معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۸

چالش های مالزی در موضوع استخراج رمز ارزها

استخراج ارزهای دیجیتال به فعالیتی فراگیر در کشورهای مختلف تبدیل شده است. استخراج رمز ارزها مستلزم داشتن تجهیزات گران قیمت و مصرف برق زیاد است. بالا بودن تعرفه برق در مالزی و موانع قانونی برای استخراج آن از جمله چالش های مالزی در این موضوع است.

استخراج ارزهای دیجیتال شهرتی فراگیر یافته و خود به صنعتی بزرگ تبدیل شده است. با افزایش قیمت بیت کوین که معروف ترین و با ارزش ترین ارز دیجیتال میباشد، صنعت استخراج آن به عنوان یک منبع عالی درآمد شناخته شده و مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته است. با این حال بدلیل آنکه فعالیت در حوزه استخراج رمز ارز عمدتا در کشورها امری تعریف نشده و گاه غیر قانونی محسوب می‌شود,  فعالیت های غیرقانونی مرتبط با آن نیز افزایش یافته که بیشترین مورد آن افزایش سرقت برق است.

استخراج بیت کوین مستلزم داشتن تجهیزات گران قیمت است و از طرفی نگهداری وسایل و راه اندازی سیستم های خنک کننده و تصفیه، برق زیادی را مصرف میکنند. از این رو میزان مصرف و نرخ تعرفه‌های برق مصرفی مهمترین نکته ای است که فعالان این حوزه باید به آن توجه کنند. در حال حاضر کشور چین بزرگترین استخراج کننده ارزهای دیجیتال در دنیا است که کارخانجات بزرگی را به آن اختصاص داده و حدود هفتاد درصد حجم استخراج صورت گرفته در این کشور می‌باشد.

در کشورهای جنوب شرقی آسیا؛ سنگاپور یکی از مهمترین کشورها در حوزه بیت کوین است چرا که این کشور جزء اولین کشورهایی بوده که قوانین مالیاتی و ارزش افزوده برای بیت کوین را تصویب کرده و رمز ارز را همانند کالا می‌داند و همین مسئله باعث می‌شود تا سنگاپور به یکی از قطب‌های معامله با بیت کوین در چند سال آتی تبدیل شود. در اندونزی نیز دولت و بانک مرکزی اگرچه استفاده و خرید و فروش ارزهای رمز نگار را ممنوع اعلام کرده است اما در زمینه استخراج ارزهای دیجیتالی اعلام موضع نشده است.

براساس آخرین آمار منتشر شده، مالزی بر اساس میزان مصرف برق در رتبه بیست و هفتم جهان قرار دارد و با توجه به قیمت 0.059 دلار برای هر کیلو وات بر ساعت برای مصرف در بین کشورهای جهان, بهای برق مصرفی قابل مقایسه با عربستان، روسیه، آرژانتین و نیجریه است. با توجه به قیمت نسبتا گران برق برای واحدهای مسکونی و تجاری در مالزی حتی اگر راه اندازی یک مزرعه استخراج بیت کوین قانونی هم باشد, انجام آن به صرفه به نظر نمی آید و همین امر باعث میشود فعالین در صنعت با روشهای گوناگون اقدام به دزدی برق نمایند.

این موضوع در سالهای اخیر به طور گسترده ای در مالزی افزایش داشته است. بنا به گفته مقامات پلیس در سال گذشته میلادی حدود نود میلیون رینگیت یا معادل بیست و سه میلیون دلار برق از شرکت ملی برق مالزی[1] برای استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال سرقت شده است. برای مثال در ایالت پهنگ افرادی طی مدت سه ماه با دزدی از منبع اصلی کنتور توزیع برق شهری مجموعا سه و نیم میلیون رینگیت خسارت به اداره برق وارد کرده اند در حالیکه قبض صادره برق  تنها یکصد هزار رینگیت بوده است. به گفته رییس پلیس یکی از مناطق مالزی در ایالت ساراواک، پلیس با حمله به یکی از مراکز تجاری بیش از یکصد دستگاه استخراج رمز ارز، ضبط و کشف کرده است که به نظر میرسد طی شش ماه حدود پنج میلیون رینگیت برق دزدی داشته است.

محاکم مالزی برای افرادی که اقدام به استخراج غیر قانونی رمز ارزهای دیجیتال میکنند مجازات تا ده سال حبس و جزای نقدی معادل خسارت وارده به اداره برق را در نظر گرفته است. با این حال مقامات مالزی تاکنون قوانین و ضوابط مشخصی را در مورد استخراج رمز ارزها اتخاذ نکرده اند و به نحوی این فعالیت در منطقه خاکستری قرار گرفته است. اگر گزارشات پلیس در مورد برخورد با فعالین این صنعت را ملاک قرار دهیم؛ اقدامات پلیس تنها در مواردی بوده که در آن استخراج با برق دزدی صورت گرفته است. به گفته کارشناسان؛ کسب سود از استخراج ارزهای دیجیتال به شرایط گوناگونی بستگی دارد اما در مالزی با در نظر گرفتن قیمت برق ممکن است این فعالیت تنها ممکن است بعد از چند سال به سود برسد. این در حالیست که با پیشرفت فناوری و به روز شدن وسایل استخراج باید مجددا برای خرید تجهیزات جدید هزینه گردد.

با این توصیف کارشناسان،  بازگشت سرمایه گذاری[2] در استخراج بیت کوین در مالزی را به دو دلیل سودآور نمی دانند:

اول به دلیل اینکه فعالین این بخش در رقابت برابر فعالین کشورهای بزرگتری مانند چین تاب نخواهند آورد

دوم اینکه هزینه دستگاههای مورد نیاز استخراج که اغلب هم از چین وارد میشود سنگین بوده و با توجه به نرخ تعرفه‌های برق و هزینه‌های کارگر، مدت زمان زیادی لازم است که این صنعت در مالزی به سودآوری برسد. 

 

https://cointelegraph.com/news/malaysian-electric-utility-raids-33-illicit-bitcoin-mining-facilities

https://www.statista.com/statistics/263492/electricity-prices-in-selected-countries/

https://www.fortune.my/ethereum-crypto-bitcoin-mining-malaysia.htm

https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2021/02/18/busted-crypto-miners-who-stole-millions-in-power/

https://www.theedgemarkets.com/article/police-raid-bitcoin-mining-premises-electricity-theft

https://www.thestar.com.my/news/nation/2021/02/05/busted-bitcoin-farm-with-over-600-mining-machines-inside-eight-premises-near-serdang

[1] TENAGA NASIONAL BERHAD

 

[2]  ROI(RETURN OF INVESTMENT)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما