معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۷

وضعیت تولید انرژی پاک در ترکیه در نیمه اول سال جاری میلادی

بر اساس گزارش اندیشکده امبر EMBER در اروپا، 12.9 درصد انرژی تولیدی در ترکیه در نیمه اول سال جاری میلادی از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی حاصل شده است.

در نیمه نخست سال جاری میلادی سهم تولید برق حاصل از انرژی بادی و خورشیدی در ترکیه از مجموع تولید برق در این کشور 12.9 درصد بود. سهم برق تولیدی با استفاده از نیروگاه‌های آبی  نیز 21 درصد بوده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته 33.6 درصد اعلام شده بود.

نگاهی به استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در نیمه اول سال جاری میلادی در ترکیه نشان می‌دهد که این کشور 39 درصد از کل تولید برق خود را از منابع انرژی پاک و 61 درصد آن را از سوخت‌های فسیلی (گاز طبیعی ، لیگنیت و زغال‌سنگ وارداتی) تأمین کرده است.

ترکیه در این مدت از نظر تولید برق با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در بین کشورهای اروپایی رتبه هجدهم را داشته در حالی که در سال گذشته در جایگاه دهم قرار داشت.

در نیمه اول امسال میزان برق تولیدی از طریق نیروگاه‌های آبی به پایین‌ترین سطح خود از سال 2014 میلادی رسید و سهم انرژی ناشی از این نوع نیروگاه‌ها در کل تولید برق کشور به 21 درصد کاهش یافت.

سهم نیروگاه‌های هیدروالکتریک در مجموع تولید برق کشور در نیمه نخست 10 سال گذشته به طور متوسط،  27.2 درصد بوده است.

این گزارش، به کاهش 50 درصدی سهم سوخت‌های فسیلی در تولید برق در دوره‌های مشابه سال‌های 2019 و 2020 میلادی در ترکیه اشاره نموده و خشکسالی را یکی از موانع پیش روی این کشور در آینده بدون سوخت‌های فسیلی اعلام کرده است.

علی‌رغم مورد فوق، ترکیه در سال‌های اخیر عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از کشورها در تولید برق با استفاده از انرژی بادی و خورشید داشته و این کشور توانسته سهم این منابع را در کل تولید انرژی تا 13درصد افزایش دهد.

ترکیه با وجود تمامی تلاش‌ها برای گسترش دامنه تولید برق از انرژی بادی و خورشیدی همچنان در تولید انرژی تجدیدپذیر به نیروگاه‌های برق آبی وابسته است.

خشکسالی در سال‌های اخیر، در این کشور سبب شده است تا سهم سوخت‌های فسیلی در تولید برق و در نتیجه شدت تراکم کربن بسیار افزایش یابد. با این حال ترکیه این ظرفیت را دارد که با استفاده ترکیبی از نیروگاه‌های خورشیدی شناور و نیروگاه‌های برق‌آبی به راحتی با معضل تأثیر خشکسالی بر تأمین انرژی مقابله نماید. 

بر اساس این گزارش، تقاضای برق در کشورهای اتحادیه اروپا افزایش یافته و دو سوم تولید برق آنها از طریق استفاده از انرژی هسته‌ای و تجدیدپذیر تأمین می‌شود که این امر منجر به کاهش 12 درصدی انتشار گاز کربن در کشورهای اتحادیه اروپا در مقایسه با دوران قبل از پاندمی ‌شده است.

اگرچه در 5 سال گذشته سهم انرژی پاک در تولید برق در کشورهای اروپایی سالانه 1.2 درصد افزایش یافته، اما این میزان باید حداقل دو برابر شود تا اتحادیه اروپا به اهداف خود در سال 2030 برسد.

هزینه تولید برق از نیروگاه‌های سوخت فسیلی موجود در کشورهای اروپایی به ویژه در آلمان، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا دو برابر هزینه‌های تولید برق از طریق نیروگاه‌های بادی و خورشیدی جدید است.

بر اساس برنامه‌های در نظر گرفته شده در خصوص استفاده از انرژی‌های پاک 13 هزار پروژه انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان تبیین شده که سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها خواهد توانست زمینه اشتغال 10 میلیون نفر را ایجاد کند.

هماهنگی و همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی در مقیاس ملی و بین‌المللی میتواند به عنوان نیروی محرکه لازم برای دستیابی به تحول سبز در کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در سه سال آینده 1 تراوات TW افزایش خواهد یافت و این افزایش خواهد توانست از انتشار 2.5 گیگاتون دی‌اکسیدکربن در جهان جلوگیری نماید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما