معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۶

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته اول شهریور ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

123 کارخانه تولید و فرآوری محصولات شیلات در جنوب ویتنام موقتاً تعطیل شده­ اند

براساس گزارش وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، 123 کارخانه تولید و فرآوری محصولات شیلات در جنوب ویتنام موقتاً تعطیل شده ­اند. در این میان، 19 کارخانه بدلیل شناسایی بیماران کووید 19 مجبور بودند کار خود را متوقف کنند و 104 کارخانه دیگر به دلیل کمبود سرمایه برای اجرای اقدامات سه گانه (قرنطینه، اقامت و تولید در محل کار) جهت حفظ تولید و مبارزه با کووید 19، تعطیل شده ­اند. 13 استان در منطقه مکونگ (Mekong) در جنوب ویتنام، مرکز تولید و فرآوری محصولات شیلات ویتنام محسوب می‌شود. 84 درصد از تولیدات میگو و 100 درصد از تولیدات ماهی پانگاسیوس در این منطقه حاصل می‌شود.

بخش نساجی ویتنام در نیمه دوم 2021 با مشکلات فراوان روبرو خواهد بود

بدلیل شیوع بیماری همه ­گیری کرونا در سراسر ویتنام، بخش نساجی این کشور با مشکلات جدی از جمله کمبود نیروی کار، گسست در زنجیره تامین، کمبود کانتینر برای صادرات، افزایش هزینه حمل و نقل و غیره مواجه شده ­است. براساس گزارش انجمن نساجی ویتنام ویتاس (Vitas)، تاکنون نزدیک به 30 الی 35 درصد کارخانه­ های نساجی ویتنام که بیشتر از آنها، کارخانه­ های کوچک و متوسط هستند، تعطیل شده ­اند. این امر منجر به تاخیر در تحویل سفارشات به خریداران و لغو سفارش از سوی آنها گردیده است. معاون رئیس این انجمن ابراز کرد، در سال جاری تحقق هدف 39 میلیارد دلار تعیین شده در بخش نساجی بسیار دشوار است. چنانچه بیماری کووید 19 خوب کنترل گردد، درآمد این بخش اقتصاد ویتنام به حدود 33 الی 34 میلیارد دلار خواهد رسید.

تاسیس دفتر بوئینگ در هانوی

بر اساس گزارش وی تی ویتنام، علیرغم بیماری کووید 19، شرکت بوئینگ به توسعه بخش هوایی ویتنام اعتماد نموده و دفتر اصلی شرکت متبوع خود را در هانوی تاسیس کرده ­است. فعالیت این دفتر به تازه‌گی شروع شده­ و در تاریخ 23 اوت برابر 1 شهریور 1400، رئیس بوئینگ منطقه جنوب شرقی آسیا انتخاب گردید. دفتر بوئینگ در هانوی نیز تحت مدیریت این رئیس جدید اداره خواهد شد.

براساس پرتال اطلاعات کسب و کارهای ویتنام، شرکت بوئینگ، در سال 2018 شرکتی با مسئولیت محدود در ویتنام به ثبت رساند. قبل از تاسیس دفتر خود در این کشور، بوئینگ برخی از تامین کنندگان قطعات خود را در این کشور داشته ­است. در سال 2007، شرکتی به نام MHI Aerospace Vietnam (این شرکت زیر مجموعه شرکت میتشوبیشی ژاپن است) واحد تولیدی مربوط به قطعات هواپیما در هانوی راه ­اندازی کرد. اولین قطعات بوئینگ در این کارخانه، بال­های هواپیما 737 بود. همچنین در سال 2010، شرکتی به نام تیکیسو ژاپن Nikkiso Japan نیز یک کارخانه در اطراف هانوی برای تولید قطعات درب­ های هواپیمای 747، 767 و 777 تاسیس نمود.

رشد 111.2 درصدی واردات خودرو در ویتنام

آمارهای اداره کل گمرک ویتنام نشان می دهد که میزان واردات خودرو در ویتنام در 7 ماه نخست سال جاری بالغ بر 95,525 دستگاه به ارزش 2.1 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 111.2% افزایش در تعداد و 107.1% افزایش در ارزش را نشان می دهد. بالغ بر 80% از ماشین‌های وارداتی ویتنام در مدت مذکور از دو کشور تایلند و اندونزی بوده است. 

هزینه 1.8 میلیارد دلاری ویتنام برای واردات 4 میلیون تن ضایعات فلزی

واردات ضایعات فلزی ویتنام در 7 ماهه اول 2021 به 4.1 میلیون تن به ارزش 1.8 میلیارد دلار رسیده­ است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ حجمی حدود 33 درصد رشد داشته و از لحاظ ارزشی دو برابر شده ­است. بزرگترین صادرکننده ضایعات به ویتنام کشور ژاپن است. حجم واردات ویتنام از ژاپن در 7 ماه گذشته به 1.6 میلیون تن به ارزش 736 میلیون دلار بوده ­است که نسبت به سال پیش از لحاظ حجمی‌بالغ بر 9 درصد کاهش، اما از لحاظ ارزشی بالغ بر 52 درصد افزایش نشان می‌دهد. پس از ژاپن، کشورهای آمریکا، استرالیا و هنگ‌کنگ هستند. 

تولید ناخالص داخلی ویتنام از شیوع کرونا رنج می‌برد

بانک جهانی پیش بینی خود از میزان رشد تولید ناخالص داخلی ویتنام در سال جاری را 0.2% کاهش داد و آن را برابر با 4.8% اعلام کرد. این کاهش نشان دهنده تاثیر منفی فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت رفت و آمد از زمان آغاز موج چهارم کرونا از اواخر آوریل است. شاخص مدیران خرید کاهش شدیدی داشته و خرده فروشی کالا در ژوئیه با کاهش 19.8 درصدی مواجه بوده است. میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی به ثبت رسیده در نیمه نخست سال جاری بالغ بر 15.3 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 2.6 درصدی دارد. میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به ثبت رسیده در فاصله زمانی آوریل – ژوئن 45% کاهش داشته است.

خطر خروج سرمایه‌گذاران خارجی از ویتنام به دلیل شیوع کرونا در شهر هو‌شی‌مین

در نشستی میان مقامات شهر هو‌شی‌مین با نمایندگان شرکت­های ویتنامی و انجمن شرکت­های خارجی در ویتنام مورخ 20 اوت 2021، شرکت­های خارجی در ویتنام در خصوص خروج سرمایه‌گذاری خارجی از این کشور به کشورهای دیگر بدلیل طولانی شدن زمان قرنطینه شهر هو شی مین ابراز نگرانی کردند. آنها گفتند که بسیاری از شرکای تجاری آنها به دلیل تاخیر در تحویل سفارشات، سفارش­های خود را به کشورهای دیگر مانند چین، سنگاپور و غیره منتقل کرده‌اند. از این‌رو، آنها به مقامات این شهر پیشنهاد دادند تا راه حل مناسب از جمله افزایش زمان کارکردن کارگران، صدور گذرنامه واکسیناسیون برای شاغلان و افزایش تزریق واکسن را دنبال نمایند.

براساس پیش‌بینی اداره کل آمار ویتنام در اوایل اوت 2021، این امکان وجود دارد که رشد تولید ناخالص داخلی منطقه (Gross regional domestic product) برای سال جاری منفی گردد.

رشد اقتصادی ویتنام: کاهش در کوتاه مدت و بهبود به زودی

کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند رشد اقتصادی ویتنام در کوتاه مدت بدلیل تاثیر منفی بیماری کرونا احتمالاً کاهش یافته، اما وضعیت اقتصادی این کشور در سال بعد بهبود می‌باید.اخیراً بانک جهانی بدلیل تاثیر منفی کووید 19 رشد اقتصادی ویتنام برای سال 2021 را به 4.8 درصد کاهش داده بود. با این حال، این بانک نیز اشاره نموده است که رشد ویتنام با توجه به توانایی در مهار بیماری، دارای اقتصاد باز و پویا، بهبود خواهد یافت. طبق پیش‌بینی بانک جهانی، سرعت رشد اقتصادی ویتنام از 2022 به بعد، سالانه نزدیک به 6.5 درصد الی 7 درصد خواهد بود. البته این پیش‌بینی بر این فرض استوار است که ویتنام می‌تواند شیوع کرونا را تحت کنترل قرار داده و شرایط مناسب برای احیای اقتصاد در سه ماهه چهارم 2021 ایجاد کند.

قمیت برنج صادراتی ویتنام به پایین‌ترین سطح خود طی 18 ماه گذشته رسید

قیمت برنج صادراتی ویتنام به 385 دلار در هر تن رسیده ­است. این میزان پایین‌ترین سطح در 18 ماه گذشته می‌باشد. براساس گزارش وزارت کشاورزی و روستایی ویتنام، قیمت برنج ویتنام در ماه ژوئیه حدود 390 دلار برای هر تن بوده اما در ماه اوت به 385 دلار کاهش یافته­ است که نسبت به سال گذشته، 100 دلار کاهش نشان می‌دهد. برنج هندی مانند ویتنام  نیز در شیب نزولی قرار دارد. قیمت برنج صادراتی هند نیز به 356-352 دلار در هر تن رسیده است.

محدودیت واردات فولاد و شکر و کاهش صادرات کود شیمیایی 

با توجه به افزایش واردات محصولاتی مانند بنزین، زغال سنگ ، فولاد و شکر از سوی شرکت­های ویتنامی و افزایش صادرات کالاهای اساسی مانند فولاد، کود شیمایی؛ در تاریخ 23 اوت برابر با 1 شهریور 1400، وزیر صنعت و تجارت ویتنام دستورالعمل شماره 10 درباره محدودیت واردات فولاد، شکر و بنزین؛ کاهش صادرات کود شیمیایی و محصولات فولادی مورد نیاز بازار داخلی و افزایش مصرف بنزین تولید داخلی را برای جلوگیری از این شرایط و ایجاد تعادل در تقاضا و عرضه در بازار داخلی، صادر نمود.

دلتای مکونگ در جنوب ویتنام

دلتای مکونگ شامل 1 شهر مرکزی و 12 استان است که در جنوب ویتنام واقع شده ­است. این منطقه مرکز کشاورزی و شیلات ویتنام محسوب می‌شود. مساحت این منطقه حدود 41 کیلومتر مربع با جمعیت 17.4 میلیون نفری است که حدود 12 درصد از کل مساحت ویتنام و حدود 18 درصد از جمعیت ویتنام را تشکیل می دهد. شایان ذکر است که 54 درصد تولیدات برنج ، 65 درصد تولید محصولات شیلات و 70 درصد تولید میوه ویتنام از این منطقه می آیند. علاوه بر این، 90 درصد حجم صادرات برنج و 60 درصد حجم صادرات محصولات شیلات توسط این منطقه انجام می‌شود. صنعت اصلی این استان، فرآوری غذا می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما