معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته اول مرداد 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

میزان معاملات تجاری در هفته گذشته در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به بیش از 24 میلیون و 168 هزار دلار رسید. بازرگانانی از کشورهای ترکیه، افغانستان و بریتانیا محصولاتی از قبیل بنزین اتومبیل و پلی پروپیلن تولید شده در پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی را خریداری نمودند. همچنین تجار کشورهای هنگ‌کنگ و سنگاپور محصولاتی از قبیل پلی‌اتیلن و گوگرد فنی را خریداری نمودند.

نمایندگان کشورهای آذربایجان و امارات متحده عربی نیز محصولاتی از قبیل پارچه‌های رنگی و پرزدار ژاکارد و الیاف نخ را خریداری نمودند. علاوه بر آن، نمایندگان تجاری امارات متحده عربی محصول الیاف نخ را به ارزشی بیش از 5 میلیون منات خریداری نمودند. هفته گذشته در مجموع تعداد 17 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت پذیرفت.

جایگاه صادرات گاز طبیعی ترکمنستان در آسیای میانه

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش اخیر خود در خصوص وضعیت فعلی و آتی بازار گاز جهانی ، نوشت :"میزان تقاضای جهانی گاز تا سال 2024 تقریباً به 4.3 تریلیون مترمکعب خواهد رسید و این مقدار در مقایسه با میزان تقاضای آن در شرایط پاندمیک کنونی 7 درصد بیشتر خواهد بود".

در زمستان سال 2020 به دلیل حاکم شدن آب و هوای معتدل در نیم کره شمالی و تأثیرات منفی پاندمیک کوید19 بر تولیدات صنعتی، میزان تقاضای گاز طبیعی با کاهش  1.9 درصدی و یا به عبارت دیگر کاهش 75 میلیارد متر مکعبی روبرو شد. بنا بر پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، در سال جاری میلادی میزان تقاضای گاز طبیعی 3.6 درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش فوق‌الذکر، میزان رشد تقاضای گاز طبیعی برای اقتصاد چین و هند و بازار در حال توسعه آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی از ذغال و نفت پیشی خواهد گرفت. در این گزارش آمده که ترکمنستان با توجه به افزایش تولید گاز این کشور در آسیای میانه، رهبری تولید گاز در این منطقه را بر عهده خواهد داشت ولی توان تولیدی قزاقستان محدود خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات گاز ترکمنستان به کشور چین از طریق خطوط لوله انتقال گاز  به 40 الی 45 میلیارد مترمکعب در سال برسد.

استخراج گاز طبیعی از چاه حفر شده در میدان گازی مالای

در نتیجه تلاش ها و فعالیت‌های کارشناسان اداره «ترکمن گاز بورولاییش (حفاری ترکمن گاز)» وابسته به کنسرن دولتی «ترکمن گاز»، گاز طبیعی از چاه حفر شده در میدان گازی مالای، استخراج شده است. میزان بازدهی این چاه جدید بیش از 400 هزار مترمکعب در هر شبانه‌روز اعلام شده و در حال حاضر فعالیت‌های زیادی در راستای افزایش میزان استخراج گاز طبیعی در میدان گازی مالای واقع در بخش چارجو در حال انجام است.

در اوایل سال جاری در این میدان گازی یک کمپرسور گاز طبیعی به بهره‌برداری رسید و این امر امکان استخراج گاز طبیعی متراکم را فراهم نمود. اخیرا دو چاه دیگر در میدان آگار قویی واقع در نزدیکی میدان گاز مالای برای بهره‌برداری آماده شده و فعالیت‌های مربوط به حفر یکی دیگر از این چاه‌ها نیز در حال انجام می‌باشد.

انتقال برخی از کارخانجات گازشیمی‌به زیرمجموعه کنسرن «ترکمن شیمی»

بنا به دستور رئیس جمهور ترکمنستان آقای قربانقلی بردی‌محمدوف، کارخانه پلیمر قیانلی و کارخانه تولید بنزین پاک از گاز طبیعی واقع در استان آخال، تحت نظارت کنسرن دولتی «ترکمن شیمی» درآمد. علاوه بر آن، رئیس جمهور جهت نظام‌مندسازی استخراج گاز طبیعی و ارتقاء سطح اطمینان تأمین گاز مصرف‌کنندگان داخلی بر لزوم رسیدگی به موضوع احداث مخازن نگهداری زیرزمینی گاز تأکید نمود.

مجموعه گاز شیمی قیانلی با همکاری و مشترک شرکت‌های کره‌جنوبی و ژاپن احداث شده و در ماه اکتبر سال 2018 به بهره‌برداری رسیده‌اند. این کارخانه سالانه ظرفیت فرآوری 5 میلیارد مترمکعب گاز را دارا بوده و توان تولید سالانه آن، 381 هزار تن پلی اتیلن و 81 هزار تن پلی پروپیلن پیش‌بینی شده است.

کارخانه تولید بنزین پاک از گاز طبیعی واقع در استان آخال نیز در سال 2019 به بهره‌برداری رسید. این کارخانه نیز برای فرآوری سالانه یک میلیارد و 785 میلیون مترمکعب گاز طبیعی و تولید 600 هزار تن بنزین نوع اکو-93 دارای استاندارد یورو-5 و همچنین تولید سوخت دیزل و گاز مایع ، فعال است.

برگزاری همایش «سرمایه گذاری و توسعه در ترکمنستان» در لندن

بنا به خبر منتشره در سایت اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، قرار است همایشی به مناسبت سی‌امین سالگرد استقلال ترکمنستان تحت عنوان «سرمایه‌گذاری و توسعه در ترکمنستان» در تاریخ 2 الی 3 نوامبر 2021 در لندن برگزار گردد شد. این همایش از سوی شرکت «Nielsonsmith» سازماندهی می‌شود.

در این خبر آمده، شرکت‌کنندگان در این همایش با ظرفیت‌های تجاری موجود ترکمنستان در شش بخش اصلی یعنی نفت و گاز، صنایع، مخابرات، شیمیایی، انرژی و ساخت و ساز آشنا خواهند شد. همچنین شرکت‌کنندگان درباره موضوعاتی از قبیل توسعه همکاری‌های موجود، برقراری روابط جدید و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری ترکمنستان تبادل نظر خواهند نمود. این رویداد ظرفیت‌های خوبی را جهت برقراری همکاری‌ها و تبادل تجارب میان رؤسای وزارتخانه‌ها و ادارات ترکمنستان، اعضای دولت و متخصصان شرکت‌های پیشرفته جهان فراهم خواهد آورد.

اعطای وام بانک بازسازی و توسعه اروپا به شرکت خصوصی «تاج خیل» ترکمنستان

بانک بازسازی و توسعه اروپا در صفحه اینترنتی خود اعلام کرد :" این بانک با اعطای وام 2 میلیون و 800 هزار دلاری به شرکت خصوصی «تاج خیل» ترکمنستان که در زمینه تولید مواد شوینده، بهداشتی و پاکت‌های پلی اتیلنی فعال است، موافقت کرده است".

این وام برای خرید دستگاه‌های مورد نیاز جهت ارتقای سطح بازدهی تولید محصولات بهداشتی و افزایش تنوع محصولات این شرکت اختصاص داده شده است. شرکت خصوصی «تاج خیل» در سال 2006 تأسیس شده و در ناحیه صنعتی آق بوغدای استان آخال واقع گردیده است. در حال حاضر این شرکت محصولاتی از قبیل دستمال مرطوب، مواد شوینده، صابون‌های مایع و انواع عطرها را تولید نموده و به کشورهای آذربایجان، قزاقستان، افغانستان و قرقیزستان صادر می‌نماید.

ترانزیت بیش از یک میلیون تن نفت ترکمنستان از خاک روسیه در سه ماهه نخست سال 2021

براساس اخبار منتشره توسط آژانس «اینترفکس»، ترکمنستان در سه ماهه نخست سال 2021 مجموعا یک میلیون و 50 هزار تن نفت از طریق خاک روسیه ترانزیت کرده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده، تنها در ماه ژوئن 239 هزار و 850 تن نفت ترکمنستان از طریق روسیه ترانزیت شده است.

ترکمنستان پس از قزاقستان جایگاه دوم را در ترانزیت نفت ، از خاک روسیه دارد. قزاقستان در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی ژوئن سال 2021 مجموعا 6 میلیون و 730 هزار تن نفت و تنها در ماه ژوئن یک میلیون و 140 هزار تن نفت را از طریق خاک روسیه ترانزیت کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما