معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۷

فعالیت‌های اقتصادی ترکمنستان در هفت ماهه اول سال 2021

اهم اقدامات و شاخص های اقتصادی ترکمنستان در هفت ماهه اول سال جاری میلادی مطروحه در نشست اعضای کابینه این کشور به شرح ذیل می باشد.

آقای سردار بردی‌محمدوف، معاون رئیس کابینه وزرا و رئیس اداره نظارت عالی ترکمنستان:

"انتظار می‌رود میزان کل تولیدات در 7 ماهه سال 2021 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5.2 درصد افزایش یابد. درآمد پیش بینی شده در بودجه کشور به میزان 113.9 درصد محقق شده و هزینه‌ ها نیز به میزان 97.4 درصد محقق گردیده است. میزان حق‌الزحمه‌ها و حقوق‌ها در ترکمنستان در مقایسه با هفت ماهه اول سال 2020 به میزان 10.5 درصد افزایش یافته‌است ".

آقای عبدالرحمانوف معاون رئیس کابینه وزرا در امور نفت و گاز و انرژی ترکمنستان:

" انتظار آن است که در هفت ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته، در زمینه استخراج گاز طبیعی با رشد 123.5 درصدی و در زمینه صادرات گاز طبیعی به کشورهای خارجی با رشد 137 درصدی روبرو گردیم که این امر حاصل پیشبرد برنامه‌های انجام شده در بخش سرمایه‌گذاری‌ است که به میزان 105.5 درصد محقق شده است ".

آقای قلیج‌اف معاون رئیس کابینه وزرا در امور صنایع ترکمنستان:

"در بازه زمانی هفت ماهه اول سال جاری، در مجموع 167 مورد معامله در بورس کالای ترکمنستان انجام شده و تعداد 18 هزار و 114 قرارداد به ثبت رسیده است. میزان رشد فعالیت‌های انجام شده از سوی اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان نیز با رشدی بالغ بر 105.1 درصد روبرو شده است ".

آقای پورچکوف معاون رئیس کابینه وزرا در امور ساخت و ساز ترکمنستان:

" در بازه زمانی مذکور برنامه تولید محصولات و ارائه خدمات در مجموعه ساخت و ساز و صنایع کشور به میزان 125.7 درصد، محقق شده و انتظار می رود نرخ رشد 106.1 درصدی به دست آید. در این مدت انتظار می‌‌رود میزان رشد تولیدات و خدمات ارائه شده از سوی وزارت ساختمان‌سازی و معماری برابر با 100.1 درصد، وزارت صنایع و تولیدات ساختمانی برابر با 112 درصد و وزارت انرژی نیز برابر با 122.2 درصد روبرو گردد ".

آقای اورازگلدی‌یف معاون رئیس کابینه وزرا در امور کشاورزی ترکمنستان:

" نرخ رشد تولید محصولات در مجموعه صنایع روستایی در بازه زمانی هفت ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 2020، برابر با 105.2 درصد شده است. این شاخص در وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست برابر با 105.7 درصد، در کمیته دولتی اقتصاد آب برابر با 100.1 درصد و در اتحادیه دولتی اسب‌های ترکمن نیز برابر با 103.5 درصد بوده است ".

آقای چاکی‌یف مدیرکل آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرای ترکمنستان:

"در بازه زمانی هفت ماهه اول سال 2021، انتظار می‌رود 113.3 درصد از برنامه تولید و خدمات‌رسانی در این مجموعه محقق شده و اجرایی گردد . در بازه زمانی مذکور میزان رشد در آژانس خطوط ریلی ترکمنستان برابر با 104.4 درصد، آژانس وسایل حمل و نقل جاده‌ای ترکمنستان برابر با 133.1 درصد، آژانس خطوط دریایی و رودخانه‌ای ترکمنستان برابر با 139.3 درصد و آژانس مخابرات ترکمنستان نیز برابر با 109.3 بوده است ".

پس از ارائه گزارش‌های مزبور، آقای قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان در سخنانی با اشاره به تأثیرات منفی پاندمی‌ کووید19 بر اقتصاد کشورش اظهار داشت: " ترکمنستان، توسعه خود را مطابق با برنامه‌های از پیش تعیین شده و مصوب تداوم بخشیده و توانسته در بازه زمانی مزبور نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را به 6.2 درصد برساند که بسیار مهم بوده و می‌بایست ادامه یابد".

 منبع:

 https://tdh.gov.tm/tk/post/28149

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما