معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته آخر مرداد ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

مناقصات، حراج ها و خریدهای دولتی

- از 17 آگوست، مناقصه‌هایی در ترکمنستان توسط شرکت دولتی ترکمن نفت، مجتمع پالایشگاه‌های نفتی ترکمن باشی، کنسرسیوم خزر و بانک دایخان بانک اعلام شده است.

- برای شرکت های بزرگ: سه مناقصه توسط کنسرسیوم خزر اعلام شد. انواع مختلفی از تجهیزات ویژه را خریداری می‌کند - لودر CAT، کامیون نیمه تریلر (کامیون کشنده) بر روی شاسی اورال و آمبولانس. مجتمع پالایشگاه‌های نفتی ترکمن باشی به نوبه خود مناقصه جدیدی را برای خرید بنزین A-98 اعلام کرد.

- شرکت های متوسط و کوچک: "دایخان بانک" به دنبال یک پیمانکار برای تعمیر سیستم اعلام حریق است که می‌تواند پروژه جالب برای شرکت های متخصص در این فعالیت باشد.

- بانک اروپایی بازسازی و توسعه با همکاری اتحادیه اروپا آموزش آنلاین "نحوه راه اندازی شرکت مشاوره" را برای نمایندگان شرکت های مشاوره و مشاوران فردی در ترکمنستان برگزار می‌کند.

- از 20 آگوست، در ترکمنستان، مناقصه‌هایی توسط آژانس ترکمن هوا یولاری و شرکت سهامی ترکمن توربا در زمینه ساختمان و صنایع شیمیایی اعلام شده است.

- شرکت هواپیمایی کشوری به دنبال مشاور برای نظارت بر ساخت به صورت کلید در دست فرودگاه بین المللی در شهر جبل در استان بالکان بر اساس استانداردهای بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) است.

- شرکت سهامی ترکمن توربا قصد خرید محصولات شیمیایی و مواد کمکی را دارد.

 اخبار اقتصادی و تجاری

- روش جدید ترخیص کالا از گمرک کشتی‌های تجاری در ترکمنستان با دستور مشترک روسای خدمات گمرک دولتی و آژانس ترکمن دنیز دریا یولاری در ترکمنستان تأیید شد و نحوه ترخیص کشتی‌هایی که حمل و نقل بین المللی را انجام می دهند، و همچنین کالاها و وسایل نقلیه حمل و نقل توسط آنها را تنظیم می‌کند. رویه جدید قوانین کلی کنترل و ترخیص کالا از گمرک، از لحظه ورود یک کشتی دریایی تا پایان لحظه خروج آن از خاک گمرک ترکمنستان را تنظیم می‌کند.

- وزارت امور خارجه ترکمنستان گزارش داد که ایست های بازرسی در مرز ترکمنستان و افغانستان به طور معمول کار می‌کنند. عبور تریلرها و واگن‌های راه آهن، که طبق توافق قبلی به دست آمده کالا را حمل می‌کنند و اختلال در عرضه وجود ندارد. در عین حال، کارکنان خدمات دیپلماتیک و سایر ارگانهای دولتی ترکمنستان به طور منظم با نمایندگان طالبان در زمینه حفاظت از مرزهای دولتی، تضمین خدمات گمرک، بهداشت، بهداشت گیاهان و سایر انواع کنترل و نظارت که هنگام جابجایی کالا از آنطرف مرز انجام می‌شود، در تماس هستند.

 تولیدات داخلی:

- صادرات میوه و سبزیجات از ترکمنستان به روسیه 93 درصد افزایش یافت.

- دانشمندان ترکمن مواد بیولوژیکی را از مواد محلی برای تشخیص سیاه زخم به دست آوردند. آنها برای تامین کنندگان مواد اولیه چرم ضروری هستند، زیرا صادرات این محصولات تنها پس از آزمایش مواد برای سیاه زخم امکان پذیر است. این طرح قبلا با موفقیت در صنعت دامداری ترکمنستان به کار گرفته شد و به دستور خدمات دامپزشکی دولتی وزارت کشاورزی وارد تولید صنعتی شد.

 تاسیس شرکت ترکمن کائولن 

- شرکت سهامی عام "ترکمن کائولن" بعنوان یک پروژه صنعتی جدید برای جایگزینی واردات در صنعت ساختمان در ترکمنستان ایجاد می‌شود. موسس آن اداره کان بالکان است که بخشی از ساختار وزارت صنعت و تولید ساختمان ترکمنستان است. بنیانگذار 49 درصد از سرمایه مجاز شرکت سهامی را در اختیار دارد که مدرن سازی و گسترش ظرفیت تولید را با تمرکز بر جایگزینی واردات در صنعت ساختمان فراهم می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما