معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۵۱

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار اقتصادی اوکراین در هفته سوم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد ساخت و ساز مسکن در سال جاری

حجم ساخت و ساز مسکن در کشور طی هفت ماه نخست امسال در مقایسه با سال قبل 19.9% افزایش یافته است. تنها در ماه جولای ساخت وساز مسکن 39.3% رشد را نشان می دهد. ارزش امور عمرانی انجام شده در 7 ماه نخست سالجاری بالغ بر 97.4 میلیارد گریونا اعلام شد. 35.6% از امور مذکور را احداث ابنیه و تاسیسات جدید تشکیل داده است. تعمیرات 36.5% و بازسازی و تجدید تجهیزات 27.9% کل امور عمرانی در این مدت بودند.

https://www.rbc.ua/rus/news/stroitelstvo-zhilya-ukraine-nachala-goda-1630411543.html

 

تاثیر تعرفه‌های جدید برق بر روی دیگر کالاها

در نتیجه افزایش نرخ و تعرفه انرژی برق، ممکن است قیمت دیگر کالاها افزایش یابد. میانگین قیمت برق در تاریخ 31 آگوست 52.5% افزایش یافت و به 1958.6 گریونا به هر هزار مگاوات ساعت برق رسید. بزرگترین مصرف کنندگان برق در اوکراین محصولات صادراتی تولید می‌کنند. به عبارت دیگر افزایش قیمت برق نباید در بازار داخلی تاثیر چشمگیری داشته باشد اما این صنایع در اختیار گروه‌های مالی و صنعتی متمرکز است که باعث می‌شود تا در نهایت بار اصلی افزایش نرخ تعرفه برق بر روی دوش مردم عادی گذاشته شود. موسساتی مانند تاسیسات تامین آب، خدمات رسانی فاضلاب، کارخانه‌های تولید محصولات غذایی و دیگر موسسات خدماتی از برق استفاده می‌کنند؛ در نتیجه در صورت افزایش تعرفه برق، این افزایش در قیمت های نهایی محصولات محاسبه می‌شود. بر اساس پیش بینی‌ها، قیمت هر مگاوات ساعت برق به 2400 گریونا خواهد رسید و قیمت آن برای برخی مصرف کنندگان نهایی معادل 3.5 تا 4 گریونا خواهد بود. در چنین شرایطی کالاهای مصرفی ممکن است تا 30% گران شوند. شرکت های آب و فاضلاب پس از افزایش قیمت برق فوری تعرفه خدمات خود را افزایش خواهند داد زیرا قیمت برق مولفه اصلی در تعیین قیمت آب مرکزی و فاضلاب است. بعنوان مثال، اکنون قیمت یک متر مکعب آب سرد 20 گریوناست که در صورت افزایش تعرفه برق، حداقل 3 تا 5 گریونا به این قیمت اضافه خواهد شد.

https://www.facenews.ua/columns/2021/337619/

 

ذخایر بانک مرکزی از مرز 30 میلیارد دلار گذشت

ذخایر ارز و طلای بین المللی اوکراین حتی پس از بازخرید 1.3 میلیارد دلار اصل و سود اوراق قرضه در اول سپتامبر، همچنان روند افزایشی داشته و از مرز 30 میلیارد دلار عبور کرد. سرگئی نیکولایچوک معاون رئیس بانک مرکزی اوکراین ضمن اعلام این خبر، گفت: ذخایر بانک مرکزی را می‌توان همخوان با شاخص های صندوق بین المللی پول دانست. سامانه بانکی کشور آماده ارایه وام و اعتبار است که این امر یک نشانه و انگیزه خوب برای رشد اقتصادی می‌باشد.

 https://biz.censor.net/news/3286125/rezervy_natsbanka_prevysili_30_milliardov

 

اوکراین برای بازخرید اوراق بهادار 1.3 میلیارد دلار پرداخت کرد

وزارت دارایی اوکراین در اول سپتامبر برای بازخرید اوراق قرضه اروپایی که موعد آنها سر رسیده بود بیش از 1.3 میلیارد دلار پرداخت نمود که از این مبلغ بیش از 974 میلیون دلار برای تصفیه اصل ارزش اوراق قرضه ارائه شده در سال 2015 و مبلغ  334.6 میلیون دلار برای باز پرداخت بهره متعلقه اوراق بهادار با سر رسید در سالهای 2021 تا 2027، پرداخت شد.

https://biz.nv.ua/ukr/finance/derzhborg-minfin-pogasiv-yevrobondi-na-1-3-mlrd-grn-novini-ukrajini-50180919.html

 

تاسیسات مخازن زیر زمینی گاز اوکراین حتی با قطع ترانزیت هم کاربرد خواهد داشت

سرگئی پرلوما رئیس شرکت سهامی «اوکرترانس گاز» اعلام کرد: خدمات تاسیسات مخازن زیر زمینی گاز در اوکراین حتی در صورت سناریوی «ترانزیت صفر» نیز تقاضا خواهد داشت و بر خلاف بخش خطوط لوله‌های سامانه انتقال گاز اوکراین، نیازی به بهینه سازی عمده زیرساختهای این مخازن وجود ندارد. وی گفت: زمانی که ما درباره سناریوی «ترانزیت صفر» صحبت می‌کنیم، این موضوع از نظر فنی تاسیسات مخازن زیر زمینی گاز را شامل نمی‌شود. من موافق نیستم که مخازن ما خالی خواهند شد؛ برعکس، معتقدم که ما مجبور خواهیم بود تا بطور فعالتری از آنها استفاده کنیم و ذخایر موقت بیشتری انباشته کنیم تا بتوانیم عبور از فصل گرمایشی را تامین و عرضه گاز به مصرف کنندگان اوکراینی را با ثبات انجام دهیم. وی افزود: اپراتور، تاسیسات مخازن زیر زمینی گاز خود را برای سناریوهای مختلف آماده می‌کند و می‌تواند به راحتی با فعالیت ها و کار سامانه انتقال گاز اوکراین خود را وفق دهد. از نظر ترانزیتی، امکانات تاسیسات مخازن زیرزمینی اوکراین یک سازوکار برای ایجاد تعادل است؛ اگر هیچ ترانزیتی وجود نداشته باشد این تاسیسات مانند یک باتری قابل شارژ عمل می‌کند که می‌تواند در صورت نیاز در آن گاز ذخیره نمود. چنانچه میزان انتقال گاز کاهش یابد، ضرورت وجود امکانات ذخیره سازی گاز از بین نمی رود و اهمیت آنها حتی افزایش می یابد. لازم به ذکر است که سامانه تاسیسات مخازن زیر زمینی اوکراین 12 مخزن زیر زمینی شرکت سهامی «اوکرترانس گاز» را شامل می‌شود که بطورکامل به شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» تعلق دارد. ظرفیت اسمی‌کل این مخازن 31 میلیارد متر مکعب است.

http://uaprom.info/news/180755-phg-vostrebovany-dazhe-nulevom-tranzite-ukrtransgaz.html

 

نظر سنجی نیم میلیون گریونایی بانک مرکزی

مدیران بانک مرکزی اوکراین مناقصه ای برای انجام نظرسنجی سراسری درباره نگرش مردم نسبت به عملکرد بانک برگزار می‌کنند. این مناقصه در تاریخ 16 سپتامبر برگزار می‌شود. بانک مرکزی برای انجام چنین مطالعه و نظرسنجی نزدیک به 500 هزار گریونا پرداخت خواهد کرد. بانک مرکزی تمایل دارد نسبت به مسائل ذیل آگاه شود: مردم اوکراین چه اطلاعاتی در مورد بانک مرکزی دارند و نگرش و دیدگاه آنها نسبت به این بانک چیست؟ آیا مردم از اهداف و انواع عملکرد ها و فعالیت های بانک مرکزی آگاه هستند؟ مردم تا چه حدی به بانک مرکزی اعتماد دارند و دلیل اعتماد یا عدم اعتماد آنها چیست؟ آیا مردم مدیران بانک مرکزی را صادق و دارای صلاحیت می‌پندارند؟ اوکراینی‌ها درباره عملکرد اقتصاد و مالی بانک مرکزی چه می دانند؟ بانک مرکزی قصد دارد پاسخ به این سوالات را با هزینه نمودن 489 هزار گریونا دریافت کند. بر اساس شروط انجام نظرسنجی، حداقل نظر 2000 پرسش شونده به شکل رو در رو باید پرسیده شود.

https://ukrrudprom.com/news/NBU_potratit_polmilliona_griven_chtobi_viyasnit_kak_ukraintsi_otnosyatsya_k_nemu.html

 

تحقیق درباره مخارج اوکراینی‌ها با توجه به درآمدهای قانونی آنها

از اول سپتامبر تمامی عملیات های مالی بر اساس قواعد و موازین جدید انجام خواهد شد. بر اساس دستور صادره از سوی وزارت دارایی اوکراین، در چارچوب نظارت و مونیتورینگ عمومی، مخارج و هزینه‌های اوکراینی‌ها از این پس با درآمدهای قانونی آنها مقایسه خواهد شد. بدین ترتیب چنانچه یک شهروند اوکراینی قصد داشته باشد آپارتمانی از محل درآمد «تحت سایه » خود خریداری نماید، قادر به انجام معامله نخواهد بود. این موازین جدید هم زمان با بخشودگی مالیاتی که از تاریخ اول سپتامبر به مدت یک سال اعمال خواهد، اجرا می‌گردد. در مدت یک سال می‌توان تمامی درآمدهای کسب شده بطور غیر رسمی را قانونی ساخت و افرادی که از چنین اقدامی امتناع کنند، دیگر نخواهند توانست از درآمدهای غیر قانونی خود آزادانه استفاده نمایند.

https://news.obozrevatel.com/economics/fea/rashodyi-ukraintsev-nachali-proveryat-s-legalnyimi-dohodami-kosnetsya-dazhe-pokupki-kvartiryi.htm

 

شمیگال: دولت کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان را افزایش می دهد

نخست وزیر در صفحه فیس بوک خود نوشت: دولت قصد دارد میزان کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان را افزایش دهد. وی گفت: کمک هزینه‌های تحصیلی به دانش آموزان هنرستان‌های فنی و حرفه ای و دانشجویان آموزشگاه‌های پیش دانشگاهی تخصصی و دانشجویان آموزشگاه‌های عالی از اول ژانویه سال 2022 افزایش خواهد یافت. این کمک هزینه‌ها بطور متوسط 1.5 تا 2.5 برابر خواهند شد. افزایش کمک هزینه‌های تحصیلی به جوانان کمک می‌کند که با اشتیاق بیشتری به تحصیل بپردازند و انگیزه بیشتری ایجاد می‌کند زیرا آخرین بار در سال 2017، کمک هزینه‌های تحصیلی افزایش یافته بودند.

https://pik.net.ua/2021/09/06/denys-shmygal-zayavyv-pro-pidvyshhennya-stypendij-dlya-uchniv-ta-studentiv/

 

بانک مرکزی در هفته گذشته 7 میلیون دلار ارز فروخت و 159 میلیون دلار ارز خرید

بانک مرکزی به افزایش ذخایر ارزی خود ادامه می دهد. این نهاد مالی در دوره زمانی 30 آگوست تا 3 سپتامبر در بازار ارز بین بانکی اوکراین معادل 7 میلیون دلار ارز فروخت و 159 میلیون دلار خرید. بانک مرکزی از آغاز سال تا کنون در مجموع 1 میلیارد و 228.8 میلیون دلار ارز خریده و 197 میلیون دلار فروخته است.

https://ukranews.com/news/799229-nbu-na-proshloj-nedele-prodal-7-mln-i-kupil-159-mln-na-mezhbanke

 

یک سکوی حفاری اکتشافی جدید در اوکراین راه اندازی شد

شرکت سهامی «اوکرگاز ویدوبوانیا» (شرکت استخراج گاز اوکراین) یک چاه اکتشافی جدید در میدان «شوسینی» در استان خارکف راه اندازی کرد. از این چاه بیش از 200 هزار متر مکعب گاز در شبانه روز استخراج می‌شود. شرکت مذکور اعلام کرده این میدان در یک منطقه دارای چشم انداز با ذخایر اثبات شده بیش از 3 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی قرار دارد و امور اکتشافی در آن همچنان ادامه می یابد. چاه جدید با عمق حفاری 4150 متر ظرفیت بالای این میدان را تایید کرد. لازم به ذکر است که این شرکت در 8 ماه نخست امسال 9 میلیارد و 80 میلیون متر مکعب گاز استخراج کرده که 5% کمتر از سال قبل است.

https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3310597-vidobutok-gazu-v-ukraini-zapustili-novu-rozviduvalnu-sverdlovinu.html

 

رده بندی شهرهای اوکراین از نظر سهولت کسب و کار

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده انستیتوی مطالعات اقتصادی و مشاوره‌های سیاسی که با حمایت آژانس توسعه بین المللی آمریکا (USAID) و همکاری با شرکت «اینفو ساپینس» صورت گرفته، رده بندی شهر های اوکراین از نظر سهولت انجام تجارت و کسب و کار تنظیم شده اند و بهترین شهر اوکراین برای انجام کسب و کار و کارآفرینی شهر خملنیتسکی اعلام شد. ایوانو فرانکوفسک، موکاچوو، لووف و باخموت دیگر شهرهای اوکراین هستند که در میان 5 شهر صدرنشین از نظر سهولت آغاز کسب و کار و تجارت قرار گرفته اند. 45 شهر بزرگ اوکراین شامل کی یف و 23 مرکز استان و همچنین 21 شهر دارای جمعیت بیش از 73 هزار نفر در تحقیقات مذکور با عنوان «شاخص قدرت رقابت شهرهای اوکراین 2021» مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند. در این تحقیقات بیش از 7.5 هزار موسسه که نیمی از آنها اشخاص کارآفرین حقیقی و نیمی دیگر اشخاص حقوقی بودند؛ 10 معیار نظر سنجی مد نظر بوده اند که کی یف در این رده بندی در جایگاه 14 قرار گرفت.

https://glavcom.ua/news/stalo-vidomo-u-yaki-ukrajinski-mista-nayspriyatlivishi-dlya-vedennya-biznesu-781095.html

 

پیش بینی وزارت کشاورزی اوکراین در خصوص  محصول آفتابگردان در سال جاری

وزارت سیاستگذاری کشاورزی اعلام کرد: محصول دانه آفتابگردان در سال تجاری 22-2021 معادل 16.5 میلیون تن خواهد بود. این میزان محصول بسیار بیشتر از سال قبل است که 14 میلیون تن بود. انتظار می رود که در سال تجاری جاری 6.35 میلیون تن روغن آفتابگردان صادر شود. در سال تجاری گذشته 5.38 میلیون تن روغن آفتابگردان صادر شده بود.

https://infoindustria.com.ua/minagropolitiki-ukrainy-oczenivaet-urozhaj-podsolnechnika-v-strane-v-sezone-2021-22gg-v-165-mln-tonn/

 

برناکه احداث نخستین کارخانه تولید هیدروژن سبز در استان لووف

گروه موسسات «اکواپتیما» در استان لووف خبر از قصد خود برای احداث یک کارخانه تولید هیدروژن سبز با توان تولیدی 100 مگاوات در مناطق شمال شرقی این استان داد. هیدروژن سبز اصطلاح هیدروژن تولیدی با استفاده از انرژی برق تولیدی از انرژی‌های تجدید پذیر است. در صورتی که شرکای اروپایی «اکواپتیما» طرح احداث این کارخانه به ارزش 300 میلیون یورو را تایید کنند این کارخانه نخستین واحد تولیدی هیدروژن سبز نه تنها در مناطق غربی اوکراین بلکه در کل کشور خواهد بود. خاطرنشان می سازد که اتحادیه اروپا در سال 2020، سیاستهای راهبردی انرژی هیدروژنی را معرفی و رونمایی کرد. بر اساس این سیاستها انرژی هیدروژن سبز تولید شده با استفاده از انرژی برق منابع تجدید پذیر یکی از مهمترین منابع انرژی برای این اتحادیه خواهد بود و هیدروژن تا سال 2050 باید جایگزین گاز طبیعی شود و بدین ترتیب قاره اروپا به نخستین قاره خنثی از نظر آلودگی آب و هوایی تبدیل شود. در چارچوب این سیاستها برای نیازهای اتحادیه اروپا توان تولیدی 80 گیگاوات هیدروژن مورد نیاز است. 40 گیگاوات از این میزان در کشورهای اتحادیه اروپا تولید و مابقی از کشورهای دیگر وارد خواهد شد. بر اساس برنامه‌ها مقرر است که 30 گیگاوات از طریق راه‌های آبی و کشتی یا خطوط لوله از شمال آفریقا و 10 گیگاوات از اوکراین وارد شود. آلمان فعالترین کشور در ترویج و اجرای سیاستهای هیدروژنی است و برای این منظور صندوقی به ارزش 2.8 میلیارد یورو ایجاد کرده است. این صندوق باید به ایجاد واحدهای تولیدی هیدروژن در کشورهای شریک کمک کند. اوکراین یکی از کشورهای شریک در چارچوب این سیاستهاست.

https://zaxid.net/statti_tag50974/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما