معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۵۹

بررسی وضعیت گردشگری مجارستان در 2020

مجارستان با متوسط درآمد سالیانه بیش از 13 میلیارد دلار در بخش گردشگری، در سال 2020 میلادی شاهد کاهش رشد چشم گیر گردشگران خارجی بود.

بی تردید یکی از بخش های اصلی اقتصادی که پس از پاندمیک کرونا در اکثر قریب به اتفاق کشورهای دنیا تحت تاثیر منفی قرار گرفت، صنعت گردشگری و خدمات وابسته به آن بوده است. هتل ها، رستوران‌ها، حمل و نقل (سه‌گانه زمینی، دریایی و هوایی)، آژانس های گردشگری و ... با شیوع این ویروس دچار آسیب های جدی و متحمل خسارات مالی فراوانی شده اند. 

 مجارستان نیز که متوسط درآمد سالیانه آن از محل گردشگری بیش از 13 میلیارد دلار  و فرودگاه این کشور پذیرای بیش از 16 میلیون نفر مسافر در سال بوده، از این قاعده مستثنی نبوده و در سال 2020 میلادی شاهد کاهش رشد چشم گیر گردشگران خارجی بوده است.

بر اساس آمارهای رسمی و گزارش سازمان جهان گردشگری (WTO)، تعداد گردشگران مجارستان در سال 2018 میلادی بیش از 17 میلیون نفر بوده و دولت مجارستان در نظر داشت تا سهم گردشگری از GDP  را از رقم تقریبی 10% در سال 2019 به 16درصد در سال 2022 افزایش دهد ( برآورد قبل از شیوع ویروس کرونا). میزان درآمد گردشگری مجارستان در سال 2018، حدود 13 میلیارد و 300 میلیون دلار ( حدود 8.5 درصد از GDP   کشور ) برآورد شده است. مجارستان بعنوان یکی از کشورهای مقصد گردشگری، سالانه پذیرای گردشگرانی از کشورهای متعددی عمدتاً از کشورهای اروپایی (مانند آلمان، ایتالیا، رومانی) و همچنین از کشورهای آسیایی بویژه چین، کره جنوبی و... می‌باشد.

از این رو دولت مجارستان برای کاهش جبران خسارات وارده به این بخش می‌بایست اهتمام جدی نماید.  دولت مجارستان در چارچوب بسته حمایت اقتصادی اعلامی مورخ 6 آوریل (19 فروردین 1399) حدود 25 میلیارد یورو بودجه در نظر گرفت و مقرر گردید حدود 600 میلیارد فورینت (حدود یک میلیارد و 800 میلیون یورو )  از این مبلغ به بخش گردشگری اختصاص داده شود. در عین حال برخی از کارشناسان به دلیل مشکلات فراوان اقتصادی ناشی از تاثیر ویروس کرونا، بر این باورند که دولت مجارستان به تنهایی توان تامین این منابع را نداشته و به کمک های مالی اتحادیه اروپا ( از جمله مبلغ حدود 5.7 میلیاردی ) چشم دوخته تا بتواند بخشی از کسری بودجه را جبران نماید.

لذا به نظر می آید دولت این کشور برای حمایت از بخش گردشگری طی سه سال آینده، در قالب اعطای سوبسید جهت سرمایه گذاری، کاهش مالیات، توسعه زیر ساخت ها، پرداخت وام های آسان و تضمینی گام های تازه ای بردارد.

 

  • بررسی اقدامات جدید دولت برای از رونق گردشگری:

تداوم پاندمیک کرونا در سال 2020 و پیدایش سویه‌های جدید در سال 2021 ، همچنان صنعت گردشگری کشورها را با چالش بزرگی روبرو کرده است. دولت مجارستان برای افزایش سلامت عمومی و نیز فراهم سازی از سرگیری کسب و کار در بخش خدمات بویژه گردشگری یکسری  اقدامات به شرح ذیل انجام داده است:

  • اجرای طرح واکسیناسیون ملی ( تاکنون بیش از 65 درصد مردم ) واکسن زده اند و از ماه آگوست تزریق دوز سوم واکسن به افراد سالمند و گروه آسیب پذیر آغاز گردیده است.
  • رایزنی با بیش از 14 کشور برای انعقاد قرارداد دوجانبه متضمن اعتبار کارت واکسن کرونا ازجمله ترکیه، مقدونیه، اسلوونی، اسلوواکی، بحرین، رومانی، ازبکستان، روسیه و ...
  • صدور کارت های واکسن داخلی (برای رونق گردشگری داخلی) و برنامه ریزی صدور کارت های واکسن معتبر بین المللی ( که به نظر می رسد این اقدام قاعدتا در هماهنگی با اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت )
  • افزایش پروازهای فرودگاه بین المللی بوداپست و سفر اتباع بسیاری از کشورها ( به غیر از کشورهایی که در لیست قرمز کرونایی قرار گرفته اند ) به مجارستان.
  • کاهش تدریجی محدودیت های کرونایی و لغو بخش عمده ای از پروتکل ها ( مانند ماسک زدن در معابر عمومی، منع تردد شبانه، عدم استفاده از سالن‌های عمومی ورزشی و تفریحی و... ) با هدف تقویت گردشگری داخلی و پذیرش گردشگران خارجی.

 با این وجود، صنعت گردشگری و خدمات وابسته به آن در مجارستان، همچنان با چالش روبروست و صرفا بخش گردشگری داخلی رونق زیادی گرفته است.

  • بررسی وضعیت گردشگری در 2020 به روایت مرکز آمار

براساس گزارش اولیه مرکز آمار رسمی مجارستان موسوم به  KSH میزان درآمد بخش گردشگری در سال 2020 میلادی بیش از 32 درصد کاهش داشته است. طبق این گزارش برخی از حوزه‌های گردشگری ( مانند اقامت مهمانان ) بین 57 تا 58 درصد دارای کاهش بوده است.  درمقابل رشد بخش گردشگری داخلی حدود 72 درصد محاسبه شده است، با بطورکلی بیش از 4 میلیون نفر گردشگر و حدود 9.9 میلیون  اقامت یک شب ( Guest night ) که در مقایسه با سال 2019 به ترتیب حدود 41 و 37 درصد کمتر بوده است.

 

جدول فصلی سالانه میزان هزینه گردشگران خارجی

 

 در همین خصوص میزان سفر مجاری‌ها به خارج از کشور حدود 50% کمتر بوده که در مقایسه با سال 2019 میلادی حدود58 % کاهش داشته است. آمارهای اولیه نشان می دهد مجموع درآمد تقریبی بخش  رستوران‌ها حدود 1062 میلیارد فورینت ( 2.9 میلیارد یورو)  بوده که در مقایسه با سال 2019 میلادی حدود 32 درصد کمتر شده است. بر اساس آمار این مرکز، حدود 31.6 میلیون سفر توسط اتباع خارجی به مجارستان در سال 2020 انجام شده که نسبت به سال 2019 ، 48 درصد کمتر بوده است.

جدول کاهش سفرهای خارجی

 

 میزان درآمد حاصله از گردشگران خارجی حدود 1054 میلیارد فورینت و این به معنای کاهش 54 درصدی نسبت به سال 2019 است. متوسط مبلغ هزینه شده توسط هر گردشگر از 16700 فورینت در روز در سال 2019 به 14900 فورینت( هر یورو بطور متوسط تقریبا برابر با350 فورینت ) در سال 2020 تقلیل پیدا کرده است.

طبق گزارش این مرکز ، میزان مخارج گردشگران خارجی در سال 2019  بیش از 6.3 میلیارد یورو بوده که در سال 2020 به 3.5 میلیارد یورو کاهش یافته است.

 طبق ارزیابی سایت موسوم به G7، تعداد گردشگران خارجی در مجارستان در سال 2020 در مقایسه با 2019 حدود 50 درصد کاهش داشته  و این آمار حکایت از کاهش حداقل 2.7 میلیارد یورو کمبود عایدی از بخش گردشگری دارد. طبق این گزارش تعداد اقامت مهمانان در مجارستان در سال 2019 حدود 2.7 درصد رشد و در ماه ژانویه حدود 14 درصد افزایش داشته ولی در ماه ‌های فوریه و مارس در سال 2020 حدود 68 درصد کم شده است.

 

یکی از اولویت های دولت مجارستان بویژه در سال آینده میلادی تلاش برای رونق گردشگری است و از این رو در لایحه بودجه سال 2022 تداوم کمک مالی به این بخش مورد توجه قرار گرفته و حدود 233 میلیون یورو یعنی بیش از 50 درصد افزایش در مقایسه با 2021 در نظر گرفته شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما