معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱۵

نظام آموزشی فنلاند در طول همه گیری ویروس کرونا

فنلاندی‌ها حتی در عصر خدمات آموزشی مبتنی بر فناوری، تاکید زیادی به آموزش حضوری دارند. لذا در پی اوج گیری همه گیری ویروس کرونا در فنلاند، مدارس این کشور با تصمیم مراجع ذیربط فقط دو ماه (18 مارس الی 14 می 2020) تعطیل شد.

فنلاندی‌ها حتی در عصر خدمات آموزشی مبتنی بر فناوری، علاقه زیادی به آموزش حضوری دارند. آنها سرمایه گذاری زیادی بر روی مدارس فوق العاده جدید یا بازسازی شده، بعمل آورده و محیط های آموزشی با شرایط یادگیری فوق العاده و منابع بسیار عالی بوجود آورده اند که تعامل بین معلمان و دانش آموزان را چه به صورت حضوری و چه از راه دور تسهیل می‌کند. در این شرایط مدرسه صرفا مکانی برای آموزش و یادگیری دروس آموزشی نیست بلکه پدیده ای است که در آن یادگیری و رشد اجتماعی کودکان با هم اتفاق می افتد. فنلاندی‌ها تلاش زیادی کردند تا اطمینان حاصل کنند که کودکان در یک شرایط تعاملی آرام بین دانش آموزان و معلمان، احساس امنیت کنند.

فنلاندی‌ها برای تسهیل تعامل آموزشی روی دو پایه ساختاری سرمایه گذاری کرده اند: نیروی آموزشی قدرتمند و زیرساخت تکنولوژیکی قوی (دسترسی به اینترنت پهن باند و ابزارهای آموزشی). آنها تعداد مدارس کوچکتر را کاهش داده و در عوض مدارس بسیار بزرگ  با امکانات بیشتر را افزایش داده اند. بنابراین، تاسیس مدارس بزرگ با امکانات و تجهیزات کافی (به جای تعداد زیاد مدارس کوچک با امکانات ناچیز)، یکی از ایده‌های کلیدی آنها است.

در فنلاند دیجیتالی شدن مدارس به دنبال دیجیتالی شدن بخش های دیگر جامعه اتفاق افتاد اما مدارس از جامعه پیشی گرفتند و تصمیم گرفتند دسترسی دیجیتالی را برای همه فراهم کنند و معلمان و دانش آموزان را در خصوص نحوه استفاده از این فناوری هم برای امر یادگیری و هم راحتی آنها، آموزش دهند. آنها به دیجیتالی شدن وادار نمی‌شوند اما اطمینان حاصل می‌شود که اگر معلمان و دانش آموزان بخواهند به وسایل دیجیتالی دسترسی داشته باشند، این امکانات برای آنها فراهم گردد.

از آنجایی که همکاری بین همه عوامل مدرسه (معلمان، دانش آموزان و والدین) همیشه در مدل آموزش فنلاندی ضروری بوده است و از آنجا که جامعه دارای ارزش آموزشی بالایی است، ارتباط مدارس و معلمان با والدین و دانش آموزان در طول همه گیری ویروس کرونا خیلی سخت نبوده است.

یافته‌های کلیدی که توسط معلمان، کارشناسان و مدیران آموزشی فنلاند در طول همه گیری به اشتراک گذاشته عبارتند از:

  • لزوم باز نگه داشتن کانالهای اطلاعات و ارتباطات در بین همه مردم؛
  • ضرورت وارد کردن مهارت های تازه به دست آمده در زندگی روزمره، از طریق جلسات از راه دور، یک بار در هفته یا یکبار در هر ترم؛
  • مدرسه مکانی برای یادگیری مهارت ها است.
  • مدرسه مکانی است که در آن فرد می‌تواند با خیال راحت شکست بخورد و خود را بازیابی نماید.
  • تعطیلی مدارس و عدم حضور فیزیکی دانش آموزان در مدرسه به آنها آسیب می رساند.
  • آموزش و یادگیری حضوری شکل صحیح آموزش و یادگیری عمیق است.
  • اگرچه همه گیری ویروس کرونا دیجیتالی سازی تمام سطوح آموزشی را موجب گردیده، اما تغییری در برنامه‌های درسی مدارس نداده است.
  • آموزش اولویت اول فنلاند بوده و هست.
  • وقتی همه عوامل (دانش آموزان، والدین، معلمان، جامعه) با هم همکاری داشته باشند، می‌توانند بهترین نتایج را بدست آورند.
  • یادگیری مادام العمر فقط یک عبارت نیست؛این برای هر یک از ما یک ضرورت است.
  • آموزش حضوری بسیار مهم است. دیجیتالی شدن یک ابزار است و وسیله ای است برای رسیدن به هدف. فناوری دیجیتال مکمل کار معلمان است. 
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما