معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۵۰

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته دوم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بهبود شرایط اقتصادی اتریش در سه ماهه دوم 2021

مرکز آمار اتریش: پس از رکود شدید در سال 2020 به دنبال بحران سلامت کرونا ، اقتصاد اتریش در سه ماهه دوم سال 2021 به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. بر اساس ارزیابی اولیه مرکزآمار اتریش ، تولید ناخالص داخلی در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2020 پس از پنج فصل کاهش متوالی ، 12 درصد رشد داشته است. همزمان گزارش مرکز آمار حاکی از رشد 6 . 3 درصدی تولید ناخالص ملی در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ماهه نخست سال 2021 می‌باشد.  تجارت خارجی اتریش از ژانویه تا می 2021 ، به ویژه  با آلمان به عنوان یکی از شرکای اقتصادی اصلی اتریش با افزایش تقریبا 18 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ، بالاترین رشد را در حوزه صادرات برای اتریش به همراه داشته است. در مقابل  بیشترین کاهش در حجم تجارت خارجی با  فرانسه  15.4٪ - و روسیه  با 5 . 8 – درصد بوده است.

 تغییرات اساسی در برنامه‌های شرکت نفت و گاز اتریش OMV ( خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش )

مدیرعامل جدید شرکت نفت و گاز اتریش، آلفرد اشترن، اعلام کرد این شرکت با تغییرات بزرگی در حوزه عملکرد و برنامه‌های آینده روبروست. وی تاکید کرد که او ام فا در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر، مدیریت بازیافت و حفاظت از آب و هوا تمرکز خواهد داشت. وی همچنین افزود برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار، ما نمی‌توانیم منابع طبیعی را استخراج کنیم و دور بریزیم و آن‌ها می‌بایست بدون شک در یک چرخه مورد استفاده قرار گیرند و به دنبال آن صنعت و فناوری‌های این حوزه نیز تغییرات اساسی خواهند داشت.  وی افزود: او ام فا تا سال 2023 بخشی از پالایشگاه خود در وین را برای پالایش روغن‌های گیاهی مورد استفاده قرار خواهد داد. او ام فا جزئیات برنامه راهبردی خود را تا پایان سه ماهه نخست 2022 اعلام خواهد کرد.

پایان دعوای حقوقی کمیسیون اتحادیه اروپایی و شرکت آسترازنکا ( پرسه )

دعوای حقوقی کمیسیون اتحادیه اروپایی و شرکت واکسن سازی آسترزنکا، با تفاهم دو طرف به پایان رسید. آسترازنکا تضمین کرده است که تا پایان سه ماهه نخست 2021، 200 میلیون دوز را به کمیسیون اتحادیه اروپایی تحویل دهد. پیش از این کمیسیون اتحادیه اروپایی به سبب عدم تحویل به موقع واکسن‌های این شرکت به اتحادیه اروپایی، از این شرکت شکایت کرده بود. همچنین 300 میلیون دوز تا پایان سال جاری به اتحادیه اروپایی بر اساس قرارداد سال 2020، تحویل خواهد شد. اتحادیه اروپایی سهم اعظم واکسن‌های دریافتی از آسترازنکا را برای اهدا به کشورهای ثالث که نیازمند واکسن می‌باشند، ارسال می نماید.

 گازپروم روسیه در سال جاری از طریق نورداستریم 2 گاز به اروپا ارسال خواهد کرد ( وینرتسایتونگ )

گازپروم روسیه خبر داد که با تکمیل خط لوله و امکان بهره برداری سراسری از آن، در سال جاری گاز از طریق خط نورداستریم 2 تا فصل زمستان به اروپا ارسال خواهد کرد. به گزارش آژانس اینترفاکس ، الکسی میلر ، رئیس گازپروم گفت: قبل از پایان امسال ، می‌توانیم اولین محموله گاز را از طریق خط لوله نورد استریم 2 به بازار اروپا تحویل دهیم. میلر گفت ، روسیه همه مقدمات را به طور کامل فراهم آورده است. وی به ظرفیت تولید در شبه جزیره یامال و انتقال گاز به شهر ویبورگ روسیه اشاره کرد ، جایی که خط لوله دریای بالتیک به آلمان آغاز می‌شود. وی همچنین در ادامه افزود: مهمترین کار ما این است که مطمئن شویم مصرف کنندگان ما مجبور نیستند سرمای زمستان را تحمل کنند. همزمان دیمیتری پسکوف ، سخنگوی کرملین بار دیگر از خط لوله در برابر انتقادات دفاع کرد و افزود: این یک پروژه منحصرا تجاری است که نمی‌تواند تهدیدی برای هیچکس باشد. سرگئی ایوانف ، مسئول محیط زیست کرملین ، نورد استریم 2 را مشارکت قابل توجه روسیه و آلمان در  حوزه حفاظت از محیط زیست توصیف کرد و گفت:  گاز یک سوخت سازگار با محیط زیست است و خط لوله نورداستریم 2،  2000 کیلومتر کوتاهتر از سیستم های حمل و نقل موجود است و از این رو برای محیط زیست نیز خطرات کمتری را به همراه دارد.

افزایش علاقمندی اتریشی‌ها برای خرید مواد غذایی ارگانیک 

کرونه: تقاضا برای مواد غذایی ارگانیک در اتریش  تقریباً هر خانواده اتریشی محصولات ارگانیک خریداری می‌کند و هر خانوار اتریشی به طور متوسط 113 یورو در نیمه اول سال 2021 برای این دسته از مواد غذایی هزینه کرده است. فروش مواد غذایی غیر بسته بندی (به استثنای نان و شیرینی) در تجارت خرده فروشی مواد غذایی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تقریباً 17 درصد افزایش یافته و به حدود 420 میلیون یورو رسیده است.

حملات سایبری به 34 شرکت در اتریش علیا

کوریه: در یک هفته اخیر، حملات سایبری بسیاری به 34 شرکت در اتریش علیا صورت پذیرفته است که به دنبال آن دسترسی شرکت ها به اسناد مالی شرکت محدود شده است.گفته می‌شود یک شرکت خدمات دهنده نرم افزار در اتریش علیا، توسعه دهنده بدافزارهایی است که برروی دیگر دستگاه‌ها نیز نصب شده است.  هکرها از برخی از شرکت ها مبالغی هنگفت در قالب بیت کوین درخواست کرده اند. جرایم رایانه ای در اتریش در سال 2020 افزایش یافته است. گفته می‌شود از 28439 جرم گزارش شده در سال 2019 به 35،915 ،  مورد در سال 2020 رسیده است که نشان از افزایش 26 درصدی حملات سایبری دارد. همزمان کلاهبرداری‌های اینترنتی با  18780  مورد در سال 2020 به بالاترین حد خود در ده سال گذشته رسیده است.

کمبود نیروی ماهر در حوزه سلامت اتریش

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش : بیمارستانی در استان اشتایرمارک به دلیل کمبود نیروی کار ماهر، ناچار به تعطیل نمودن بخشی از بیمارستان و تخت های این بیمارستان می‌باشد و به خصوص خبرها حاکی از وخامت اوضاع در بیمارستان‌های شهر گراتز به ویژه در بخش اورژانس می‌باشد. در وین نیز همچنین انجمن پزشکان وین، نسبت به کمبود پزشک و نیروی ماهر بخش درمانی، اظهار نارضایتی کرده است. همچنین این انجمن انتقاداتی را در خصوص شرایط سخت کاری در دوران همه گیری، تاخیر در پرداخت ها و عدم هماهنگی در خصوص واکسیناسیون کارکنان بیمارستان به وزارت بهداشت ارائه داده است.

 تورم در ماه آگوست به 1 . 3 درصد رسیده است

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: طبق پیش بینی‌های مرکز آمار اتریش، نرخ تورم در اتریش نسبت به ماه ژوئیه با 2 . 0 درصد رشد از 9 . 2 درصد به  1 . 3 درصد در پایان ماه آگوست رسیده است. میزان افزایش تورم در ماه آگوست 2021 از دسامبر سال 2020 تا کنون بیشترین میزان نرخ تورم بوده است. حتی با توجه به شاخص تورم بر اساس محاسبات استاندارد اتحادیه اروپا (HICP) نرخ تورم 1 . 3 درصدی در اتریش، از میانگین اتحادیه اروپایی نیز بالاتر است.

توسعه خطوط نسل پنجم مخابرات در اتریش و رتبه سوم در میان کشورهای اروپایی برای این کشور

هویته: توسعه شبکه خدمات مخابراتی نسل پنجم اتریش را به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه مخابرات و دیجیتالی شدن تبدیل می‌کند. با توجه به توسعه زیرساخت ها و آنتن‌های مورد نیاز در دو سال گذشته، اتریش رتبه سوم را در کشورهای اروپایی که دسترسی سراسری به آنتن‌های نسل پنجم را در اختیار دارند، کسب کرده است. خانم کوستینگر، وزیر گردشگری و مناطق اتریش روز دوشنبه در فورم آلپباخ، از طرح اتریش برای توسعه خطوط نسل پنجم پرده برداری کرد و افزود تا کنون 58 درصد از مشریان خطوط تلفن همراه و اینترنت، دسترسی به آنتن‌های نسل پنجم دارند و قرار است تا سال 2026 با سرمایه گذاری 4 . 1 میلیارد یورویی، تمامی نقاطی که در اتریش دسترسی به اینترنت پرسرعت ندارند، بتوانند از خدمات نسل پنجم برخوردار شوند.

صنعت گردشگری اتریش همچنان با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کند

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: صنعت گردشگری در اتریش دومین تابستان کم درآمد خود را پشت سر گذاشت و شرکت های فعال و فعالان اقتصادی این حوزه، همچنان با گذشت نزدیک به 15 ماه از آغاز همه گیری در اتریش، با مشکلات اساسی روبرو می‌باشند. بسیاری از هتل ها در شهرهای اصلی اتریش مانند وین و اینسبروک ناچار به تعطیلی شده اند و این شرایط به جایی رسیده است که در شهری مانند اینسبروک هیچ هتل 5 ستاره ای دیگر فعال نیست و به نظر نمی رسد که بحران اقتصادی کرونا به زودی برای این حوزه پایان یابد. مایک پیترز ، رئیس مرکز تحقیقات گردشگری در دانشگاه اینسبروک  می‌گوید که در سراسر اتریش تعداد رزروها تا 70 درصد کاهش یافته است.وی می افزاید ما احتمالاً تا سال 2023 یا 2024 به شرایط پیش از کرونا باز نمیگردیم. نگرانی دیگری که وجود دارد این است که در صورت بهبود ناگهانی شرایط، امکان تامین اتاق برای گردشگران وجود نخواهد داشت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما