معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۹

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار اقتصادی اوکراین در هفته چهارم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تعداد پروازهای شرکت های هواپیمایی در ماه آگوست به سطح پیش از بحران بازگشت

شرکت های هواپیمایی اوکراین در ماه آگوست امسال 10505 پرواز انجام داده اند که معادل 90% شاخص پروازهای شرکت های مذکور در آگوست سال 2019 و پیش از آغاز بحران ناشی از شیوع بیماری کروناست. موسسه دولتی «ترافیک هوایی اوکراین» که خدمات ناوبری هوایی در حریم هوایی کشور را ارایه می‌کند؛ اعلام کرد: تعداد پرواز شرکت های خارجی در فضای هوایی کشور در ماه آگوست 18543 مورد بود که 70% تعداد این پروازها در آگوست 2019 است.

https://glavcom.ua/economics/finances/ukrajinski-aviakompaniji-v-serpni-mayzhe-povernuli-dokrizove-chislo-reysiv-781

قصد دولت برای عرضه 20 میلیارد گریونا اوراق قرضه برای تامین اعتبار «وام های رهنی»

هیات وزیران تصمیم گرفت تا دستگاه دولتی وام های رهنی را با «شرکت مالی مسکن اوکراین» ادغام کند. در چارچوب این تصمیم، زمینه انتشار و عرضه اوراق قرضه دولتی به ارزش 20 میلیارد گریونا به منظور گسترش برنامه ارایه وام های رهنی ارزان آماده می‌شود. نخست وزیر ضمن اعلام این خبر، گفت: هرگاه عملیات ادغام دو دستگاه دولتی مذکور به پایان برسد دولت اقدام به انتشار اوراق قرضه برای تامین اعتبار برنامه ارایه وام های رهنی ارزان خواهد کرد. لازم به ذکر است: لایحه انتشار 20 میلیارد گریونا اوراق قرضه برای تامین اعتبار برنامه «وام های رهنی ارزان» با رای موافق 263 نماینده شورایعالی در شور نخست تصویب شد.

https://mind.ua/news/20230900-uryad-gotue-vipusk-obligacij-na-sumu-20-mlrd-grn-dlya-masshtabuvannya-dostupnoyi-ipoteki

 

بانک مرکزی روند تغییر قیمت ها را اعلام داشت

کیریل شوچنکو رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: در نیمه دوم سپتامبر و اوایل اکتبر قیمت بسیاری از کالاها افزایش خواهد یافت. وی گفت: در چند ماه آینده سطح تورم در محدوده 10 تا 11 درصد خواهد بود. رشد قیمت ها در مقیاس سالانه در آخرین ماه امسال به 10% خواهد رسید. شوچنکو افزود: آهنگ رشد تورم اقتصادی در سال آینده به تدریج کاهش خواهد یافت و کارشناسان بانک مرکزی انتظار دارند که تا آخر سال آینده، رشد این شاخص به 5% برسد.

http://businessua.com/tarify/71947yak-zrostut-cini-do-kincya-roku-nbu.html

 

ویترنکو قیمت گاز را در بازارهای عمده فروشی و خرده فروشی اعلام کرد

یوری ویترنکو رئیس شرکت سهامی ملی «نفت و گاز اوکراین» در توضیح قیمت های فوق العاده گاز طبیعی در بازارهای اروپایی و قیمت آن در اوکراین گفت: قیمت گاز طبیعی برای نیازهای مصرف کنندگان عادی و خانگی در اوکراین در بازار عمده فروشی 7.4 گریونا به ازای هر متر مکعب است. برای نیازهای مصرف کنندگان و مشترکان خانگی ما گاز را در بازار عمده فروشی با قیمت 7.4 گریونا می فروشیم؛ هر چند که قیمت کنونی آن در بازار بیش از 20 گریونا می رسد؛ به عبارت دیگر ما گاز مورد نیاز مردم عادی را به یک سوم قیمت روز تامین می‌کنیم. این یک تصمیم بسیار صحیح دولت در یک مقطع زمانی بود که بجای تغییر قیمت ها در هر ماه، قیمت گاز برای تمام سال ثابت باشد و تعرفه سالانه تعیین شود. در نتیجه نوسانات بازار که ناشی از اقدامات مخرب روسیه و گازپروم است، بر روی قیمت گازی که به مشترکان عادی ارایه می‌شود، تاثیر نمی‌گذارد.

https://dilo.net.ua/novyny/vitrenko-nazvav-tsiny-na-gaz-na-optovomu-ta-rozdribnomu-rynkah-ukrayiny/

 

برداشت کم سابقه محصولات کشاورزی در اوکراین

کشاورزان اوکراینی از 10.3 میلیون هکتار اراضی کشاورزی محصول برداشت کرده اند. میانگین محصول دهی هر هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشت غلات، 4.38 تن اعلام شد. وزارت سیاستگذاری کشاورزی اعلام کرد: تا 9 سپتامبر 32.9 میلیون تن گندم، 10.1 میلیون تن جو و 570 هزار تن نخود برداشت و بوجاری شده است.

https://ua.news/ua/v-ukraine-sobrali-rekordnyj-urozhaj/

 

بانک مرکزی در هفته گذشته 70 میلیون دلار ارز از بازار داخلی خرید

بانک مرکزی در هفته 6 تا 10 سپتامبر در بازار ارز بین بانکی، معادل 79.1 میلیون دلار ارز خرید. 59.1 میلیون دلار از این مبلغ بر اساس نرخ واحد و 20 میلیون دلار در چارچوب سیستم Matching خریداری شد. متذکر می‌شود: بانک مرکزی از آغاز سال تاکنون در بازار داخلی یک میلیارد و 287.9 میلیون دلار ارز خریداری و معادل 197 میلیون دلار فروخته است.

https://ukranews.com/news/800589-nbu-kupil-79-1-mln-na-mezhbanke-6-10-sentyabrya

 

ثبت سقوط قیمت ها در ماه آگوست

قیمت کالاهای مصرفی در اوکراین در ماه آگوست در مقایسه با ماه پیش از آن کاهش یافت. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: قیمت محصولات غذایی در ماه آگوست در مقایسه با جولای 0.8% تنزل یافت. قیمت روغن آفتابگردان، انواع ماکارونی و پنیرها در ماه آگوست به ترتیب 1، 0.4 و 0.2 درصد کمتر از ماه پیش از آن بودند. در همین حال قیمت نان، گوشت و گوشت مرغ، شیر، کره و شکر به ترتیب 0.4، 0.9، 0.7 ، 0.4 و 3.6 درصد افزایش داشتند. بیشترین افزایش قیمت برای تخم مرغ ثبت شد که نشان از 18% رشد داشت. در مجموع در 8 ماه نخست امسال قیمت کالاهای مصرفی در اوکراین 6.2% و قیمت مواد غذایی و خواروبار 8% گرانتر شده است.

https://agroter.com.ua/2021/09/12/u-serpni-v-ukrayini-zafiksovano-deflyacziyu/#

 

افزایش قیمت گندم در اوکراین

قیمت گندم در اوکراین نسبت به سال گذشته 15% افزایش یافت و هم اکنون در محدوده قیمت 8 تا 8.5 هزار گریونا برای هر تن معامله می‌شود. قیمت هر تن گندم دامی در حال حاضر 7.3 تا 8 هزار گریوناست. رودیون ریبچینسکی کارشناس امور کشاورزی گفت: قیمت گندم همچنان افزایش خواهد یافت چون تقاضا در بازارهای جهانی رو به رشد است و از آنجا که اوکراین نزدیک به 70% محصول گندم را صادر می‌کند، قیمتهای داخلی نیز بطور کامل به شرایط بازار های خارجی بستگی دارند. وی افزود: دلایل افزایش قیمت گندم در بازار جهانی زیادند. در برخی از مناطق خشکسالی باعث کاهش محصول شده است. به عنوان مثال خشکسالی در ایالات متحده و در مناطق بسیاری از روسیه بسیار جدی بود؛ از طرف دیگر تقاضا از سوی خریداران عمده افزایش یافته است. کشورهای آسیایی و آفریقایی خرید گندم را افزایش داده اند. این کارشناس درباره ذرت امسال هم گفت: انتظار می رود که امسال محصول ذرت بی سابقه باشد. بر اساس برآوردهای متفاوت بین 36 تا 38 میلیون تن ذرت برداشت خواهد شد. وزارت کشاورزی پیش بینی 37 میلیون تن را کرده و برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که 39 میلیون تن برداشت خواهد شد. این کارشناس افزود: اکنون قیمت هر تن ذرت بین 6.6 تا 7.3 هزار گریونا و قیمت هر تن دانه آفتابگردان بین 16 تا 18 هزار گریونا است.

https://agronews.ua/news/v-ukrayini-zrosly-cziny-na-pshenyczyu/

 

«راه آهن دولتی اوکراین» در نیم سال نخست 1.4 میلیارد گریونا متضرر شده است

در گزارش مالی نیم سال نخست شرکت سهامی «راه آهن اوکراین» 1.4 میلیارد گریونا ضرر اعلام شده است. از طرف دیگر این شرکت در جولای امسال بیش از 39.1 میلیارد گریونا بدهکار بود. نمایندگان این موسسه اعلام کردند: افزایش قیمت تمام شده خدمات راه آهن از یک طرف و کاهش حجم حمل و نقل از طرف دیگر موجب چنین زیانی شده است. بر اساس گزارش مالی مذکور حمل و نقل باری ریلی در شش ماه نخست 6% و حمل و نقل مسافری ریلی هم 11.3% کمتر از میزان برنامه ریزی شده بود. درآمد راه آهن دولتی اوکراین در شش ماه نخست امسال از محل حمل و نقل بار 564.9 میلیون گریونا گزارش بود که 1.8% افزایش و درآمد راه آهن از محل جابجایی مسافر هم 511.4 میلیون گریونا اعلام شد که 26.7% رشد را نشان می دهد. لازم به ذکر است که راه آهن دولتی اوکراین در سال گذشته 11.4 میلیارد گریونا متضرر شد.

https://glavcom.ua/economics/finances/ukrzaliznicya-otrimala-14-mlrd-zbitkiv-za-pershe-pivrichchya-782629.html

 

رشد حجم نقدینگی  به  13.6 درصد کاهش یافت

بانک مرکزی اعلام کرد: حجم نقدینگی در آگوست امسال 1.1% کاهش یافت اما این شاخص از آغاز سال جاری 2.9% بیشتر شده و هم اکنون 1.9 تریلیون گریوناست. مطابق با آمار و داده‌های بانک مرکزی عرضه پول یا حجم نقدینگی در آخر ماه آگوست در مقیاس سالانه (آگوست سال جاری نسبت به آگوست سال قبل) 13.6% افزایش یافت؛ در حالی که این افزایش در پایان جولای 15.6%، در پایان ژوئن 18.9% و در پایان ماه می 19.9% بود. کارشناسان بانک مرکزی انتظار دارند عرضه پول تا آخر امسال در مقیاس سالانه 13.8% رشد داشته باشد. رشد این شاخص برای سال آینده 10.9% پیش بینی شد. در حالی که عرضه پول در سال گذشته 28.6% رشد داشت.

https://ukrrudprom.com/news/Rost_denegnoy_massi_zamedlilsya_do_13.html

 

52 میلیارد گریونا در یک سال: کارآفرینان حقیقی بیشترین مالیات را پرداخت کردند

بر اساس اطلاع رسانی «اوپن داتا بوت»، کارآفرینان حقیقی و مشاغل شخصی در سال گذشته 52 میلیارد گریونا بابت پرداخت مالیات به بودجه‌های دولتی واریز کرده اند که 37 میلیارد گریونا از آن توسط اشخاص مشمول پرداخت مالیات واحد بوده است. بیشترین مالیات ها توسط کارآفرینان و صاحبان مشاغل شخصی در حوزه خرده و عمده فروشی (11.6 میلیارد گریونا)، در حوزه اطلاعات و ارتباطات (7.8 میلیارد گریونا) و فعالیت های حرفه ای و علمی (3.3 میلیارد گریونا) پرداخت شده است.

https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3314749-52-milardi-za-rik-aki-fopi-prinosat-ukraini-najbilse-podatkiv.html

 

  9 میلیارد دلار درآمد اوکراین از صادرات فلزات در 8 ماه نخست امسال

درآمد موسسات و کارخانه‌های متالورژی اوکراین از محل صادرات فلزات آهنی در 8 ماه نخست امسال 8.9 میلیارد دلار اعلام شد که حاکی از افزایش 73.15% است. تنها در ماه آگوست صادرات این موسسات 1.4 میلیارد دلار ثبت شد. بر اساس آمار و داده‌های سازمان دولتی گمرک اوکراین، در همین دوره زمانی واردات فلزات آهنی به اوکراین نیز 37.7% افزایش داشته و به 900 میلیون دلار رسید. لازم به ذکر است که ارزش صادرات کارخانه‌های متالورژی اوکراین در سال گذشته 7.7 میلیارد دلار بود که 12% نسبت به سال پیش از آن کاهش داشت.

https://glavcom.ua/ru/news/ukraina-za-vosem-mesyacev-zarabotala-na-eksporte-metallov-9-milliardov-tamozhnya-781429.html

 

صادرات 10.3 میلیون تن غلات محصول سال جدید

وزارت سیاستگذاری کشاورزی اعلام کرد: از آغاز سال تجاری 21-2020 تا 10 سپتامبر، 10.29 میلیون تن غلات و حبوبات محصول امسال از کشور صادر شده که 11.7% بیشتر از دوره مشابه سال قبل است. بر اساس این گزارش تا آغاز سال تجاری کنونی تاکنون 5.92 میلیون تن گندم (4.1 درصدکاهش نسبت به سال گذشته)، 2.99 میلیون تن جو (24.7 درصد افزایش)، 1.34 میلیون تن ذرت (2.2 برابر رشد) از محصول سالجاری صادر شد.

https://biz.censor.net/news/3287484/ukraina_eksportirovala_103_milliona_tonn_zernovyh_novogo_urojaya

 

شرایط پرداخت دومین بخش از وام بانک جهانی به اوکراین اعلام شد

آنا بیرده معاون رئیس بانک جهانی در امور منطقه اروپا و آسیای میانه اعلام کرد: در صورتی که اوکراین پایه اقتصاد کلان مناسب را حفظ کند، دومین بخش از وام بانک جهانی در چارچوب «سیاستهای توسعه در زمینه بهبود اقتصادی» را دریافت خواهد کرد. مبلغ این بخش 350 میلیون دلار اعلام شد. وی گفت: دورنمای پرداخت بخش دوم وام به حفظ پایه اقتصاد کلان مناسب در اوکراین بستگی دارد، البته این موضوع با تصویب قوانینی که پایه نهادی لازم برای عملکرد مناسب بازار اراضی کشاورزی که اخیراً راه اندازی شده است و قانون صندوق تضمین وام ها برای کمک به کشاورزان کوچک و متوسط ارتباط دارند. در چنین صورتی اوکراین دسترسی به بخش دوم وام خواهد داشت. وی افزود: پس از راه اندازی بازار معاملات اراضی کشاورزی باید اقدامات بسیاری انجام داد تا از تمامی ظرفیت های بخش کشاورزی اوکراین استفاده شده و دسترسی کشاورزان کوچک به وام های ارزان تسهیل شود.

https://informator.ua/ru/ukraina-poluchit-vtoroy-transh-ot-vsemirnogo-banka-na-350-mln-dollarov-nazvany-usloviya/

 

اروپا در صدر واردکنندگان روغن نباتی از اوکراین در سال گذشته

آلکساندر آورامنکو رئیس گروه تحلیلی «اتحادیه تجارت و بازرگانی اوکراین» اعلام کرد: بزرگترین خریدار روغن نباتی از اوکراین در سال گذشته کشورهای اروپایی بودند که نه تنها بیشترین حجم روغن آفتابگردان اوکراین را خریدند بلکه روغن‌های نباتی تهیه شده از خردل، تخم کتان، سویا و کلزا را در حجم قابل توجهی از اوکراین وارد نمودند. وی گفت: صادرات روغن نباتی از اوکراین در سال گذشته به مناطق مختلف جهان بدین نحو بود که کشورهای اروپایی 68.8%، خاورمیانه 17.8%، اتحادیه اقتصادی اوراسیا 7.9%، آفریقا 2.7%و آسیای جنوب شرقی 1یک درصد از اوکراین روغن خریدند. در مجموع روغن نباتی و دانه‌های روغنی اوکراین از طریق 1186 موسسه صادرکننده به 92 کشور جهان صادر شد. لازم به ذکر است: قیمت هر تن دانه آفتابگردان محصول امسال در اوکراین 17 هزار گریوناست و به اعتقاد کارشناسان همچنان افزایش خواهد یافت؛ هر چند این رشد مطابق با انتظارات کشاورزان نخواهد بود.

https://elevatorist.com/novosti/13397-evropa-stala-liderom-sredi-importerov-ukrainskogo-rastitelnogo-masla-v-2020-g

 

امضای توافقنامه وامی جدید با بانک بین المللی بازسازی و توسعه

اوکراین و بانک بین المللی بازسازی و توسعه دو توافقنامه با ارزش 200 و 211 میلیون دلار امضا کردند. دنیس شمیگال اعلام کرد: بر اساس توافقنامه نخست، وامی‌به ارزش 200 میلیون دلار برای توسعه و بهینه سازی آموزش عالی در اوکراین ارایه خواهد شد. در چارچوب توافق دوم 211 میلیون دلار برای افزایش قدرت پایداری سامانه برق اوکراین جهت ادغام با شبکه انرژی اروپا ENTSO-E به طرف اوکراینی داده می‌شود. در چارچوب این توافقنامه سامانه‌های ترکیبی برای تولید برق در نیروگاه‌های آبی نصب خواهند شد. بر اساس اطلاعیه شرکت «انرژی برق آبی اوکراین»، وجوه وام مذکور برای خریداری و نصب سامانه‌های ذخیره انرژی energy storage و واحدهای انرژی خورشیدی مصرف می‌شود. در چارچوب این طرح 197 سامانه ذخیره انرژی متصل به باتری‌های خورشیدی در نیروگاه‌های آبی نصب خواهند شد. قدرت کل ذخیره انرزی در 5 نیروگاه آبی قید شده در توافقنامه نزدیک به 212 مگاوات و توان تولیدی دستگاه‌های تولید برق خورشیدی 64 مگاوات اعلام شدند.

https://biz.nv.ua/ukr/finance/sistemi-nakopichennya-energiji-ukrgidroenergo-otrimala-kredit-vid-mbrr-novini-ukrajini-50183148.html

 

جایگاه اوکراین در رتبه بندی جهانی از نظر آزادی اقتصاد

اوکراین از نظر آزادی اقتصادی در جهان در میان 165 کشور مورد مطالعه در رده بندی «آزادی اقتصادی در جهان -2021» (Economic Freedom of the World: 2021 Annual Report) تنظیم شده توسط Fraser Institute در رده 129 جای گرفت. اوکراین از نظر شاخص های مورد مطالعه در تنظیم رتبه بندی مذکور6.20 از 10 امتیاز دریافت کرد. آزادترین کشورها از نظر اقتصادی در این رده بندی هنگ کنگ، سنگاپور، زلاندنو و بسته ترین کشورها لیبی، سودان و ونزوئلا اعلام شده اند.

https://fbc.ua/news/ekonomika-uk/stalo-vidomo-mistse-ukrayini-v-rejtingu-ekonomichnih-svobod/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما