معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۴

هفدهمین نمایشگاه بین المللی حلال مالزی

هفدهمین نمایشگاه بین المللی حلال مالزی (MIHAS 2021) امسال به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد که 43 کشور در آن شرکت نمودند. این نمایشگاه از سال 2004 آغاز به کار نموده و به عنوان یک رویداد مهم در صنعت حلال مورد توجه واقع شده است.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی حلال مالزی (Mihas 2021) امسال به دلیل شرایط کرونایی به صورت آنلاین و از تاریخ 18 شهریور 1400 به مدت چهار روز آغاز به کار کرد و 549 غرفه دار از 43 کشور در پلتفورمی مجازی در این نمایشگاه حضور یافتند. کشورهای اندونزی (45 غرفه)، چین (25 غرفه)، فیلیپین (20 غرفه)، کره جنوبی (18 غرفه) و تایلند (16 غرفه) بیشترین تعداد غرفه را بعد از کشور میزبان در این نمایشگاه در اختیار داشتند.

بخش های برتر حلال در این نمایشگاه نیز براساس تعداد غرفه‌های اختصاص یافته عبارتند از:

  1. غذا و نوشیدنی (327 غرفه)؛
  2. خدمات (51 غرفه)؛
  3. لوازم آرایشی و مراقبت های شخصی (39 غرفه)
  4. مد و فشن (38 غرفه)؛
  5. فناوری مربوط به غذا (34 غرفه).

این نمایشگاه از بدو تاسیس در سال 2004 تاکنون به عنوان یک رویداد مهم تجاری حلال خود را معرفی نموده و بیش از 400,000 بازدیدکننده تجاری از 88 کشور را به خود جذب کرده است.بر خلاف سالهای گذشته، رویداد امسال به دلیل درگیر بودن با مساله کرونا و برگزاری مجازی این نمایشگاه اهمیت ویژه ای دارد.این نمایشگاه یک پلتفورم مهم و موثر برای فعالین در صنعت حلال چه به لحاظ داخلی و چه بین المللی می‌باشد و برگزاری مداوم آن نشان دهنده تلاش مالزی برای ارتقا جایگاه خود در صنعت حلال جهانی است.

جمعیت مسلمانان جهان 1.9 میلیارد برآورد می‌شود و انتظار می رود بازار جهانی محصولات حلال نیز سالانه 4.1 درصد رشد داشته باشد و پیش بینی می‌شود که تا سال 2024 به 2.4 تریلیون دلار برسد که یکی از سریعترین رشدها را در بخش های اقتصادی دارا است.طی این سالها صنعت حلال فراتر از بخش سنتی غذا و آشامیدنی فعالیت کرده و طیف وسیعی از بخشها، به ویژه در خدمات حلال، از تدارکات و بازاریابی گرفته تا تأمین مالی و گردشگری را شامل می‌شود.

وزیر صنعت و تجارت بین الملل مالزی با اعلام مطالب فوق در سخنرانی افتتاحیه ، به ترویج بهبود جامعه در سنت های اسلامی اشاره نمود و با نام بردن از ابن سینا به عنوان "یکی از بزرگترین پزشکان مسلمان عصر طلایی اسلامی" و گفت طبق کلام ابن سینا "هیچ بیماری لاعلاجی وجود ندارد جز فقدان اراده و هیچ گیاه بی ارزشی وجود ندارد، مگر اینکه در خصوص آن فقدان دانش باشد".

وی افزود « پیش بینی می‌شود که بازار دارویی حلال از 94 میلیارد دلار در سال 2019 به 105 میلیارد دلار تا سال 2024 برسد.در مورد امور مالی اسلامی، علی رغم شک و تردیدهایی که در ابتدا به عنوان حلال آن وارد شده بود، اما اکنون منابع مالی اسلامی‌به حدی پیشرفت کرده است که طبق گزارش های موجود، پیش بینی می‌شود که دارایی‌های مالی اسلامی جهان در سال 2024 به 399 تریلیون دلار برسد.نیاز فوری به استانداردسازی الزامات صدور گواهینامه حلال برای دسترسی همگن به بازارهای جهانی وجود دارد. علاوه بر این، بسیاری از شرکتهای خرد ، کوچک و متوسط (MSME) به طور کامل در زنجیره تامین جهانی حلال ادغام نشده اند زیرا بسیاری از آنها، دارای گواهینامه حلال نیستند. در مورد صدور گواهینامه تا به امروز بیش از 8000 شرکت در این کشور دارای گواهینامه حلال مالزی شده اند که 20 درصد آنها صادرکننده هستند و در مجموع 10.4 میلیارد دلار صادرات در سال 2020 انجام داده اند. در خصوص موضوع استانداردسازی؛ سازمان توسعه اسلامی مالزی (JAKIM) با 84 سازمان صدور گواهینامه حلال از 46 کشور جهان برای یکسان بودن استانداردها همکاری می‌کند تا در خصوص رعایت قوانین شریعت اطمینان حاصل کند».

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما