معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۴

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم شهریور ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

احداث کارخانه شیمیایی توسط اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان

اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان با هدف تولید اسید کلریدریک، کلسیم کلرید و هیدروکلراید در نظر دارد تا یک کارخانه شیمیایی احداث نماید. با توجه به اینکه در تولید این محصول در استان بالکان کلر نیز تولید می‌شود، کلر به دست آمده به عنوان مواد اولیه مصرفی در کارخانه مذکور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

محصولات تولید شده در این کارخانه، در بخش شیمیایی، نفت و گاز به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و جایگزین محصولات وارداتی خواهند شد. شایان ذکر است، در حال حاضر فعالیت‌های مربوط به اجرای این پروژه در حال انجام بوده و ظرفیت‌های جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی برای این کارخانه جدید مدنظر قرار گرفته است.

میزان وام‌های اعطا شده از سوی بانک مرکزی ترکمنستان

میزان وام‌های اعطا شده به منات از سوی مؤسسات اعتباری این کشور به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی تا تاریخ یکم جولای 2021 برابر با 52 میلیارد و 923 میلیون منات ثبت شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال 2020، به میزان 14.6 درصد افزایش داشته است. بنا بر اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی ترکمنستان، میزان وام‌های اعطا شده در بازه زمانی مذکور برای سال 2020 برابر با 46 میلیارد و 198 میلیون منات بوده است.

میزان وام‌های اعطا شده به منات، از سوی مؤسسات اعتباری ترکمنستان به شرکت‌ها و سازمان‌های غیردولتی نیز تا ماه جولای سال 2021 برابر با 6 میلیارد و 700 میلیون منات بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال 2020 به میزان 36.4 درصد افزایش داشته است. میزان وام اعطا شده در بازه زمانی مذکور برای سال 2020 برابر با 4 میلیارد و 913 میلیون منات بوده است.

تولید کود فسفردار در کارخانه شیمیایی ترکمن‌آباد

از آغاز سال جاری تا کنون در کارخانه شیمیایی نیازوف ترکمن‌آباد، قریب به 151.5 هزار تن از کودهای معدنی فسفردار مورد استفاده در بخش کشاورزی، تولید شده است. علاوه بر آن، کارکنان حوزه شیمیایی در کنار تولید این کودها انواع لوله‌های پلاستیکی را نیز تولید می‌نمایند.

در بازه زمانی 7 ماهه نخست سال جاری قریب به 68.3 هزار متر از این لوله‌ها تولید و به متقاضیان عرضه شده است. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته حدود 2 برابر می‌باشد.

تولید قریب به 3 هزار تن نخ در 7 ماهه نخست سال 2021 در شرکت سهامی خاص «بالکان دوقما»

در شرکت سهامی خاص "بالکان دوقما" واقع در شهر سردار استان بالکان، در بازه زمانی 7 ماهه نخست سال جاری 2 هزار و 740 تن محصول نخ باکیفیت تولید شده که نرخ رشد تولید آن در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته برابر با 132 درصد شده است.

این شرکت سالانه با فرآوری 13 هزار تن الیاف پنبه، ظرفیت تولید 11 هزار تن نخ را داشته و محصول آن به ترکیه و کشورهای اروپایی صادر می‌شود. شرکت سهامی خاص "بالکان دوقما" در سال 2004 تأسیس شده و در حال حاضر 645 نفر در آن مشغول کار می‌باشند.

کاشت چغندرقند در ترکمنستان

در استان‌های مرو و بالکان ترکمنستان به ترتیب سالانه 14 هزار و 900 هکتار و 3 هزار هکتار چغندرقند کشت می‌شود. این محصول در واقع به عنوان محصول دوم و بعد از دروی گندم کاشته می‌شود. چغندرکاران ترکمنستان همه ساله قرارداد مربوط به کشت این محصول را با شرکت سهامی عام "ماری شکر" منعقد کرده و محصول خوبی را به دست می‌آورند.

چغندرکاران پس از دروی محصول گندم 5 هزار هکتار چغندرقند پاییزه را در ناحیه قره قوم کشت نموده و در فصل پاییز برداشت می‌نمایند. ناحیه قره قوم جزء نخستین نواحی ترکمنستان است که در آن اقدام به کشت چغندرقند شده است.

تداوم عملیات احداث مرکز خدمات دهی به تجهیزات حوزه انرژی در عشق‌آباد

شرکت "چالیک انرژی" ترکیه در حال تداوم احداث مرکز تعمیر و خدمات‌دهی تجهیزات حوزه انرژی در بخش بؤزمه‌یین شهر عشق‌آباد است. کارفرمای مرکز مذکور، شرکت دولتی "ترکمن‌ انرگو" می‌باشد. در محدوده این مرکز، مساحتی به وسعت چهار هزار مترمربع به تعمیرگاه‌ها اختصاص داده شده که با تجهیزات پیشرفته روز دنیا جهت تعمیر توربین‌های گازی تجهیز شده‌اند.

در حال حاضر ژنراتورهای برق، سکوهای نصب ترانسفورماتورها با توان‌های مختلف، پنل‌های برق، سایر تجهیزات برقی، انبارها، ساختمان فنی خدمات‌دهی و تعمیرگاه‌های آن آماده بهره‌برداری می‌باشند. شرکت "چالیک انرژی" در نظر دارد عملیات احداث بزرگترین مرکز تعمیر و خدمات‌دهی به تجهیزات حوزه انرژی در آسیای میانه را در سال 2022 به پایان برساند. در این مرکز برای نخستین بار خدمات تعمیراتی بومی‌ به توربین‌های گازی قوی مورد استفاده در نیروگاه‌های برق ارائه خواهد شد.

افزایش حجم صادرات میوه و سبزیجات ترکمنستان به روسیه

بنابر اطلاعات منتشر شده از سوی «Argus-Fito»،  کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و تاجیکستان حجم صادرات میوه و سبزیجات خود به روسیه را افزایش داده‌اند. میزان صادرات میوه و سبزیجات ترکمنستان به روسیه از 16 هزار و 900 تن به 32 هزار و 700 تن یعنی به میزان 93 درصد افزایش داشته است.

ترکمنستان در بازه زمانی مذکور و در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته، میزان تأمین گوجه‌فرنگی خود را از 16 هزار و 400 تن به 31 هزار و 900 تن یعنی به میزان 94 درصد افزایش داده است. همچنین در سال 2021 میزان صادرات هویج ترکمنستان به روسیه از 40 تن به 302 تن افزایش یافته است.

پروژه توسعه میدان‌های گازی جدید در ترکمنستان آغاز شده است

شرکت China Petroleum Engineering and Construction (CPECC) ساخت تاسیسات خشکی را در بلوک غربی منطقه قرارداد بختیارلیک آغاز کرده است. اجرای پروژه مذکور، ثبات طولانی مدت تولید گاز طبیعی در خاک ترکمنستان و قابلیت اطمینان منابع سوخت آبی را تضمین می‌کند. در چارچوب این پروژه، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی شش میدان گازی جدید در طول 24 ماه از جمله گادین، گادین شمالی، ایلجیک، ایلجیک شرقی، کیشتوان و کیشتوان غربی انجام شده است. در آینده، مطابق با توافقنامه تولید، آنها توسط شرکت گاز آمو دریا CNPC توسعه خواهند یافت. همچنین در طول اجرای پروژه برنامه‌ریزی شده است که 22 حلقه چاه، چهار ایستگاه گاز، خطوط لوله، شبکه‌های مهندسی و پشتیبانی فنی شامل منبع تغذیه و تامین آب و سایر تأسیسات زیربنایی صنعتی احداث شود. کل ظرفیت طراحی آنها 1.815 میلیارد متر مکعب گاز در سال خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما