معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم مرداد 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

فعالیت بیش از یکصد گلخانه متعلق به اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان در ترکمنستان

بنا به خبر منتشره در سایت رسمی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، در حال حاضر بیش از یکصد گلخانه متعلق به این اتحادیه در سراسر کشور فعال بوده و مساحت کلی تحت اشغال آنها برابر 450 هکتار می‌باشد. بنا بر اطلاعات واصله از بخش کشاورزی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، صاحبان این گلخانه‌ها تنها در فصل بهار بالغ بر 50 هزار تن از انواع گوجه فرنگی را صادر نموده اند که این مقدار از کل صادرات سال 2020 بیشتر می‌باشد.

در ماه مارس سال جاری نیز تعداد 6 مورد از گلخانه‌های مجهز به فناوری‌های پیشرفته متعلق به اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان به مساحتی برابر 35 هکتار به بهره‌برداری رسید که ظرفیت تولید آنها برابر 8 هزار و 750 تن سبزیجات در سال می‌باشد.

احداث کارخانه تولید کاشی و سرامیک و ظروف سفالی در استان آخال

بنا به اعلام مقامات ترکمنی، فعالیت‌های مربوط به احداث کارخانه تولید کاشی، سرامیک و ظروف سفالی در بخش بحردن در استان آخال ترکمنستان در حال انجام بوده و ماده اولیه و اصلی مورد استفاده در تولید کاشی و سرامیک یعنی کائولین نیز در کشور موجود است .

در این خبر آمده است که با در نظر داشتن ظرفیت کارخانه تولید کائولین متعلق به اداره معدن استان بالکان، می‌توان با انجام سرمایه‌گذاری انجمن اقتصادی "دریا پلاستیک" که یکی از اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان است، کارخانه مذکور را مورد بازسازی قرار داده و به شرکت سهامی عام تبدیل نمود.

افزایش میزان تولید محصولات غذایی توسط کارآفرینان ترکمنی

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنستان، در بازه زمانی شش ماهه نخست سال 2021، نتایج مطلوبی در زمینه افزایش میزان تولید انواع محصولات غذایی در کشور به دست آمده است. در حال حاضر میزان تولید محصولات غذایی در ترکمنستان رو به افزایش بوده و در بازه زمانی مذکور میزان تولید نوشیدنی‌های معدنی و بدون الکل در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته به میزان 28 درصد افزایش یافته است.

در بازه زمانی فوق‌الذکر میزان تولید محصولات لبنی نیز 13.1 درصد افزایش داشته است. ضمنا کارآفرینان ترکمنستانی در شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته، میزان تولید شیرینی‌جات و سوسیس و کالباس را به ترتیب 10.8 درصد و 7.2 درصد افزایش داده‌اند.

تولید لباس‌های مورد نیاز مدارس و انواع لوازم‌التحریر توسط کارخانه‌های ترکمنستان

کارخانه‌های دولتی و خصوصی ترکمنستان به منظور آمادگی برای سال تحصیلی جدید، البسه مدارس و انواع لوازم‌التحریرها را تولید می‌نمایند. کارگاه خیاطی "بهار" وابسته به وزارت صنایع نساجی ترکمنستان نیز اعلام کرده که انواع لباس‌های مورد نیاز مدارس، کت و روپوش را تولید می‌نماید.

در کارگاه خیاطی "آخال" انواع لباس‌های مورد نیاز مدارس و در کارگاه خیاطی «ینگیش» مرو نیز البسه سفید تولید می‌شوند. شرکت "ترکمن- قالکان" نیز انواع کفش‌ها و چکمه‌ها مورد نیاز مدارس را تولید می‌نماید.  در سال تحصیلی 2021-2020 بیش از 81 هزار معلم در ترکمنستان بیش از یک میلیون و 400 هزار دانش‌آموز را در یک هزار و 868 مدرسه تحت آموزش داشته‌اند.

استخراج حدود 2 میلیون تن نفت توسط شرکت "نبیت گاز چیکاریش"

بنابه خبر منشر شده در رسانه‌های رسمی ترکمنستان کارشناسان حفاری شرکت "نبیت گاز چیکاریش" (استخراج نفت و گاز) وابسته به کنسرن دولتی «ترکن نفت» از ابتدای سال 2021 بیش از یک میلیون و 821 هزار تن نفت استخراج نموده‌اند. کنسرن دولتی «ترکمن نفت» به منظور افزایش میزان بازدهی میادین نفت و گاز، اکتشاف ذخایر جدید هیدروکربنی، فرآوری و افزایش میزان مواد استخراج شده، به افزایش همکاری با شرکت‌های داخلی و خارجی روی آورده است.  

تولید حدود 482 هزار تن کود اوره توسط کارخانه Garabogazkarbamid

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنی، کارخانه Garabogazkarbamid این کشور، قادر به تولید یک میلیون و 155 هزار تن اوره و 660 هزار تن آمونیاک مصنوعی در سال است. این کارخانه از ابتدای امسال 481،600 تن کود اوره تولید نموده که از استاندارد و کیفیت بالایی نیز برخوردار است. محصولات این کارخانه در بازارهای خارجی مورد تقاضای زیادی واقع شده است .

کارخانه بزرگ صنعتی "Garabogazkarbamid" در سپتامبر 2018 در شهر قره بوغاز استان بالکان به بهره‌برداری رسید. موقعیت جغرافیایی این کارخانه اجازه می‌دهد تا محصولات خود را از طریق دریا و راه آهن به بازارهای جهانی صادر نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما