معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۰

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته چهارم تیر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 دیون اوکراینی‌ها بابت خدمات عمومی و شهری به 70 میلیارد گریونا رسید

سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: خانواده‌ها و مشترکین اوکراینی در پایان ماه می امسال بابت خدمات تاسیسات شهری و عمومی مانند، آب، گاز، برق و حفظ و نگهداری مجتمع های مسکونی 68.9 میلیارد گریونا دیون انباشته داشتند. بر اساس آمار ارائه شده مشترکین اوکراینی در تاریخ 31 می‌ بابت گاز رسانی و گاز طبیعی 26 میلیارد گریونا، بابت گرمایش و آب گرم مرکزی 22.7 میلیارد گریونا و بابت تامین آب مرکزی 6.3 میلیارد گریونا بدهکار هستند. آنها در تاریخ مذکور همچنین بابت حفظ و نگهداری مجتمع های مسکونی 5.4 میلیارد گریونا، بابت خدمات فاضلاب 1.2 میلیارد گریونا و بابت برق مصرفی 7.3 میلیارد گریونا دیون انباشته دارند.

 

اعلامیه بودجه دولتی برای دوره سه ساله تصویب شد

شورایعالی در تاریخ 15ژوئیه اعلامیه بودجه برای سالهای 2022 تا 2024 را مورد تصویب قرار داد. 269 نماینده پارلمان به تصویب این اعلامیه رای موافق دادند. سرگئی مارچنکو وزیر دارایی تاکید نمود: این سند بر اساس شاخص های کلان برای سالهای 2022 تا 2024 تنظیم و توسط دولت تایید شده است. وزیر دارایی پیش بینی نمود که رشد تولید ناخالص داخلی تا سال 2024 به 5% برسد و کسری بودجه تا سه سال دیگر به 2.7% کاهش یابد. اهداف دولت با منابع مالی همخوانی دارد. بر اساس اعلامیه مذکور حقوق ماهیانه تا سال 2024 به بیش از 19 هزار گریونا افزایش خواهد یافت. این نخستین بار است که در اوکراین اعلامیه بودجه تصویب می‌شود.

 

80 درصد کارفرمایان کارکنان خود را بطور غیر قانونی استخدام می‌کنند

وزارت اقتصاد اعلام کرد: در جریان بازرسی‌های انجام شده ظرف دو هفته با هدف شناسایی مشاغل و اشتغال غیر رسمی، مشخص گردید که 92% کارفرمایان اوکراینی کارکنان یا بخشی از آنها را بطور غیر قانونی و غیر رسمی استخدام می‌کنند. سویتلانا گلوشنکو معاون وزیر اقتصاد گفت: 762 مورد بازرسی صورت گرفت که در جریان آنها 2097 مستخدم بدون قرارداد کاری شناسایی شدند و در شرکت های مورد بازرسی، تنها 573 مستخدم دارای قرارداد کاری بودند. هم اکنون تمامی افرادی که بدون قرارداد کاری بودند، بصورت رسمی استخدام شده اند. وی افزود: بطور میانگین هر کارفرمای مورد بازرسی قرار گرفته 4 مستخدم غیر رسمی استخدام کرده بود.

 

برداشت 5.5 میلیون تن غلات از مزارع اوکراین در فصل جدید

کشاورزان و تولید کنندگان حوزه کشاورزی تا تاریخ 15 جولای 5 میلیون و 529 هزار تن غلات و حبوبات از 8.6% مساحت اراضی زیر کشت اوکراین برداشت کرده اند. وزارت سیاستگذاری کشاورزی و خواروبار اوکراین ضمن اعلام این خبر، گفت: میانگین برداشت غلات از مزارع امسال 4.16 تن در هکتار است. بر اساس داده‌های این وزارتخانه تا کنون 2.94 میلیون تن جو، 2.51 میلیون تن گندم و 73 هزار تن نخود از مزارع اوکراین برداشت شده است.

  

قیمت یک لیتر روغن آفتابگردان به 65 گریونا رسید

سازمان دولتی آمار اعلام کرد: هر لیتر روغن آفتابگردان در فروشگاه‌های خرده فروشی در ماه ژوئن به 64.95 گریونا رسید؛ این در حالی است که در ماه می قیمت 62.57 گریونا بود. در پایان دسامبر سال گذشته میانگین قیمت این محصول در قفسه فروشگاه‌ها 42.07 گریونا بود. بدین ترتیب قیمت خرده فروشی روغن آفتابگردان در شش ماه نخست امسال 23 گریونا در لیتر افزایش یافته است.

 

در طول یک سال قیمت گاز سه برابر شده است

سازمان دولتی آمار اعلام کرد: قیمت خدمات عمومی در کشور در ماه ژوئن در مقایسه با ژوئن سال قبل 36.4% افزایش یافته است. قیمت گاز طبیعی در ژوئن نیز در طول یک سال 3 برابر شده و رشد 275.3% داشته است. قیمت برق هم در طول یک سال 36.6%، تعرفه آب گرم و گرمایش 13.9%، آب شرب مرکزی 11%، فاضلاب 17.5% و خدمات حفظ و نگهداری و تعمیر مسکن 7.9% گرانتر شده است.

 

گازپروم تمام ظرفیت ترانزیت گاز ثابت اوکراین در ماه آگوست را رزرو کرد

شرکت روسی گازپروم تمامی ظرفیت اضافی پیشنهاد شده لوله انتقال گاز اوکراین برای حمل و نقل گاز طبیعی از طریق این کشور برای ماه آگوست را سفارش داده و بدین ترتیب این ظرفیت اضافه بر قرارداد خود با طرف اوکراینی را رزرو کرده است. ظرفیت های اضافی ترانزیت گاز در ماه آگوست روز دوشنبه در سامانه عملیاتی سکوی رزرو منطقه ای « Regional Booking Platform» رزرو شد. ظرفیت اضافی معادل 15 میلیون متر مکعب در روز برای ترانزیت عرضه شده بود که تمامی این ظرفیت از سوی گازپروم خریداری شد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما