معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۷

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته سوم مرداد 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش 43 درصدی صادرات خودروهای سبک در روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

طبق آمار سرویس گمرک فدرال روسیه صادرات خودروهای سبک از روسیه طی ماه ژانویه تا ژوئن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 43.8 درصد یعنی تا 44.1 هزار دستگاه افزایش یافته است. از نظر ارزش مالی صادرات خودروهای سبک از فدراسیون روسیه در دوره گزارش شده بر 712.5 میلیون دلار بالغ می‌گردد که 53.6٪ بیشتر از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۰ است.

کاهش 12 درصدی واردات گوشت به روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

طبق آمار سرویس گمرک فدرال روسیه واردات گوشت به روسیه از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰  به میزان 12.7 درصد کاهش یافته است و در حدود 117.5 هزار تن بوده است.

از نظر پولی این شاخص با 12.9 درصد کاهش به ۴۲۷ میلیون دلار رسیده است. واردات گوشت مرغ تازه و منجمد برای دوره گزارش شده 0.6 درصد افزایش یافته و به 111.4 هزار تن رسیده است. در عین حال این شاخص از نظر پولی 8.3 درصد افزایش یافته است و معادل 177 میلیون دلار می‌باشد، از نظر فیزیکی واردات ماهی تازه و یخ زده با 14.2٪ درصد افزایش به 200.9 هزار تن، و از نظر ارزش پولی با 17.6 درصد رشد به599.3 میلیون دلار رسیده است.

افزایش 21.5 درآمد نفتی روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی راسیسکایا گازتا)

آمار سرویس گمرک فدرال حاکی از آن است که صادرات نفت روسیه در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ ( نسبت به مدت مشابه سال قبل) ، از نظر ارزش 21.5 درصد افزایش و از نظر میزان 11.8 درصد کاهش داشته است. 

وزارت صنعت و بازرگانی و وزارت حمل و نقل علل افزایش هزینه حمل کالاها را بررسی می‌کنند (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی)

کمبود راننده و افزایش بهای سوخت از دلایل اصلی افزایش بهای حمل و نقل مواد غذایی اعلام گردید. وزارت صنعت و تجارت در حال انجام اقداماتی برای جلوگیری از رشد هزینه‌های حمل و نقل، از جمله بررسی رشد هزینه‌های خدمات به کمک سرویس ضد انحصار فدرال روسیه (FAS) است. از ابتدای تابستان، هزینه حمل و نقل محصولات از جنوب روسیه به مرکز این کشور ۳۰٪ افزایش یافته که در مقیاس سالانه دو برابر شده است.

صدور کارت‌های بانکی برای تبدیل فوری ارز توسط بانک‌ها (پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا)

طبق گزارش ایزوستیا بانک‌ها صدور کارت‌هایی با قابلیت تبدیل فوری نرخ ارز را هنگام پرداخت‌ها در خارج از کشور و یا در فروشگاه‌های آنلاین خارجی آغاز کردند. اولین سرویس از این نوع توسط زبر بانک راه‌اندازی شد. بانک «رنسانس کردیت» نیز صدور چنین کارت‌هایی را در دستور کار دارد.  قوانین جدید سیستم‌های پرداخت اجازه می‌دهد تا  مبادله ارز با نرخ «روز پرداخت» صورت گیرد. اما صدور چنین کارت‌هایی توسط بانک‌های بزرگ هنوز به طور انبوه شروع نشده است و تبدیل به طور متوسط دو تا چهار روز طول می‌کشد.

دستور پوتین برای افزایش واردات محصولات کشاورزی از کشورهای CIS (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی)

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به هیأت وزیران دستور داد تا اقداماتی را برای افزایش واردات محصولات کشاورزی از کشورهای CIS انجام دهند. 

نوواک شرایط فروش سوخت در بازار بورس را اعلام کرد (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

آلکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در پی دیدار روز دوشنبه با معامله‌گران بازار اعلام کرد که دولت تصمیم گرفته است حداقل آستانه فروش بنزین در بورس را از 11% به 12% افزایش دهد و تدابیر دیگری را برای تعدیل معاملات مبادله‌ای از جمله اقدامات محدودکننده اتخاذ کند. نوواک اظهار داشت که تسریع اقداماتی برای تکمیل تجارت مبادله‌ای از جمله ممنوعیت موقت فروش سوخت به غیر تولیدکنندگان (تریدرها)، ممنوعیت خرید سوخت توسط افراد نزدیک به شرکت‌های نفتی و محدودیت حداکثر رشد  قیمت طی دوره تجاری را منطقی می‌داند.

درآمد 29 میلیاردی دولت از مالیات بر ثروتمندان (پایگاه اطلاع‌رسانی ریانوواستی)

دانیلیگوروف، رئیس سرویس مالیات روسیه در دیدار با میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه اظهار داشت که درآمدهای بودجه حاصل از افزایش مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی طی 6 ماه سال جاری تقریبا 29 میلیارد روبل بوده است و سرویس فدرال مالیات انتظار دارد که این درآمد برای کل سال 2021 به 70 میلیارد روبل برسد. شایان ذکر است که از سال 2021 مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی در روسیه برای درآمدهای بیش از 5 میلیون روبل در سال از 13 درصد به 15 درصد افزایش یافته است.

افزایش 11 درصدی بهای گندم صادراتی روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی فین مارکت)

طبق مونیتورینگ انجام شده توسط کمپانی «ساوایکون» قیمت گندم روسیه همچنان در حال افزایش است. طبق گزارش این کمپانی در هفته گذشته گندم روسیه به سرعت رو به گرانی گذاشت. تقاضا از جانب خریداران داخلی و صادرکنندگان همچنان بالا است، اما پیش‌بینی‌ها در مورد محصولات جدید به نحو چشمگیری بدتر شده است. قیمت گندم گرید 4 در هفته گذشته با افزایش 550 روبل به 13375 روبل در هر تن (قیمت متوسط در بخش اروپایی طبق شرایط EWX بدون مالیات بر ارزش افزوده) رسیده است. در مجموع، از اواسط جولای بهای گندم 11 درصد افزایش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما