معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۷

اخبار اقتصادی شانگهای چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته اول شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش واردات استان ججیانگ از مسیر ریلی اروپا

به گزارش اداره گمرک استان ججیانگ، این استان در هفت ماه نخست سال 2021 شاهد رشد چشمگیر واردات از مسیر ریلی اروپا بوده است.

به گزارش گمرک هانژو، در بازه زمانی ماه ژانویه تا جولای، قطارهای باری که شهرهای ایوو و جین هوا (در استان ججیانگ) را به شهرهای آسیای مرکزی و اروپا متصل می‌کنند حدود 4.1میلیارد دلار کالا را جابجا نمودند که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته 130.7درصد رشد کرده است. واردات این استان از این مسیر به 996 میلیون دلار رسید که 21.4برابر شده است  و دلیل اصلی آن نیز گسترش شبکه ریلی کارگو در مسیر ججیانگ- آسیای مرکزی- اروپا می‌باشد.

علاوه بر مواد خام و محصولات کشاورزی و لبنی، قطارهای ورودی به استان ججیانگ، محصولات نظیر کالاهای مکانیکی، کالاهای مصرفی و اقلام مربوط به تجارت الکترونیک فرامرزی را به این استان وارد می‌کنند.

گسترش تجارت الکترونیک در نواحی روستایی ججیانگ

دپارتمان بازرگانی استان ججیانگ، دپارتمان مالیه و همچنین اداره تجدید نواحی روستایی این استان به طور مشترک برنامه ای در خصوص گسترش تجارت الکترونیک در نواحی روستایی استان ججیانگ منتشر نمودند.

بخش های تعیین شده برای پیاده سازی تجارت الکترونیک در این استان عبارتند از: ونلینگ، چانگ نان، پینگ هو، تونگ لو، Deqing، لونگ چوئن، چینگ تیان، لانشی، شین چانگ، دونگ یانگ و روی آن. بر اساس این طرح، تمامی روستاهای حاضر در این بخش ها قابلیت دسترسی به تجارت الکترونیک- حداقل از طریق پلتفورم های اصلی چین از قبیل China Post، ZTO Express، Yunda Express، SF Express و YTO Express - را تا پایان امسال خواهند داشت. تا پایان 2022 نیز تمامی روستاهای این بخش ها دارای ایستگاه خدمات تجارت الکترونیک مختص خود خواهند بود.

رشد 9.7 درصدی ارزش افزوده بخش صنعت در استان آنخویی در ماه جولای

بر اساس داده اداره آمار استان آنخویی، شرکتهای صنعتی با گردش مالی 3.1 میلیون دلار در این استان در ماه جولای شاهد رشد 9.7 درصدی در ارزش افزوده خود بودند. استان آنخویی به این لحاظ در جایگاه پنجم در چین قرار گرفت.

شرکتهای صنعتی استان آنخویی از ماه ژانویه تا جولای شاهد رشد 16.2درصد بودند. ماه گذشته ارزش افزوده صنایع معدنی 31 درصد افت کرد در حالیکه ارزش افزوده صنایع تولیدی و محصولات انرژی، گرما، گاز و آب به ترتیب شاهد رشد 9.9 درصد و 19.1درصد بودند.

از میان 41 صنعت استان آنخویی، 28 صنعت در ماه جولای سیر صعودی را تجربه کردند. ارزش افزوده صنعت کامپیوتر، ارتباطات و دیگر محصولات الکترونیک یک رشد 30.5درصدی را نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته تجربه نمود. این رشد برای صنعت خودروسازی 19.4 درصد بود. صنعت دارو نیز رشد 30 درصد را تجربه کرد.

محرکه‌های جدید رشد نیز نقش مهمی در رشد صنعتی استان آنخویی ایفا نمودند. در ماه جولای، صنایع های- تک رشد 16.5 درصد را ثبت نمودند که روی هم رفته 73 درصد از رشد صنعتی استان را به خود اختصاص دادند.

شرکتهای صنعتی بزرگ و متوسط نیز نرخ رشد 13.2درصد را تجربه کردند 8 درصد بالاتر از نرخ رشد شرکتهای کوچک بود. ارزش افزوده شرکتهای صنعتی دولتی نیز 2.3درصد بالاتر از شرکتهای خصوصی بود.

رشد 73 درصدی تعداد گردشگران در شهر هانژو

به گزارش رسانه‌های محلی، شهر هانژو مرکز استان ججیانگ، در نیمه نخست سال 2021 شاهد حضور 48.4میلیون گردشگر بود که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته بیانگر رشد 73.7درصد می‌باشد.

در طول شش ماه نخست سال 2021 صنعت گردشگری حدود 13.62میلیارد دلار برای شهر هانژو درآمد حاصل نمود. شهر هانژو در شش ماه نخست امسال، 10 راهکار را برای بهبود خدمات گردشگری در پیش گرفته است؛ بعنوان مثال خدمات بیشتری در اماکن دیدنی محلی برای شهروندان بالای 60 سال در نظر گرفته شده است. بیست و یک مرکز مطالعه نیز در این شهر راه اندازی شد و تا پایان سال 2022 قرار است 100 مرکز مطالعه دیگر نیز در این شهر تأسیس شود. شهر هانژو همچنین دارای 4 میراث فرهنگی نامحسوس بود که همگی در سطح ملی ثبت شدند. در نیمه دوم سال 2021، این شهر به بهبود خدمات فرهنگی عمومی، اجرای اصلاحات دیجیتال در صنعت گردشگری و بهبود میراث فرهنگ و تاریخ ادامه خواهد داد.

سه هزار قطار باری در مسیر ایوو- سین کیانگ- اروپا

در تاریخ 19 آگوست 2021، یک قطار باری با 100 TEU محصول از مبدأ ایوو در استان ججیانگ به سمت بندر خورگوس در منطقه خودمختار سین کیانگ حرکت نمود. این قطار پس از آن عازم بندر دریایی روستوک در آلمان می‌باشد.

این قطار سه هزارمین قطار باری در مسیر ایوو- سین کیانگ- اروپا می‌باشد. این موضوع واقعیت حضور روزافزون محصولات چین در بازارهای جهانی را نشان می دهد. محصولات این قطار عبارتند از: خودرو، تزئینات کریسمس، وسایل الکترونیک، ژاکت، تجهیزات ورزشی که همگی در بازار اروپا به فروش می روند. تاکنون هزاران نوع محصول از طریق مسیر ریلی ایوو- سین کیانگ- اروپا حمل شده است و سهم محصولاتی نظیر خودرو، تجهیزات مهندسی، وسایل خانگی هوشمند، اسباب بازی و چای بطور پیوسته سیر افزایشی داشته است.

امسال بطور میانگین روزانه 4 تا 10 قطار باری از مسیر ایوو- سین کیانگ- اروپا رفت و آمد کرده اند. ارزش کل صادرات و واردات جابجا شده توسط قطارهای باری مسیر ایوو- سین کیانگ- اروپا در هفت ماه نخست سال 2021 حدود 18.97میلیارد یوآن (معادل 2.92 میلیارد دلار) بود که دو برابر آمار بازه زمانی مشابه در سال گذشته می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما