معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۴

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار اقتصادی یونان در هفته اول شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 ابراز خوشبینی مقامات یونانی نسبت به رشد اقتصادی چشمگیر در 2022

نخست وزیر یونانی طی سخنانی اظهار داشت این کشور دلایل کافی در اختیار دارد که نشان می دهد رشد اقتصادی این کشور در سال آینده افزایش چشمگیر خواهد داشت. وی بدون اشاره به این دلایل افزود: ما نسبت به چشم انداز اقتصادی یونان در چند ماه آینده خوشبین هستیم و پیام هایی هم که از بخش های محتلف اقتصادی دریافت کرده ایم عموما مثبت بوده اند.

آقای میچوتاکیس گفت انتشار مجدد اوراق قرضه پنج و 30 ساله که توانست مشتریان زیادی را تنها در اولین روز انتشار جذب کند، یکی از نشانه‌های رشد اقتصادی چشمگیر در آینده است. وی با اشاره به پرداخت بیش از یک میلیارد یورو در قالب تسهیلات تنها برای صنایع و کسب و کار های منطقه مقدونیه مرکزی، افزود اقداماتی که دولت طی دو سال اخیر و با شیوع ویروس کرونا برای نجات بنگاه‌های اقتصادی این کشور انجام داده موثر بوده است.

وزیر دارایی یونان نیز در اظهاراتی گفت اقتصاد یونان در 18 ماه گذشته در مقابل فشارها و شوک های ناشی از تعطیلی به دلیل کرونا از خود مقاومت خوبی نشان داده و مسیر برای "یک بازگشت مجدد قوی و راحت" آماده شده است.آقای استیکوراس افزود یونان تا پایان سال جاری قادر خواهد بود به رشد اقتصادی سه ممیز شش دهم درصدی در سال 2021 دست یابد. وی گفت رسیدن به این رقم رشد اقتصادی کاملا امکانپذیر است و حتی ممکن است رشد اقتصادی یونان فراتر از این رقم افزایش یابد و به پیش بینی کمیسیون اروپا یعنی چهار ممیز سه دهم برای سال 2021 هم برسد.

هفته گذشته بانک ملی یونان در گزارشی اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری  به میزان 13 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و در صورت ادامه واکسیناسیون، این رشد اقتصادی دورقمی در سه ماهه سوم سال جاری نیز تکرار خواهد شد.

بانک مرکزی یونان نیز اعلام کرد مجموع سپرده‌های اشخاص و شرکت ها در بانک های یونان تا پایان ماه جولای 2021 به بیش از 171 میلیارد یورو افزایش یافت. این میزان نسبت به ماه قبل از آن حدود دو میلیارد یورو افزایش نشان داد. بر این اساس، نقدینگی شرکت های یونانی تا پایان جولای 2021 به بیش از 35 میلیارد یورو رسید که نسبت به ماه مارس 2020 بیش از 11 میلیارد یورو افزایش نشان داد.

هفته گذشته نیز دولت یونان با عرضه اوراق قرضه پنج ساله و 30 ساله به بازارهای جهانی، موفق به دریافت مجموعا دو و نیم میلیارد یورو سرمایه جدید شد. این ابتکار دولت یونان مورد استقبال گرم بازار قرار گرفت و یونان توانست اوراق قرضه پنج ساله خود را با با بهره 05% و اوراق 30 ساله با بهره 1.65 % عرضه کند. این نهمین دفعه از آغاز پاندمی‌کرونا و پنجمین در سال جاری است که یونان اوراق قرضه به بازارهای جهانی عرضه می‌کند. در این مدت یونان از طریق فروش اوراق قرضه به بازارهای جهانی، حدود 30 میلیارد یورو جذب کرده است.

افزایش 50 درصدی قیمت برق در یونان

شرکت برق یونان اعلام کرد با توجه به افزایش قیمت گاز در بازارهای جهانی، قیمت برق در کشور تا پایان سال به میزان 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. به نقل از وزارت انرژی یونان موضع سخت گیرانه شرکت روسی گازپروم در عدم تحویل میزان لازم و افزایش تقاضای ال ان جی در کشورهای آسیایی، موجب افزایش قیمت گاز وارداتی از 25 یورو برای هر مگاوات ساعت در ماه مه، به 48 یورو برای هر مگاوات ساعت در ماه اوت رسیده است. آقای حاجیداکیس وزیر انرژی و محیط زیست در این خصوص اظهار داشت با یک پدیده اروپایی مواجه هستیم و در سراسر اروپا قیمت گاز افزایش یافته و بنابراین افزایش قیمت برق به میزان 50 درصد تا پایان سال اجتناب ناپذیر است.    

افزایش ارزش ناوگان کشتی‌های شرکت های یونانی

شرکت مشاوره ای Vessels Value که متخصص در ارزیابی کشتی‌ها است در گزارشی اعلام کرد طی چهار سال گذشته ارزش ناوگان کشتی‌های متعلق به شرکت های یونانی به میزان 32 درصد افزایش یافته و به 58.132 میلیارد دلار رسیده است. بر اساس این گزارش تعداد ناوگان کشتی‌های فعال شرکت های یونانی به 4546 کشتی می رسد که ارزش آنها 5.117 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود. از سوی دیگر شرکت های کشتی رانی یونانی 187 کشتی دیگر به ارزش 15 میلیارد دلار سفارش داده اند و به این ترتیب در مجموع تعداد کشتی‌های فعال و سفارشی شرکت های یونانی به 4833 کشتی می رسد. 

 مشوق های جدید برای سرمایه گذاری خارجی در یونان

وزارت توسعه سرمایه گذاری یونان پیش نویس لایحه ای را آماده کرده است که هدف از آن تشویق سرمایه گذاران از طریق ارایه مجموعه ای از مشوق های تجاری است. این لایحه تحت عنوان "لایحه سرمایه گذاری راهبردی و بهبود شرایط سرمایه گذاری از طریق تسریع فرایند صدور مجوز" قرار است در جلسات بعدی پارلمان یونان مطرح و به رای گذاشته شود. در این لایحه هفت مشوق بسته به عواملی مانند حجم سرمایه، تعداد شغل ایجاد شده، سازگاری با محیط زیست و غیره درنظر گرفته شده و شامل مواردی همچون تخفیف مالیاتی تا 12 سال می‌باشد. بر اساس این لایحه، فرایند اعطای مجوز برای چنین سرمایه گذاری‌هایی حداکثر 45 روز است. اولویت در این لایحه با سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی، فناوری زیستی، هوافضا، هوش مصنوعی، گردشگری سلامت، مدیریت پسماند و تحقیق و نوآوری است (منبع: اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان).

تاثیر آتش سوزی‌های اخیر بر صنعت زنبورداری یونان

وزارت کشاورزی یونان اعلام کرد در حال تدوین طرحی برای ارایه تسهیلاتی به زنبوردارانی است که در آتش سوزی‌های اخیر در جنگل های این کشور آسیب دیده اند. بر اساس این خبر، آتش سوزی در جنگل های یونان ده‌ها محل اصلی نگهداری کندوهای عسل را از بین برده است. بردآوردهای اولیه نشان می دهد که بیش از 9هزار کلونی زنبور عسل در این آتش سوزی‌ها از بین رفته اند. جزیره اوپا که 65 درصد عسل کاج یونان را تولید می‌کند بیشترین آسیب را دیده است (منبع: اتاق مشترک بازرگانی ایران و یونان).

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما