معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۰

آخرین ارزیابی فیچ از وضعیت اقتصادی بلغارستان

آژانس رتبه بندی بین المللی Fitch ، وضعیت اقتصادی بلغارستان را مثبت ارزیابی کرد.
آژانس رتبه بندی بین المللی Fitch Ratings، وضعیت اقتصادی بلغارستان را مثبت ارزیابی کرد. چشم انداز مثبت این موسسه نشان دهنده کاهش ریسک های اقتصاد کلان تحت Covid-19 و انعطاف پذیری اقتصادی بالاتر و همچنین پیشرفت مداوم به سمت منطقه یورو است.
 طبق ارزیابی این آژانس، خطرهای منفی کوتاه مدت مرتبط با همه گیری و عدم اطمینان انتخابات تا حد زیادی با چشم انداز منابع مالی قابل توجه اتحادیه اروپا و تعهد به ثبات اقتصاد کلان جبران می‌شود.
فیچ پیش بینی می‌کند رشد اقتصادی بلغارستان در سال 2021 از برآورد 3 درصدی در فوریه به 4.7 درصد برسد. بازنگری صعودی نشان دهنده بهبود بیشتر از حد انتظار تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال 2021 و تقویت انتظارات تقاضای داخلی و صادرات در نیمه دوم سال است. میزان پایین واکسیناسیون در بلغارستان در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا برخی از خطرات منفی مربوط به بیماری همه گیر را ایجاد می‌کند، اما به گفته آژانس، بعید است مقامات اقدامات محدود کننده سختگیرانه تری را اعمال کنند که به طور قابل توجهی بر فعالیت اقتصادی در این کشور تأثیر بگذارد.
         در میان مدت، انتظار می رود سرمایه گذاری عامل اصلی رشد باشد، زیرا بلغارستان یکی از اصلی ترین ذی نفعان بودجه اتحادیه اروپا در سال های آینده خواهد بود. تحلیلگران فیچ بر این باورند که مقدار قابل توجهی از بودجه تحت مکانیسم بازیابی و پایداری (MFA) از رشد اقتصادی حمایت می‌کند که در سالهای 2023-2022 ، 20.3 درصد تخمین زده شده است.
آژانس رتبه بندی کسری بودجه  را 5٪  تولید ناخالص داخلی در سال 2021 تخمین می زند (در مقایسه با میانگین 5.5٪ برای کشورهایی که دارای رتبه بندی مشابه هستند) ، که عمده آن ناشی از هزینه‌های مربوط به Covid-19 است. پیش بینی می‌شود که این کسری در سال 2023 به 2٪ کاهش یابد و این باعث می‌شود که بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی زیر 30٪ باشد (در مقایسه با 57٪ در کشورهای دارای رتبه بندی مشابه). فیچ طرح معرفی یورو در سال 2024 را واقع بینانه و  بخش بانکی کشور را قوی و دارای سرمایه بزرگ ارزیابی می‌کند.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما