معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۵۱

اخبار اقتصادی عراق - کربلا

مهمترین اخبار اقتصادی عراق (کربلا) در هفته دوم مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

آغاز ساخت کارخانه نورد فولاد در کربلای معلی

کارخانه نورد ایرانی در کربلای معلی در زمینی به مساحت 5 هکتار در جنوب غرب کربلا با تولید سالانه 350 هزار تن فولاد در حال اجرا و اقدامات اولیه مهندسی از قبیل اخذ مجوزهای مربوطه از دوائر سرمایه گذاری عراق، دیوارکشی، تسطیح و ساخت کارگاه‌های اولیه انجام شده است و قرار است با دریافت نقشه‌های اصلی طی هفته آتی عملیات ساخت کارخانه مورد اشاره و احداث نیروگاه 16 مگاواتی جهت تامین برق مورد نیاز انجام شود. 

ابتکار جدید بانک مرکزی عراق در استفاده از انرژی‌های پاک

بانک مرکزی عراق از آغاز ابتکار استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی برای کاهش انتشار کربن خبر داد. این بانک در بیانیه ای اعلام کرد که "با همکاری کمیته عالی وام  در کابینه، ابتکاری را برای استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی برای کاهش انتشار کربن و بهبود محیط زیست با مشارکت کارشناسان محیط زیست به منظور تعیین چارچوب اجرایی برای تامین مالی چنین پروژه‌های توسعه ای در دست اجرا دارد. بانک مرکزی در قالب این طرح  به سازندگان طرحهای عمرانی و همچنین واحدهای مسکونی اعم از خصوصی و انبوه سازی که از پنل های خورشیدی و یا سایر انرژی‌ها پاک استفاده نمایند از شعب  بانک ها در شهرهای مختلف از جمله بصره و موصل وام لازم را دریافت خواهند کرد.

مذاکرات نخست وزیر عراق و ریاست بانک جهانی پیرامون پروژه‌های مسکن در عراق

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و دیوید مالپاس رئیس گروه بانک جهانی درباره حمایت از برنامه‌های دولت عراق برای پروژه‌های مسکن صحبت کردند. دفتر الکاظمی در بیانیه ای اعلام کرد: نخست وزیر در محل اقامت خود در واشنگتن، پایتخت آمریکا با رئیس گروه بانک جهانی  دیوید مالپاس و هیئت همراه وی ملاقات کرد و طی آن درباره همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف گفتگو نمودند. حمایت از تلاش های دولت عراق در اصلاحات اداری و مبارزه با فساد و حمایت از ظرفیت سازی برای نهادهای عراقی، اصلاح بخش دولتی و تلاش های اصلاح بخش بانکداری، همکاری در زمینه تامین مالی پروژه‌های زیربنایی در عراق ازجمله  آب، فرودگاه‌ها، پروژه‌های گاز طبیعی و انرژی پاک بویژه انرژی خورشیدی برای تولید برق  از مهم ترین موضوعات مورد بحث عنوان شده است. 

الکاظمی : اصلاحات اقتصادی  با جدیت  اجراء خواهد شد 

الشرقیه کانال در تازه ترین گزارش به نقل از مصطفی الکاظمی اعلام نمود اصلاحات اقتصادی با جدیت انجام خواهد  شد و ارتباطی  با دولت ندارد بلکه این اقدام با هدف تقویت حاکمیت در عراق انجام می‌شود. وی اجرای اصلاحات جدید اقتصادی در عراق  در یک بازه پنج ساله معرفی نموده است که  عراق را از اقتصادی تک محصولی و اتکاء صرف به فروش نفت رها خواهد ساخت. 

هند خواستار دوره اعتباری بیشتر جهت خرید نفت است

هند از عراق و عربستان سعودی می خواهد اعتبار بیشتری را برای واردات نفت ارائه دهند. رامسوار تلی  وزیر نفت و گاز طبیعی هند در اظهارات اخیر خود تصریح نموده که کشورش از تولیدکنندگان نفت خام خواسته است که قیمت های مناسب نفت را تعیین کرده و شرایط تجاری بهتری را ارائه دهند از جمله افزایش اعتبار بیشتر در واردات نفت. وی افزود مذاکرات مشترکی بین وزارت نفت و گاز طبیعی و موسسات نفتی بخش دولتی با شرکت های ملی نفت کشورهای غرب آسیا، از جمله عراق و عربستان سعودی برای دستیابی به قراردادهای مناسب برای اعطای اعتبار  بلند مدت تر انجام شده  و هند می خواهد این مدت را افزایش دهد. 

چین بزرگترین خریدار نفت عراق در ماه ژوئن

شرکت بازاریابی نفت عراق "سومو " 27 ژوئیه  اعلام کرد که شرکت های نفتی چین بیشترین خریدار نفت عراق در ماه ژوئن بوده اند. "SOMO" در آماری که در وب سایت رسمی خود منتشر کرد عنوان  داشته شرکت های  چینی ( 7 شرکت ) و هندی با ( 6 شرکت ) در بین سایر شرکت های بین المللی در خرید نفت عراق بیشترین شرکت را داشتند و پس از آن شرکت های آمریکایی و کره جنوبی  هرکدام با  3 شرکت در رتبه سوم، شرکت های ایتالیایی و یونانی هر کدام دو شرکت چهارم شدند و بقیه بین شرکت های انگلیسی، ترکی، فرانسوی، کویتی، اسپانیایی و مالزی توزیع شد. اعلام شده است مهم ترین شرکتهای بین المللی که نفت عراق را خریداری کرده اند، شرکت حمیل (هند) ، واحه (چین)، xonMobil (ایالات متحده) ، (BP انگلیس) ، (Eni ایتالیا) ، و Tubras ترکیه بوده اند .

اعلام میزان فروش نفت در ماه  جولای از سوی وزارت نفت عراق

بر اساس آمار اولیه شرکت بازاریابی نفتی عراق "SOMO" ، وزارت نفت کل صادرات و درآمدهای حاصل شده برای ماه جولای را اعلام کرد. شرکت بازاریابی نفت "SOMO" در بیانیه ای اعلام کرد: "میزان صادرات نفت خام در ماه جولای بالغ بر (90) میلیون (467) هزار و (794) بشکه با درآمد (6) میلیارد (513 هزار) و (792) دلار). اعلام شده است کل مقادیر صادر شده نفت خام در ماه فوریه از میادین نفتی در مرکز و جنوب عراق بالغ بر (87) میلیون و (455) هزار و (359) بشکه بود، در حالی که از میدان‌های کرکوک از طریق بندر جیهان، مقادیر صادر شده (3) میلیون (12) هزار و (435) بشکه بود میانگین روزانه صادرات دو میلیون و (918) هزار بشکه است. در حالی که قیمت متوسط هر بشکه (72) دلار می‌باشد.

انصراف لوک اویل از فروش سهام خود در عراق

احسان عبد الجبار وزیر نفت عراق در سخنانی اعلام کرد که شرکت نفت روسی لوک اویل از فروش بخشی از سهام خود در میدان نفتی "غرب القرنه -2" منصرف شده است. پیشتر روزنامه الصباح گزارش کرده بود که مقامات این شرکت روسی تصمیم گرفته اند تا بخشی از سهام خود را به شرکت های چینی واگذار کنند و علت این امر هم نداشتن صرفه اقتصادی برای فعالیت در این میدان نفتی اعلام شده بود و اینکه سرمایه گذاران این شرکت به دنبال بازارهای دیگر هستند. وزیر نفت عراق علت انصراف شرکت روسی را گفتگو با این شرکت در ماه‌های اخیر اعلام کرده است که در نهایت باعث تغییر موضع مسئول لوک اویل شده است.

عراق دومین واردکننده کالا از ایران

مهدی میراشرفی مدیر اداره گمرک ایران از ثبت 50.8 میلیون تن کالا به ارزش 29 میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف در سه ماهه نخست سال خورشیدی خبر داد. وی در گفتگویی با خبرگزاری فارس با بیان این موضوع درباره شرکای تجاری ایران گفت: چین با 10 میلیون تن و 4.3 میلیارد دلار شریک اول تجارت خارجی ایران است و پس از آن عراق با 10.9 میلیون تن و 2.8 میلیارد دلار در رتبه و امارات متحده عربی با 4.2 میلیون تن و 1.6 میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما