معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۳

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته چهارم مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

واردات ماهیانه 121 میلیون دلار بنزین توسط ویتنام

علیرغم ذخیره بی‌سابقه بنزین توسط دو پالایشگاه ویتنام، واردات بنزین این کشور بسیار رشد دارد. بر اساس گزارش گمرک ویتنام، در 7 ماهه اول سال جاری میلادی، مجموع واردات بنزین این کشور حدود 4.5 میلیون تن به ارزش 2.52 میلیارد دلار رسیده­ است .صادرات بنزین ویتنام در 7 ماهه اول از رشد 17.5 درصد برخوردار بوده ­است.

 میزان تولید نفت توسط این کشور به طور متوسط 250 هزار بشکه در روز می‌باشد، لیکن روزانه یک میلیون بشکه نفت از این کشور صادر می‌شود. برخی گمانه زنی‌ها حاکی از واردات نفت توسط این کشور از کشورهای صادرکننده نفتی تحت تحریم و فروش در بازارهای بین المللی است.  

تجارت مرزی ویتنام در سال 2020 حدود 30 میلیارد دلار بود که متناسب با پتانسیل خود نیست

گردش تجارت مرزی 2020 ویتنام به رقم 30 میلیارد دلار رسیده ­است که تنها 5.5 درصد کل حجم تجارت این کشور را تشکیل می دهد. این میزان برابر با 21.5 درصد از گردش کل تجارت ویتنام با کشورهای چین، لائوس و کامبوج است که بسیار ناچیز ارزیابی می‌شود. بخش تجارت مرزی این کشور برای توسعه پویا، نیازمند اقدامات جدی است.  

لزوم تسریع رتبه بندی اعتبار اوراق قرضه شرکت های ویتنامی

364 اوراق قرضه به ارزش 225،509 میلیارد  دونگ ویتنام در 7 ماهه اول 2021 توسط شرکت­های داخلی ویتنام منتشر شده­ اند. در این میان، تنها 13 اوراق قرضه (به ارزش 9584 میلیارد ویتنام دونگ) بصورت عمومی و سه اوراق قرضه در بازار بین المللی با جمع آوری و فروش یک میلیارد دلار منتشر شده ­اند. بنا بر اعلام نظر بانک توسعه آسیایی، سرعت رشد بازار اوراق قرضه ویتنام در مقایسه با سایر بازارهای دیگر در منطقه بیشتر است. اگر دوره  2020-2017 به تنهایی در نظر گرفته شود، سرعت رشد اوراق قرضه شرکتی حدود 70 درصد می‌باشد، یعنی از قبل تا حالا به بالاترین حد خود رسیده ­است. سر رسیدهای اوراق مذکور کمتر از 10 سال است. به نظر صاحب نظران اگرچه بازار اوراق قرضه شرکتی ویتنام به سرعت در حال رشد است، اما رتبه ­بندی اعتباری شرکت­های منتشرکننده آن هنوز ضعیف است و بطور نسبی توسعه نیافته است. شایان ذکر است فقط دو شرکت به نام «فین ریتینگ» (Finn Ratings) و سای گان تینه فات  (Sai gon Thinh Phat) در این کشور حق دارند خدمات رتبه ­بندی اعتباری را ارایه دهند.

ویتنام دارای بالاترین درصد دارندگان رمز ارزها در جهان

بر اساس یک نظرسنجی که توسط فایندر (Finder)- وب سایتی که ابزارهای مالی را مقایسه می‌کند-  انجام شده ­است؛ ویتنام در فهرست کشورهای دارای بالاترین درصد دارند‌گان رمزارزها در جهان قرار دارد. در این رابطه، 40 درصد از شرکت کنندگان ویتنامی در این نظرسنجی اعلام کرده اند که رمز ارزها را خریداری کرده و یا مالکیت آنرا دارند. پس از ویتنام، کشورهای اندونزی، هند، مالزی و فیلیپین هستند.

تلاش ویتنام برای حفظ تورم زیر 4% در سال 2021

ویتنام در تلاش است تا نرخ تورم در سال جاری را زیر 4% نگه دارد. کمیته ملی مدیریت قیمت ها در ویتنام بر این باور است که با توجه به هدف دوگانه ویتنام یعنی کنترل کرونا و احیاء رشد اقتصادی، حفظ تورم در زیر 4% می‌تواند شروع خوبی را برای ویتنام در سال 2022 رقم بزند. نرخ تورم در ویتنام در 7 ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 1.64% بوده است.

ویتنام سومین بازار مصرف نودل فوری در جهان

ویتنام بعد از چین و اندونزی به سومین بازار بزرگ مصرف نودل فوری در جهان تبدیل شده ­است. شرکت­های تولید این گونه غذا در ویتنام بطور مداوم درآمد مثبت رو به افزایشی را ثبت می‌کنند. در سال 2020، ویتنامی­ ها حدود 7 میلیارد بسته نودل فوری مصرف کرده اند. نرخ رشد خرید و مصرف این نوع نودل در ویتنام حدود 30 درصد است. متوسط رشد مصرف نودل فوری ویتنامی ­ها در بازه زمانی 2020-2016 حدود 8.6 درصد بوده ­است. اکنون، 50 کارخانه نودل فوری ویتنامی و خارجی در این کشور مشغول به تولید هستند. شرکت­های ماسان، ایکوک و کالوسا – میلیکت از بزرگترین تولیدکنندگان می‌باشند.

تولید و مونتاژ 185 هزار خودرو در ویتنام در 7 ماه نخست 2021

آمارهای موجود نشان می دهد که بالغ بر 185 هزار خودرو در 7 ماه نخست سال جاری در ویتنام تولید یا مونتاژ شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 40 درصدی دارد. روزانه بطور میانگین بالغ بر 838 خودروی جدید در ویتنام به فروش می رسد.

رشد 35 درصدی مصرف فولاد در ویتنام

آمارهای موجود نشان می دهد که میزان مصرف فولاد در ویتنام در نیمه نخست سال جاری بالغ بر 14.05 میلیون تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد 35 درصدی را نشان می دهد.

رشد 26.7 درصدی صادرات محصولات کشاورزی ویتنام

وزارت کشاورزی و عمران روستایی ویتنام اعلام کرد که میزان صادرات محصولات کشاورزی- جنگلی و شیلات کشور در 7 ماه نخست سال جاری بالغ بر 28.6 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 26.7 درصدی دارد. چین دومین وارد کننده بزرگ محصولات کشاورزی از ویتنام می‌باشد و صادرات محصولات کشاورزی ویتنام به چین در 7 ماه نخست سال جاری بالغ بر 36.5% رشد داشته است.

رشد 6 درصدی حمل و نقل دریایی در ویتنام

بنا بر اعلام سازمان دریای ویتنام، بالغ بر 425 میلیون تن کالا از طریق بنادر کشور در 7 ماه نخست سال جاری جابجا شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 6 درصدی دارد. حجم کالای جابجا شده در بنادر برای صادرات، واردات و داخل کشور به ترتیب بالغ بر 106 میلیون تن، 133 میلیون تن و 184 میلیون تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 9%، 2% و 7% افزایش داشته اند. تعداد کانتینرها در مدت مذکور به شدت افزایش داشته است. بالغ بر  14.7 میلیون کانتینر 20 فوتی در 7 ماه نخست سال جاری به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 21 درصدی دارد.

پرتاب ماهواره نانو دراگون ویتنام به فضا

ماهواره نانو دراگون ویتنام در 11 اوت به ژاپن تحویل شد تا از مرکز فضایی اوچینورا در کاگوشیما به فضا پرتاب شود. این ماهواره 3.8 کیلوگرمی‌که توسط مرکز ملی فضایی ویتنام ( VNSC)  توسعه یافته است، جهت رصد دریا به فضا پرتاب می‌شود. این مرکز ماهواره‌های 1 کیلوگرمی‌پیکودراگون و 50 کیلوگرمی میکرو دراگون را توسعه داده است که در سالهای 2013 و 2019 به فضا پرتاب شدند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما