معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۰

توافق مالزی و تایلند برای بهره بردن از سیستم پرداخت کد QR

در حال حاضر بیش از 85 درصد از پرداخت های فعلی در مالزی بدون بهره بردن از پول نقد صورت میگیرد و سیستم بانکداری در این کشور به سوی روش های پرداخت غیر نقدی کامل در حرکت می‌باشد.طی سال های اخیر دولتهای عضو اتحادیه آ سه آن تصمیم گرفته اند که در قالب تفاهم های دوجانبه استفاده از سیستم پرداخت کدهای QR را به عنوان بخشی از سیستم پرداخت بین اعضای ASEAN رسمی و اجرایی نمایند. در این راستا در سنگاپور، مالزی، اندونزی و تایلند، مقدمات نظارتی و استانداردسازی در حال انجام است.

توافق مالزی و تایلند

استفاده از روش پرداخت به وسیله کدهای QR از اواسط دهه 1990 آغاز شده است و براساس آن کاربران برای دسترسی به داده‌ها، اطلاعات و وب سایت ها با استفاده از تلفن‌های هوشمند، کدها را اسکن می‌کنند. این روش در سیستم بانکداری ابتدا توسط چینی‌ها در آسیا به کار گرفته شد و رفته رفته سایر کشورها نیز از آن بهره بردند. براساس گزارش های موجود، بیش از 85 درصد از پرداخت های فعلی در مالزی بدون بهره بردن از پول نقد صورت میگیرد و سیستم بانکداری در این کشور به سوی روش های پرداخت غیر نقدی کامل در حرکت می‌باشد. طی سال های اخیر دولتهای عضو اتحادیه آ سه آن تصمیم گرفته اند که در قالب تفاهم های دوجانبه استفاده از سیستم پرداخت کدهای QR را به عنوان بخشی از سیستم پرداخت بین اعضای ASEAN رسمی و اجرایی نمایند. در این راستا در سنگاپور، مالزی، اندونزی و تایلند، مقدمات نظارتی و استانداردسازی در حال انجام است.

در راستای این سیاست ماه گذشته، مالزی و تایلند به توافقی دست یافتند تا این سیستم پرداختی (QR) را راه اندازی نمایند تا تجار و مصرف کنندگان هر دو کشور بتوانند خدمات پرداخت های کد QR فوری را دریافت کنند. این پروژه در ژوئن 2020 آغاز شده بود و در سه مرحله تکمیل می‌شود. این اقدام از طریق بهره برداری از پلتفورم های DuitNow مالزی و PromptPay تایلند اجرایی خواهد شد.

در مرحله اول، کاربران در تایلند می‌توانند کدهای QR DuitNow را برای پرداخت به تجار مالزی، که شامل معاملات تجارت الکترونیکی فرامرزی است، اسکن و استفاده نمایند. در مرحله دوم این پروژه، کاربران در مالزی قادر خواهند بود کدهای QR PromptPay را برای پرداخت به تجار تایلندی اسکن و استفاده نمایند. این دو مرحله از برنامه در سه ماهه چهارم سال 2021 شروع خواهد شد. آخرین مرحله این پروژه نیز شامل حواله‌های فرامرزی است که به موجب آن کاربران هر دو کشور تنها با مراجعه به شماره تلفن همراه خود می‌توانند وجوه نقد را بوسیله سیستم تسویه بلادرنگ[1] انجام دهند. انتظار می رود این برنامه در سه ماهه چهارم سال 2022 اجرایی شود. نقل و انتقالات از طریق پیوند DuitNow و PromptPay، به واسطه توافق گروه CIMB مستقر در مالزی و CIMB Thai به عنوان بانک های تسویه حساب انجام خواهد شد و خدمات پرداخت فوری کد QR به مشتریان ارائه می‌گردد. انتظار می رود این سرویس با پایان یافتن کرونا و از سرگیری سفرهای بین المللی نفع بیشتری را برای کاربران هر دو کشور به همراه داشته باشد، زیرا زین پس آنها می‌توانند به جای استفاده از پول نقد، از برنامه‌های پرداخت تلفن همراه خود استفاده نمایند.

تقویت پیوندهای فرامرزی ASEAN

هدف ASEAN ایجاد هماهنگی و نوسازی زیرساخت های پرداخت بین کشورهای عضو تحت "چارچوب سیاست پرداخت آ سه آن" [2](APPF) است. این امر به ASEAN اطمینان می دهد که کشورهای عضو در چارچوب های قانونی می‌توانند از منافع کاربران خدمات خود محافظت نموده و در عین حال نوآوری و سرمایه گذاری در اطلاعات و فناوری (ICT) را در منطقه ترویج کند.

علیرغم فقدان مقررات یکنواخت و نابرابری‌های اقتصادی بین کشورهای ASEAN ، نیروهای بازار که بر اساس خواسته‌های مصرف کنندگان و مشاغل ایجاد می‌شود، این اتحادیه را به سمت ایجاد سیستم تسویه بلادرنگ سوق می دهد. این اتحادیه در تلاش است تا از این شبکه پرداخت به سبک پرداخت های منطقه ای اتحادیه اروپا (SEPA)[3] تقلید کند. این سیستم در اتحادیه اروپا برای نقل و انتقال اعتباری در سال 2008 معرفی و از سال 2014 به صورت کامل اجرایی شد. اگر چه سیاست گفته شده در خصوص اتحادیه اروپا براساس پول واحد اروپایی پشتیبانی می‌شد و اتحادیه آ سه آن فاقد این واحد پولی مشترک است ولی پیوند فعلی DuitNow-PromptPay اکنون بخشی از شبکه پرداخت در حال رشد است که در ASEAN ایجاد شده است.

پتانسیل پرداخت دیجیتال ASEAN

تقویت شبکه تسویه بلادرنگ چند کشوری در منطقه آ سه آن، سیستم پرداخت دیجیتالی را ایجاد خواهد کرد که خدمات پرداخت دیجیتال را به جمعیتی بالغ بر 290 میلیون نفر ارائه می دهد. علاوه بر این، پرداخت های دیجیتالی می‌تواند مدلهای جدیدی از تأمین مالی برای این جمعیت را ارائه دهد، مانند وامهای خرد و تأمین مالی برای شرکتهای خرد، که بسیاری از آنها از زمان شروع همه گیری به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند. براساس برخی پیش بینی‌ها، انتظار می رود اقتصاد دیجیتالی جنوب شرقی آسیا تا سال 2025 به ارزش ناخالص 300 میلیارد دلار برسد و پرداخت های دیجیتال نقش حیاتی در این بخش رو به رشد ایفا خواهد کرد.

بانک مرکزی مالزی نیز بر همین اساس عنوان کرده که توافق شکل گرفته و همکاری بین مالزی و تایلند می‌تواند به عنوان نقطه عطفی در ابتکار ارتباطات پرداخت آ سه آن[4] شمرده شود زیرا ادغام مالی در منطقه را از طریق افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها و بهبود تجربه کاربر برای پرداخت های فرامرزی ارتقا می‌بخشد. پیوند پرداخت های خرد به عنوان یک عامل مهم برای حمایت از بهبود اقتصادی پس از همه گیری، با تقویت بیشتر روابط اقتصادی بین کشورهای شرکت کننده عمل خواهد کرد.

[1]  real-time fund transfers

[2] ASEAN Payments Policy Framework

[3] Single European Payments Area

[4] Asean Payment Connectivity

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما