معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۵

ناوگان حمل و نقل جاده ای ایتالیا

بر اساس گزارش آژانس ملی حمل و نقل جاده ای ایتالیا (آنیتا) وضعیت حمل و نقل بار جاده ای در این کشور بدلیل کمبود راننده و نیروی انسانی با بحران و چالش روبرو است.

بر اساس این گزارش که در روزنامه ایل سوله 24 منتشر شده است این روزها جوانان ایتالیایی بسیار کمتر از قبل علاقه‌مند به نشستن پشت فرمان یک کامیون هستند. بنابراین پیشنهاد شده این کمبود با کسانی که از خارج می آیند و به دنبال کار در این کشور هستند، جبران شود. این دیدگاه  از سوی آنیتا به عنوان نماینده حمل و نقل جاده ای و شرکت های لجستیک مطرح شده است. آنیتا معتقد است یک وضعیت اضطراری برای سیستم حمل و نقل ایجاد شده و  بر همین اساس باید سهمیه ای برای حرکت آزادانه نیروی کار در این بخش در نظر گرفته شود. هر چند آنیتا مدتهاست از این طرح حمایت می­کند، اما اکنون مشکل حادتر شده است.

حال که به دنبال بهبود شرایط بحران همه گیری کرونا، بهبود اقتصادی قابل توجهی رخ داده است ،کمبود نیروی کار در بخش ناوگان جاده ­ای شرکت­های این بخش را با دشواری برای ارایه خدمات حمل و نقل مواجه کرده است. بر اساس برآوردهای آنیتا در شرایط فعلی باید 5000 راننده کامیون به شکل فوری استخدام شوند. رقمی‌که پیش‌بینی می­شود در دو سال آینده به 17000 نفر افزایش می یابد. بسیاری از تحلیلگران تخمین می­زنند که این تعداد در سالهای آینده همچنان افزایش می یابد. این مشکل ریشه‌های عمیقی دارد و همچنین به دلیل عدم جذابیتی که حرفه راننده کامیون بر نسل­های جدید ایجاد می‌کند، هزینه دار شده است.

نخست، باید با افزایش متوسط سن کسانی که مدت ها در این حرفه فعال بوده اند توجه جدی داشت. بازنشستگی تدریجی و عدم جایگزینی اعضای نسل جوان  شرایط بحرانی را تشدید کرده است. بر اساس گزارش اتحادیه کارگری آلمان DSLV، سالانه 30.000 راننده، این حرفه را ترک می‌کنند. در حالیکه سالانه تنها 20000 راننده دارای صلاحیت حرفه ای رانندگی وسایل نقلیه سنگین، وارد بازار کار آلمان می‌شوند. برآورد این مطالعه نشان می­دهد که در آلمان دو سوم رانندگان در 15 سال آینده بازنشسته می­شوند. ایتالیا هم شرایط مشابهی را پشت سر می­گذارد. آقای توماس باومگارتنر رئیس آنیتا تاکید دارد که علاوه بر کمبود راننده برخی موانع دیگر نیز مشکلات بخش حمل و نقل جاده ای را افزایش داده است. افزایش زمان انتظار برای بارگیری و تخلیه، صف­های ایجاد شده در طول بزرگراه­ها، ناشی از پروژه ­های راه سازی و نوسازی و زمان تحویل فشرده از آن جمله چالش­ها هستند. 

برای رسیدگی به این موضوع، آنیتا برخی اقدامات کوتاه مدت و میان مدت را پیشنهاد کرده است. در میان موارد قبلی، درخواست درج سهمیه اختصاص داده شده به رانندگان در دستورالعمل­های اجرایی  به منظور جذب مهاجران در میان شرکت های حمل و نقل جاده ای، برجسته تر از سایر موارد است. این انجمن تاکید کرده که این پیشنهاد "راه حل" اساسی این مشکل نیست، اما سهم مثبتی در رفع بحران خواهد داشت. باومگارتنر معتقد است: «در ابتدا، حمل و نقل بار باید از محدودیت های دستورات اجرایی دولت در منع بکارگیری مهاجرین حذف شود. همانند معافیت های بخش هایی مانند ساختمان و هتل ها. با این حال، سهمیه لجستیک به سرعت توسط سایر بخش ها استفاده خواهد شد. ما خواهان سهمیه ای هستیم که منحصراً برای رانندگان وسایل نقلیه سنگین اختصاص یابد». اینها مواردی از پیشنهادات آنیتا به دولت برای رفع این مشکلات و عبور از بحران می‌باشد.

بعد از آن می‌توان به سایر بحران‌های شرکت ها در ایتالیا با دقت متمرکز شد. از جمله این موارد اصلاحات در بخش آموزش نیروی کار با توجه به تحولات در ساختار خودروهای سنگین می‌باشد. باید روند آموزش در مدارس و آموزش رانندگی کامیونهای سنگین تغییر کند. خودروهای نسل جدید نیاز به دانش فناوری در دسترس نسل های جدید دارند و ایمنی و پایداری محیطی بیشتری را تضمین می‌کنند. باید در جهت رفع موانع آموزشی از جمله مشکل هزینه‌های بالای دریافت گواهینامه رانندگی و Cqc (کارت صلاحیت راننده) که امروزه مطمئناً یکی از عوامل بازدارنده برای جوانان می‌باشد، اقدام نمود. هزینه دریافت گواهینامه رانندگی E بین 6 تا 7 هزار یورو و زمان آن بین 10 ماه تا یک سال متغیر است.

با توجه به مشکلات مشابه در کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و همچنین بریتانیا بعد از برگزیت، هم اکنون بسیاری از کشورها به دنبال جذب راننده کامیون بوده و عوامل انگیزشی و جذابی را برای استخدام های جدید معرفی می‌کنند. از آن جمله می‌توان به افزایش دستمزدها اشاره نمود. برخی شرکتها در انگلستان به افزایش 5 هزار پوندی سالانه اقدام کرده اند. حتی در ایالات متحده، یافتن راننده کامیون دشوار شده است. انجمن کامیون داران آمریکا (آتا) کمبود 10000 نفری راننده  کامیون را در سال 2023 تخمین زده است. 

در ایتالیا نیز در استان لومباردی اقدام خلاقانه ­ای از سوی استاندار به اجرا گذاشته شده است. این منطقه مبلغ هشت هزار یورو برای شرکت های حمل و نقل جاده ای که رانندگان جدید را استخدام می‌کنند و سه هزار یورو برای هر راننده ای که می خواهد مجوز Cqc را بدست آورد پرداخت می‌کند. اینها اقدامات عملی در "آموزش نیروهای جدید" است که در پایان ماه ژوئیه توسط استانداری لومباردیا با هدف تشویق استخدام در حمل و نقل جاده ای و مشارکت مشخص در هزینه‌هایی که رانندگان مشتاق باید برای بدست آوردن صلاحیت لازم برای رانندگی کامیون انجام دهند، صورت گرفته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما