معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی آفریقا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای آفریقائی در هفته اول شهریورماه 1400 مندرج در رسانه‌های کشورهای این قاره به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آفریقای جنوبی

کمک 65 میلیارد رندی صندوق بین المللی پول به اقتصاد آفریقای جنوبی

در اوایل ماه جاری میلادی، شورای صندوق بین المللی پول تصویب کرد تا مبلغ 65 میلیارد راند در راستای کمک های این صندوق برای مقابله با تاثیرات کرونا در اختیار آفریقای جنوبی قرار گیرد. این مبلغ ابتدای هفته جاری به دولت آفریقای جنوبی تحویل شد.

 افزایش آمار بیکاری آفریقای جنوبی به 34.5 درصد

براساس آمار ارائه شده توسط اداره آمار آفریقای جنوبی، نرخ بیکاری در آفریقای جنوبی در سه ماهه دوم به 34.5 درصد رسیده است. این در حالی است که در سه ماهه اول نرخ بیکاری 32.6 درصد بوده است. در سه ماهه دوم تعداد کل بیکاران 7.8 میلیون تن است.

 

زیمبابوه

ممنوعیت صادرات سنگ معدن کروم خام توسط دولت

دولت ممنوعیت فوری صادرات سنگ معدن کروم فرآوری نشده را به منظور حفاظت از صنعت فروکروم تصویب کرد که برای دستیابی درآمد برنامه ریزی شده این کشور تا سال 2023 ضروری است. درهمین رابطه مونیکا موتسوانگوا، وزیراطلاعات و تبلیغات با اعلام آخرین استراتژی دولت برای تقویت و حمایت بیشتر از صنعت و توسعه بخش معدن عنوان داشت که ممنوعیت صادرات سنگ معدن کروم باعث افزایش ارزش افزوده اقتصاد محلی می‌شود.

 اختصاص اعتبار1.1 میلیارد دلارصندوق بین المللی پول برای زیمبابوه

بر اساس توافقات صورت گرفته دولت زیمبابوه حدود 1 میلیارد دلار را از صندوق بین المللی پول مستقیماً دریافت خواهد نمود. شورای مدیران صندوق بین المللی پول در تاریخ 2 آگوست 2021 و در راستای افزایش نقدینگی جهانی، تخصیص ویژه ای بالغ بر 650 میلیارد دلاررا تصویب نمود. از این مبلغ حدود 1.1 میلیارد دلار به زیمبابوه تعلق خواهد یافت. این اعتبارات موسوم به حق برداشت‌ ویژه که به تازگی فراهم شده است به کشورهای عضو در صندوق بین‌المللی پول تعلق خواهد گرفت. پس از شیوع ویروس کرونا و اثرات مخرب اقتصادی ناشی از آن، صندوق بین‌المللی پول، وجوهی تحت عنوان کمک مالی برای بهبود اقتصاد جهانی توزیع می‌نماید. این بسته نجات مالی که نوعی رگ حیاتی و برنامه کمک در تاریخ تلقی می‌شود، برای زیمبابوه  اهمیتی چشمگیر خواهد داشت.

بوتسوانا

انتصاب الیاس ماگوسی از بوتسوانا بعنوان دبیر اجرایی جدید سادک

رهبران جامعه توسعه آفریقای جنوبی (SADC) ، انتصاب الیاس مپدی ماگوسی را به عنوان دبیر اجرایی جدید سادک تصویب کردند. در بیانیه پایانی چهل و یکمین اجلاس عادی سادک، انتصاب آقای الیاس مپدی ماگوسی به عنوان دبیر اجرایی جدید سادک تأیید شد. همچنین این سازمان از دکتر استرگومنا لارنس تاکس دبیر اجرایی قبلی به دلیل اینکه به طور حرفه ای و کوشا به سازمان خدمت کرد، قدردانی نمود. شایان ذکر است موگ ویتسی ماسیسی،رئیس جمهور بوتسوانا یک کارزار معرفی برای انتخاب مگوسی را رهبری کرد و به اکثر کشورهای عضو سادک سفر کرد و برای اخذ رای برای وی رایزنی نمود. قبل از انتصاب وی به سمت مدیر اجرایی، مگوسی دبیر دائمی دفتر ماسیسی بود. ماگوسی قبل از 2018 سابقه کاردر دبیرخانه سادک بعنوان مدیر منابع انسانی را داشت که توسط رئیس جمهور بوتسوانا برای پست مدیر اجرایی معرفی گردید.

غنا

تصویب توافق نامه مشترک لغو صدور روادید برای اتباع غنایی و اماراتی در پارلمان غنا

به گزارش روزنامه دیلی گرافیک، پارلمان غنا تفاهم نامه مشترک غنا و امارات متحده عربی مبنی بر لغو صدور روادید برای دارندگان گذرنامه‌های عادی، سیاسی و خدمت را به تصویب رساند.

 

سیرالئون

تغییر پول ملی سیرالئون

هفته گذشته بانک مرکزی سیرالئون در اطلاعیه ای اعلام کرد به زودی سه صفر از پول ملی این کشور حذف و اسکناس و سکه‌های جدید چاپ و ضرب خواهد شد. طرفداران این طرح معتقدند در صورت اجرای صحیح و معرفی سیاستهای تورمی و پولی و تبدیل مجدد نرخ جدید ارز این طرح به ایجاد اعتبار در اقتصاد منجر شده و می‌تواند سیرالئون را در بازارهای بین المللی سرمایه قویتر نشان دهد.

 رتبه 138 سیرالئون در رتبه بندی وضعیت جوانان در جهان

شاخص توسعه جوانان جهان 2020 که بررسی وضعیت جوانان جهان را در 181 کشور مورد بررسی قرار می دهد سیرالئون را در رتبه 138 قرار داده است. کشورهای سنگاپور، اسلوونی، نروژ، مالت و دانمارک در رتبه‌های اول و کشورهای چاد، آفریقای مرکزی، افغانستان و نیجر به ترتیب در رتبه‌های پایانی قرار گرفتند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما