معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته اول شهریور ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان 

میزان معاملات تجاری در هفته گذشته در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به بیش از 109 میلیون و 678 هزار دلار رسید. بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی، هنگ کنگ، روسیه، آلمان، بریتانیا، ترکیه، قرقیزستان، افغانستان و ازبکستان محصولاتی همچون بنزین اتومبیل، گاز مایع، کک نفتی گرمادیده، سوخت دیزل، مازوت گوگرد و سوخت هواپیمای تولید شده در پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی را خریداری نمودند. همچنین تجار کشورهای خارجی گاز مایع تولید شده در کنسرن دولتی «ترکمن گاز» و بنزین نوع اکو-93 و سوخت دیزل فاقد گوگرد تولید شده در کنسرن دولتی «ترکمن شیمی» را خریداری نمودند.

 نمایندگان تجاری کشورهای روسیه، امارات متحده عربی، بریتانیا، ترکیه، قرقیزستان و ازبکستان محصولاتی از قبیل پارچه‌های جین، انواع قالی‌ها، شیشه‌های فلوت و سیمان پرتلند را خریداری کردند. تجار کشورهای امارات متحده عربی، هنگ کنگ و افغانستان نیز محصولاتی از قبیل انواع فرش و الیاف نخ را به ارزشی معادل 3 میلیون و 604 هزار منات خریداری کردند. هفته گذشته در مجموع تعداد 115 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت پذیرفت.

واگذاری تعداد 18 مورد از املاک دولتی به بخش خصوصی در ترکمنستان

وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان مزایده فروش 18 مورد از املاک دولتی را اعلام نموده است. مزایده مذکور در وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان برگزار خواهد شد. در این مزایده املاک دولتی متعلق به وزارت تجارت و روابط اقتصادی خارجی ترکمنستان، وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط‌زیست، کنسرن دولتی «ترکمن‌گاز»، اتحادیه دولتی «ترکمن‌قالی» و املاک متعلق به استانداری‌های لباب و مرو به فروش گذاشته خواهند شد.

اشخاص و ارگان‌های خارجی تنها با شرط اخذ رأی مربوطه از آژانس حفاظت از ریسک‌های اقتصادی وابسته به وزارت اقتصاد و دارایی حق شرکت در این مزایده را خواهند داشت.

فرآوری ماهانه 50 تن پلی پروپیلن در یک شرکت خصوصی در استان لباب

شرکت خصوصی «ملی اؤنؤم (محصول ملی)» واقع در شهر ترکمن آباد استان لباب با فرآوری ماهانه 50 تن پلی پروپیلن، انواع نخ‌های نایلونی مورد استفاده در بسته‌بندی سبزیجات، علوفه و کاه را تولید می‌کند. مواد اولیه این شرکت تولیدی از سوی مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی و کارخانه پلیمر قیانلی تأمین شده و نخ‌های نایلونی مذکور در وزن‌های 1.3 کیلوگرم تا 5 کیلوگرم تولید می‌شوند.

این شرکت تولیدی با تجهیزات پیشرفته تجهیز شده و عمده تولیدات آن برای تأمین بازار داخلی بوده و مازاد آن به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

بهره‌برداری از سد جدید در بخش برکت استان بالکان

اخیرا سد جدیدی در بخش برکت استان بالکان به بهره‌برداری رسید. این سد که به منظور تأمین آب مورد نیاز مزارع این استان با آب رودخانه قره‌قوم احداث شده، دارای ظرفیت آبگیری برابر با 18 میلیون مترمکعب است. در احداث سد از مصالح معادن بومی استفاده شده و جهت استحکام آن مجموعا 167 هزار و 500 مترمکعب شن به کار رفته است.

طول کلی این سد بیش از 7.8 کیلومتر می‌باشد. شایان ذکر است که طرح این سد در مؤسسه «ترکمن سو علم تاسلاما» تهیه شده و عملیات احداث آن نیز توسط کارشناسان اتحادیه تولیدی «قره‌قوم قورلوشیق» کمیته دولتی اقتصاد آب ترکمنستان به انجام رسیده است. 

احیای 86 مورد چاه نفت 

شرکت استخراج « نفت و گاز» وابسته به کنسرن دولتی «ترکمن نفت» در بازه زمانی 7 ماهه نخست سال 2021 فعالیت‌های تعمیر و بازسازی بر روی چاه‌های کم بازده را با موفقیت انجام داده و توانست در مجموع 86 چاه نفت را احیا نماید.

در این بازه زمانی، میزان نفت مازادی که پس از احیای چاه‌های مذکور حاصل شده برابر با 24 هزار و 197 تن اعلام شده است. کنسرن دولتی «ترکمن نفت» در حال حاضر مجموعه فعالیت‌های مرتبط با افزایش بازدهی میادین نفتی، جستجو و کشف میادین جدید و آزمایش آن‌ها و همچنین افزایش حجم استخراج نفت خام را توسط کارشناسان خود انجام می‌دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما