معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته اول مرداد ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

گرجستان 122.6 هزار تن بنزین و سوخت دیزل از ترکمنستان وارد کرد

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: 1400.05.01

در ژانویه- ژوئن سال جاری میلادی، گرجستان 122،600 تن بنزین و سوخت دیزل از ترکمنستان وارد کرد که 23 درصد از کل واردات است. این مساله توسط اتحادیه واردکنندگان فرآورده‌های نفتی گرجستان اعلام شد. اتحادیه در بیانیه‌ای گفت: "ترکمنستان به یکی از تأمین‌کنندگان اصلی سوخت در سال جاری میلادی تبدیل شده است" و افزود که سوخت دیزل و بنزین نوع A-91 از ترکمنستان وارد می‌شود.

شرکت فرش جدید در داش‌ آغوز به بهره‌برداری رسید

خبرگزاری اورینت: 1400.05.01

شرکت فرش جدید در مرکز اداری منطقه گوباداغ در استان داش آغوز راه‌اندازی شد. این تأسیسات توسط کارگران بخش ساخت و ساز کارخانه "دمیر بتن اونوملری" احداث شد. این شرکت 150 شغل برای قالیبافان محلی ایجاد کرده است که به سنت‌های قدیمی فرشبافی ترکمن ادامه می‌دهند. مساحت کل کارگاه تولیدی این شرکت 860 متر مربع است. 

شاخص‌های صنایع غذایی ترکمنستان به طور قابل توجهی افزایش یافته است

خبرگزاری اورینت: 1400.05.01

طبق داده‌های کمیته آمار دولتی این کشور، صنعت غذا در ترکمنستان با سرعت بیشتری در حال توسعه است. در ژانویه- ژوئن سال جاری میلادی، شاخص‌های خوبی در توسعه تولید بسیاری از انواع محصولات مورد تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی به دست آمد.

تولید آب‌های معدنی و نوشابه در ترکمنستان در مقایسه با شش ماه سال 2020 میلادی 28 درصد افزایش یافته است. در نیمه اول سال 2021 میلادی، تولید طیف گسترده‌ای از محصولات لبنی 13.1 افزایش یافته است. در دوره مشخص شده، شرکت‌های این کشور همچنین تولید محصولات قنادی را 10.8 درصد و سوسیس و کالباس را 7.2 درصد افزایش داده‌اند.اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان کشور، که به طور منظم شرکت‌های جدید را برای تولید محصولات رقابتی ایجاد می‌کنند، سهم بسزایی در توسعه صنایع غذایی در ترکمنستان دارند.

کارخانه گارابوگارکاربامید حدود 482 هزار تن کود اوره تولید کرد

 خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: 1400.05.01

کارخانه گارابوگارکاربامید از ابتدای سال جاری میلادی 481،600 تن کود اوره تولید کرده است. رسانه‌های رسمی ترکمنستان با اعلام این خبر گزارش دادتد که این محصول از استانداردهای کیفی بالایی برخوردار است و در بازارهای خارجی بسیار مورد تقاضا است.

کارخانه بزرگ صنعتی "گارابوگارکاربامید" در سپتامبر 2018 میلادی در شهر گارابوگاز استان بالکان به بهره‌برداری رسید. این کارخانه به تجهیزات تولیدکنندگان پیشرو در دانمارک، ایتالیا، هلند و ایالات متحده آمریکا مجهز است. کارخانه گارابوگارکاربامید قادر به تولید 1 میلیون و 155 هزار تن اوره و 660 هزار تن آمونیاک در سال است. "سوخت آبی" ماده اولیه اصلی کارخانه است. موقعیت شرکت در سواحل خزر به این شرکت اجازه می‌دهد تا محصولات خود را از طریق دریا و راه‌آهن به بازارهای جهانی بیاورد.

حفاران "نبیت گاز چیکاریش" حدود 2 میلیون تن نفت تولید کردند

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: 1400.05.01

حفاران اداره نبیت گاز چیکاریش، متعلق به شرکت دولتی ترکمن نفت، از ابتدای سال 2021 میلادی بیش از 1 میلیون و 821 هزار تن نفت استخراج کرده‌اند.  شرکت دولتی "ترکمن نفت" مجموعه‌ای از اقدامات را برای افزایش بهره‌برداری از میدان‌های نفت و گاز، جستجو و اکتشاف ذخایر جدید هیدروکربنی انجام می‌دهد.

شرکت "گوولی دوز" بیش از 48 هزار تن نمک تولید کرد

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: 1400.05.02

حجم تولید نمک توسط شرکت "گوولی دوز"، واقع در حومه ترکمن باشی استان بالکان، در ژانویه- ژوئن 2021 میلادی به 48160 تن رسید.

همان طور که رسانه‌های رسمی ترکمنستان گزارش دادند، این شرکت در این مدت 103 درصد از برنامه فراتر رفت.نمک صنعتی تولید شده در اینجا به طور گسترده‌ای در بخش سوخت و انرژی کشور برای تصفیه فرآورده‌های نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کاملا با استانداردهای بین‌المللی کیفیت مطابقت دارد.علاوه بر این، محصولات این شرکت در صنعت نساجی هنگام رنگ‌آمیزی نخ‌ها در رنگ‌های مختلف برای جلوگیری از محو شدن زودرس منسوجات و در طول فصل گرم شدن و سایر زمینه‌های فعالیت استفاده می‌شود.شرکت "گوولی دوز" در تولید نمک در آسیای مرکزی رتبه اول و در جهان رتبه چهارم را دارد.

کمپانی‌ها و شرکت‌های دولتی ترکمنستان شروع به پذیرش درخواست مناقصه از طریق اینترنت کردند

خبرگزاری اورینت: 1400.05.02

برخی از کمپانی‌ها و شرکت‌های دولتی که در ترکمنستان فعالیت می‌کنند از فرصت پذیرش مناقصه از شرکت‌کنندگان احتمالی از طریق اینترنت استفاده کرده‌اند.این امر به لطف تصویب اصلاحیه ماده 22 قانون ترکمنستان "در مورد مناقصات برای عرضه کالا، انجام کار، ارائه خدمات برای نیازهای کشور" که از 11 ژوئن سال جاری میلادی لازم الاجرا شد، امکان‌پذیر گردید.

در مناقصات اخیرا منتشر شده، "پتروناس" پیشنهادات را از طریق پست الکترونیکی می‌پذیرد. همچنین، آدرس پست الکترونیکی برای ارسال درخواست برای شرکت در برخی از مناقصه‌‌های آن توسط مجتمع پالایشگاه ترکمن‌باشی نشان داده شده است. پیش از این، شرکت‌ها برای حضور در مناقصه مجبور بودند برای برگزارکنندگان یک پاکت مهر و موم شده با پیشنهاد مناقصه کامل ارسال کنند.پیش از این تذکرات مختلف طی مراحل مناقصه برای ارسال کتبی لازم بود. اکنون با اصلاحاتی که در ماده 33 قانون فوق الذکر انجام شد، انجام این کار در قالب یک سند الکترونیکی مجاز است.

نیروگاه آخال رکوردهای عملکرد را می‌شکند

خبرگزاری اورینت: 1400.05.05

نیروگاه برق دولتی دروازه در حومه آک بوگدای در استان آخال در نیمه اول سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی، تولید خود را 50.4 درصد افزایش داد. در ژانویه- ژوئن، این شرکت 1 میلیون و 291 هزار و 651 کیلووات ساعت انرژی تولید کرد. توزیع آن هم در استان‌های کشور انجام می‌شود و هم باعث تغذیه پایتخت می‌شود.نیروگاه توربین گاز در سال 2015 میلادی توسط شرکت ترکی Çalık Enerji ساخته شده است. چهار توربین گازی آن ظرفیت کلی 504.4 مگاوات را دارند.

مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی در مدت شش ماه بیش از 26 هزار تن گاز مایع تولید کرد

روزنامه الکترونیکی مجتمع نفت و گاز ترکمنستان: 1400.05.06

مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی، که یکی از بزرگترین شرکت‌های صنعتی کشور است، در حال افزایش حجم انواع خاصی از محصولات با کیفیت بالا در بازارهای داخلی و خارجی است. طی شش ماه گذشته سال جاری میلادی، این شرکت ، مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات، 26 هزار و 28 تن گاز مایع تولید و برای مصرف‌کنندگان ارسال کرده است.

قوانین جدیدی برای تجارت  دخانیات در ترکمنستان تصویب شده است

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: 1400.05.07

ترکمنستان قوانین جدیدی را برای تجارت دخانیات تصویب کرده است که سند آن در وب سایت وزارت دادگستری این کشور منتشر شده است. بر اساس این سند، فقط اشخاص حقوقی تحت صلاحیت وزارت تجارت و روابط اقتصادی خارجی می‌توانند به تجارت عمده و خرده‌فروشی محصولات دخانی در قلمرو ترکمنستان بپردازند. فروش خرده‌فروشی محصولات دخانیات مجاز فقط در ادارات و بخش‌های تخصصی فروشگاه‌های مواد غذایی و غیر غذایی امکان‌پذیر است.هنگام فروش محصولات دخانیات، شرایط ویژه نگهداری کالاهای این دسته باید فراهم شود: آنها باید از چشم خریداران پنهان بمانند. فروشگاه می‌تواند نام آنها را در یک لیست قرار دهد. تهیه محصولات دخانیات برای بازبینی فقط در صورت درخواست خریدار پس از آشنایی با لیست آنها روی کاغذ، امکان‌پذیر است.

ترکمنستان کارایی بهره‌برداری از چاه‌های نفت را افزایش می‌دهد

خبرگزاری اورینت: 1400.05.07

وب‌سایت مجتمع نفت و گاز این کشور می‌نویسد، کارگران نفت در استان بالکان ترکمنستان با استفاده از روش‌های مکانیزه بهره‌وری چاه‌های نفت را افزایش می‌‌دهند. در حومه اسنقلی، چاه‌های تولیدی به تولید بالابر گاز تبدیل می‌شوند، که به حفظ حجم بالای طلای سیاه تولید شده از چاه‌هایی که در آنها سطح فشار مخزن کاهش یافته است، کمک می‌‌کند. انتقال به روش‌های مکانیزه بهره‌برداری همچنین افزایش حجم استخراج نفت را ممکن می‌سازد. بنابراین، در نیمه اول سال 2021 میلادی، کارکنان نفتی منطقه 566 هزار تن طلای سیاه تولید کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما