معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۴

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته‌ چهارم مرداد ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

چشم انداز رشد اقتصادی منطقه خلیج بزرگ

گوانجو گزارش اصلاحات و نوآوری منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-منطقه ماکائو (GBA) را در 11 آگوست 2021 منتشر کرد. براساس این گزارش با کنترل همه گیری، اقتصاد احیای طولانی مدت خود را آغاز کرده و به نظر می رسد در یک الگوی صعودی قوی قرار دارد. از دیدگاه کلان و خرد، این گزارش توسعه GBA در سال 2020 را تجزیه و تحلیل و جمع بندی نموده و پیشنهادات سازنده ای در رابطه با چالش های موجود و همچنین فرصت های 2021 ارائه کرده است. انتظار می رود که نوآوری در فناوری و دیجیتالی شدن از موضوعات اصلی GBA در پنج سال آینده باشد. طبق این گزارش، منطقه خلیج بزرگ در مواجهه با همه گیری COVID-19، در سال 2020 مقاومت کرد و با رشد اقتصادی ثابت به تولید ناخالص داخلی به ارزش 11.59 تریلیون یوآن (1.8 تریلیون دلار) رسید.

سرمایه گذاری استان گوانشی در بخش حمل و نقل در نیمه نخست سال 2021

سرمایه گذاری دارایی‌های ثابت در حمل و نقل در استان گوانشی در نیمه اول سال جاری به 117.1 میلیارد یوان (18.08 میلیارد دلار) رسید که 115.6% نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

سرمایه گذاری در بزرگراه‌های منطقه از ماه ژانویه تا ژوئن به 93.9 میلیارد یوان (14.5 میلیارد دلار) رسید که 132.5% افزایش داشت در حالیکه سرمایه گذاری در کشتیرانی با افزایش 258.4% به 7.57 میلیارد یوان (1.2 میلیارد دلار) رسید و هر دو نرخ رشد در چین رتبه اول را کسب کردند.

حجم حمل و نقل گوانشی در شش ماهه اول پیشرفت جهشی داشته است. حجم کل حمل و نقل تجاری 1.02 میلیارد تن بود که 30.9% افزایش داشته است.

حضور 14 دانشگاه گواندونگ در فهرست 1000 دانشگاه برتر جهان

در رتبه بندی 2021 دانشگاه‌های جهان (ARWU) که توسط مرکز مشاوره Shanghai Ranking منتشر گردیده، 14 دانشگاه استان گواندونگ در بین 1000 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند. این استان در بین استان‌های سرزمین اصلی چین، رتبه سوم از نظر تعداد دانشگاه را پس از جیانگ سو و پکن کسب نموده است.

ARWU که اولین بار در سال 2003 به عنوان اولین رتبه بندی جامع دانشگاهی جهان منتشر شد، سالانه 1000 دانشگاه تحقیقاتی برتر جهان را با توجه به شش شاخص، از جمله تعداد فارغ التحصیلان و کارکنان برنده جایزه نوبل و مدال فیلدز، تعداد محققان و تعداد مقالات چاپ شده در مجلات Nature و Science رتبه بندی می نماید.

امسال، دانشگاه سان یات سن، یکی از دانشگاه‌های برتر در جنوب چین، برای اولین بار در بین 100 دانشگاه برتر قرار گرفت و 7 دانشگاه دیگر به فهرست 500 دانشگاه برتر راه یافتند.

علاوه بر دانشگاه Sun Yat-sen و دانشگاه صنعتی چین جنوبی، دانشگاه شنجن، دانشگاه صنعتی گواندونگ و دانشگاه علم و صنعت جنوبی، نمونه‌های موفق آموزش عالی گواندونگ می‌باشند.

ایجاد برترین مرکز تحقیق و توسعه زیست پزشکی و ایمنی زیستی جهان در گوانجو

جزیره بین المللی بایو گوانجو (GIBI) پس از ده سال توسعه در حال تبدیل شدن به موتور حیاتی صنعت زیست پزشکی گوانجو است. این جزیره به عنوان یکی از مراکز مهم نوآوری و یکی از ده پارک نوآورانه اول در گوانجو در جولای 2011 ثبت شده است.

در حال حاضر، جزیره بین المللی بایو گوانجو دارای بیش از 500 شرکت پزشکی از جمله 7 شرکت  فهرست جهانی فورچون 500، نزدیک به 40 موسسه تحقیقاتی و 36 موسسه بالینی دارو می‌باشد. شایان ذکر است که GIBI با چهار شرکت در لیست 50 شرکت برتر Pharm Exec 2021، از جمله AstraZeneca ،Gilead ،Merck  و Hengrui Pharma ، همکاری و ارتباط برقرار کرده است.

در ماه مه 2021، آزمایشگاه گوانجو تحت رهبری اپیدمیولوژیست برتر چین، ژونگ نانشان، به منظور ایجاد پایگاه و بستری برای کاربردهای بالینی، تحول در پیشرفت، صنعتی شدن و استعدادهای سطح بالا ، عملیات خود را بر روی GIBI آغاز کرد.

در آینده ، آزمایشگاه گوانجو بیشتر سیستم عامل های نوآوری را جذب، GIBI  را برای تسریع در ایجاد یک منطقه آزمایشی نوآوری در زیست پزشکی ملی تشویق و آن را به عنوان مرکز تحقیق و توسعه زیست پزشکی و ایمنی زیستی جهان تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، آزمایشگاه Bioland در GIBI بر تحقیقات پزشکی بازسازی بافت و اندام متمرکز بوده و هدف آن ایجاد یک پایگاه تحقیقات بالینی برجسته بین المللی و همچنین ارتقاء سیستم تشخیص کمکی هوش مصنوعی در سراسر کشور می‌باشد.

اقدامات حمایتی شنجن از شرکت های کوچک از طریق اعطای تسهیلات مالی

طبق برنامه کاری که به طور مشترک توسط بانک خلق چین، کمیسیون تنظیم مقررات بانکی و بیمه چین و نهادهای دولت محلی منتشر شده است، اقدامات لازم برای اعطای تسهیلات مالی به شرکت های کوچک به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

هدف بلند مدت این برنامه ایجاد مکانیزمی‌بلندمدت برای پایداری کسب و کارها، پذیرش هزینه و خطرات قابل کنترل برای کمک به شرکت های کوچک جهت دریافت اولین وام های خود و بهبود موثر کیفیت و کارایی خدمات مالی است. در همین حال، تلاش می‌شود، بانک ها برای تدوین برنامه‌های خدمات مالی هدفمند به وام گیرندگان و بهبود ریسک تامین مالی راهنمایی شوند.

آمارها نشان می دهد که بانک های شنجن در نیمه اول سال 2021 به بیش از 58900 شرکت کوچک و خرد برای اولین بار تسهیلات مالی اعطا کرده اند که مبلغ آن به 61.48 میلیارد یوان (9.48 میلیارد دلار) رسیده است.

 نیروگاه برق زباله سوز فوشان

 پارک صنعتی بازیافت و نیروگاه برق زباله سوز شهر فوشان در منطقه هوانگپو بزرگترین پارک صنعتی بازیافت زباله در چین است که عملکردهای متنوعی دارد. این نیروگاه زباله‌های جمع آوری شده را به چهار محصول برق، آجر صنعتی، گاز و آب تمیز تبدیل می نماید.

در سال 2019، گوانجو برنده جایزه فناوری سبز C40 City شد. نیروگاه شماره 3 گوانجو روزانه 12600 تن زباله خانگی را جمع آوری و انرژی تولیدی سالانه آن در شبکه می‌تواند به 540 میلیون کیلووات ساعت برسد که معادل مصرف برق سالانه 200 هزار خانوار است. علاوه بر این، نیروگاه شماره 6 گوانجو از فناوری پیشرو در جهان برای مدیریت گازهای خروجی استفاده می‌کند تا شاخص انتشار آن کمتر از GB 2014 چین و استاندارد انتشار اتحادیه اروپا 2010 باشد.

گروه سرمایه گذاری حفاظت از محیط زیست گوانجو، شرکت دولتی زیر نظر دولت محلی گوانجو است که 17 شرکت زیرمجموعه داشته و دارایی آن بالغ بر 20 میلیارد یوآن (3.1 میلیارد دلار) بوده که در زمینه فناوری‌ها و تجهیزات حفاظت از محیط زیست، انرژی پاک، تصفیه آب و غیره فعال است.

انتشار " چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه تولید با کیفیت در استان گواندونگ"

"برنامه پنج ساله چهاردهم توسعه تولید با کیفیت در استان گواندونگ" به طور رسمی منتشر گردید. طبق این برنامه، در طول دوره 2021-2025، استان گواندونگ بر توسعه صنایع  زیر تمرکز خواهد نمود:

1) ارتقاء صنایع اصلی استراتژیک، از جمله اطلاعات الکترونیکی نسل جدید، پتروشیمی سبز، لوازم خانگی هوشمند، خودرو، مواد پیشرفته، صنایع نساجی مدرن، نرم افزار و خدمات اطلاعات، صنعت فیلمبرداری فوق HD، پزشکی و بهداشت، کشاورزی و مواد غذایی مدرن؛

2) صنایع نوظهور استراتژیک، از جمله نیمه رساناها و مدارهای مجتمع، تولید تجهیزات پیشرفته، روبات های هوشمند، بلاک چین و اطلاعات کوانتومی، مواد جدید پیشرفته، انرژی جدید، لیزر، حفاظت از محیط زیست، ابزار و تجهیزات دقیق.

3) برنامه ریزی توسعه صنایع آینده، از جمله اینترنت ماهواره ای، ارتباطات نوری و تراهرتز، سلول های بنیادی و هیدرات های گاز طبیعی.

سومین سال اجرای فاکتورهای الکترونیکی بلاک چین در شنجن

سومین سال اجرای فاکتورهای الکترونیکی بلاک چین در تاریخ 10 آگوست 2021 در شنجن برگزار گردید. بر اساس اطلاعات اداره مالیات شنجن، تا کنون، سیستم فاکتورهای الکترونیکی بلاک چین شنجن بیش از 58 میلیون فاکتور به ارزش 80 میلیارد یوان (12.5 میلیارد دلار) صادر کرده و 32 هزار شرکت را در بیش از 100 صنعت مانند خرده فروشی، پذیرایی، حمل و نقل، املاک، مراقبت های پزشکی و اینترنت  پوشش می دهد.

فاکتورهای الکترونیکی بلاک چین برای اولین بار در شنجن در سال 2018 اجرا شد. فاکتورهای الکترونیکی بلاک چین دارای ویژگی‌های قابلیت ردیابی و اطلاعات غیرقابل دستکاری هستند که می‌تواند به طور موثر از فاکتورهای جعلی جلوگیری کرده و روند نظارت بر فاکتورها را بهبود بخشد. علاوه بر این، این فناوری مزایای کاهش هزینه، ساده سازی فرایندها و اطمینان از امنیت و حریم خصوصی داده‌ها را نیز دارد.

رشد 23 درصدی درآمد Tencent در نیمه نخست سال 2021

بر اساس اعلام شرکت Tencent، غول اینترنتی چین، این شرکت رشد 23 درصدی درآمد در نیمه اول سال 2021 را ثبت کرده است. در سه ماهه اول، این شرکت تقریباً 273.5 میلیارد یوان (42.2 میلیارد دلار) درآمد داشت و سود خالص 90.35 میلیارد یوان (14.1 میلیارد دلار) کسب نمود که 46 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2020 افزایش یافته است.

در سه ماهه دوم امسال درآمد این شرکت از بازی با 12 درصد افزایش به 43 میلیارد یوان (6.7 میلیارد دلار) رسید.

علاوه بر این، درآمدهای Tencent از شبکه‌های اجتماعی و خدمات فناوری اطلاعات به ترتیب در سه ماهه دوم به 29 میلیارد یوان (4.5 میلیارد دلار) و 41.9 میلیارد یوان (6.5 میلیارد دلار) رسید که نسبت به سال گذشته 9 درصد و 40 درصد افزایش داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما