معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته دوم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

- اتاق بازرگانی قطر از راه اندازی سرویس الکترونیکی جدید برای جامعه تجاری در کشور خبر داد که شامل فهرست شرکت های بخش خصوصی در فهرست اتاق بازرگانی و صنایع قطر است. این سرویس به همه شرکت های وابسته به اتاق بازرگانی اجازه می دهد تا یک فایل شرکتی در وب سایت دایرکتوری ایجاد کنند که شامل شناسایی اطلاعات مربوط به شرکت، شماره‌های تماس، آدرس الکترونیکی و جغرافیایی و همچنین به روز رسانی داده‌های موجود در فهرست می‌باشد. اتاق بازرگانی اشاره کرد که شرکت ها می‌توانند از طریق وب سایت اتاق قطر یا از طریق پورتال دروازه دولتی (بوابه الحکومی) به صفحه ایجاد نمایه دسترسی پیدا کنند.

- شرکت هواپیمایی قطر ایرویز دیروز از تحویل اولین هواپیمای بیزنس کلاس استریم جی 700 به قطر خبر داد و در سال 2022 بقیه این هواپیماهای سفارشی را تحویل خواهد گرفت. این هواپیما از بزرگترین نوع است که با نوآورانه ترین و انعطاف پذیر ترین کابین در بخش جت خصوصی محسوب می‌شود و این هواپیما دارای یک کابین بسیار بلند که شامل کابین ویژه خدمه، پنج سالن نشیمن، یک اتاق خواب بزرگ و سوئیت و حمام است و علاوه بر این دارای 20 پنجره پانورامایی می‌باشد.

- شرکت پترولیوم قطر بهای بنزین در کشور برای ماه سپتامبر را به شرح زیر اعلام کرد:

  * یک لیتر سوخت سوپر 2.05 ریال در حالیه در ماه قبل 2.10 ریال بود.

  * یک لیتر سوخت معمولی (ممتاز) 2 ریال در حالیکه در ماه قبل 2.05 ریال بود.

* یک لیتر سوخت دیزل 1.85 ریال در حالی که در ماه قبل 1.95 ریال بود.

- بانک مرکزی قطر نشریه ماهانه خود را منتشر کرد که شامل مجموعه وسیعی از آمارهای پولی و بانکی برای ماه جولای است. گزارش منتشر شده از سوی مرکز مطالعات بیراق نشان می دهد که طبق آمار بانک مرکزی، کل دارایی بانک ها در ماه جولای نسبت به نشریه ماه می‌گذشته حدود 12.3 میلیارد ریال افزایش یافته و به 1790.1 میلیارد ریال رسیده است.

دارایی‌های بانک های اسلامی از ماه گذشته حدود 1.7 میلیارد ریال افزایش یافته و به 481.5 میلیارد ریال رسیده است. دارایی‌های بانک های متعارف در ماه جولای از ماه می حدود 11.8 میلیارد ریال افزایش یافته و به 1258.3 میلیارد ریال رسیده، در حالی که دارایی‌های بانک های تخصصی نسبت به ماه گذشته به طور محدود به 13.35 میلیارد ریال افزایش یافته و در مورد بانک های عربی و خارجی، دارایی‌های آنها از ماه می مقداری کاهش یافته و به 36.94 میلیارد ریال رسیده است.

- بندر رأس لفان قطر وابسته به قطر پترولیوم، اولین بندر در منطقه خلیج فارس است که به شبکه بین المللی « Green Awards » به عنوان ارائه دهنده مشوق برای محموله‌های گاز طبیعی مایع در زمینه ایمنی، کیفیت و عملکرد محیطی ملحق شده است. تیم بندر رأس لفان در قطر پترولیوم با مؤسسه جوایز سبز مشوق هایی برای پاداش دادن به کشتی‌های حمل و نقل گاز طبیعی مایع به منظور رعایت بهترین استانداردهای کیفیت، ایمنی و محیط زیست در فعالیت های مختلف تجاری خود همکاری کرد.

- شرکت هتلداری کتارا در حساب کاربری خود در تویتر، از راه اندازی فرصت های جدید سرمایه گذاری در سه هتل در بازار محلی خبر داد که شامل هتل ها: ریتز کارلتون، هتل و تفریحگاه فریج شرق، تفریحگاه و سبا المسلیه و باشگاه الدانه. این شرکت اعلام کرد که فرصت های سرمایه گذاری شامل مغازه‌هایی با اندازه‌های مختلف است. وجوهات مجموعه هتلداری کتارا شامل 42 هتل تحت مالکیت یا مدیریت شده است و این شرکت در حال حاضر بر دستیابی به هدف خود از 60 هتل در مجموعه خود تا سال 2030 متمرکز است.

- وزارت شهرداری و محیط زیست اعلام کرد که بزرگترین پروژه توسعه بنادر ماهیگیری در قطر را در مناطق « الوکره، الخور، الرویس و الذخیره» را انجام می دهد و این پروژه رو به پایان است و انتظار می رود به زودی راه اندازی شود. عبدالعزیر محمد الدهیمی مدیر اداره شیلات وزارت شهرداری و محیط زیست قطر گفت: این پروژه به بهبود بهره وری کشتی‌ها و قایق های ماهیگیری و حفظ کیفیت محصولات ماهی کمک می‌کند، زیرا بنادر ماهیگیری و تجهیزات و خدمات متصل به آنها از مهمترین خدماتی است که ماهیگیران و کشتی‌های ماهیگیری برای انجام کار خود به آن نیاز دارند. وی افزود کار در پروژه‌های توسعه بندر ماهیگیری راه زیادی را طی کرده است، وی در ادامه گفت که میزان تکمیل در هر یک از بنادر ماهیگیری الخور، الوکره و الذخیره به 100 درصد رسیده، در حالی که در ماهیگیری بندر رویس به 95 درصد رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما