معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۴

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو در هفته اول مردادماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو به دنبال حمایت لوآندا، هراره و ویندهوک از نامزد این کشور برای احراز پست دبیر اجرایی Sadc است

 دیدیه ماکانزو فرستاده ویژه رئیس جمهور و وزیر ادغام منطقه‌ای جمهوری دموکراتیک کنگو،طی دیدار با رئیس جمهور زیمبابوه پیامی رئیس جمهور کشورش را تقدیم و خواستار حمایت زیمبابوه از نامزدی آقای Faustin Luanga برای پست دبیر اجرایی Sadc شد. وی به دنبال جانشینی دکتر Stergomena Lawrence Tax است که در پایان دوره چهار ساله خود کناره گیری می‌کند و به رقابت با الیاس مگوسی از بوتسوانا خواهد پرداخت. چهل و یکمین نشست سران دولت‌های عضو Sadc ماه آگوست در لیلونگو، مالاوی برگزار می‌شود. هم چنین جوئو لورنسو، رئیس دولت آنگولا نیز در لوآندا پیام شفاهی از همتای جمهوری دموکراتیک کنگو خود، فلیکس تشیسکدی، در مورد موضوعات مورد علاقه دو جانبه دریافت کرد. این پیام توسط دیدیه مازنگا موکانزو وزیر ادغام منطقه‌ای و فرانکوفون، ارائه شد. موکانزو در پایان نشست با مطبوعات گفت که آنها هم چنین در مورد تقویت روابط بین کشورهایی که مرزهای طولانی زمینی و رودخانه‌ای دارند، بحث و گفتگو کردند. 

شرکت ایو بازایبا معاون نخست وزیر در زمینه محیط زیست و توسعه پایدار در نشست وزیران کنفرانس تغییر آب و هوا سازمان ملل متحد در لندن

در طی این جلسات، Eve Bazaiba خواستار به رسمیت شناختن عادلانه حقوق جمهوری دموکراتیک کنگو و توانایی‌های آن در مبارزه با تغییر اقلیم شد. وی افزود کشورش باید از پاداش عادلانه جهت ظرفیت‌ها و فداکاری‌های خود که تأثیر بسزایی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی در جهان دارد، بهره مند شود. این پاداش نباید یک هدیه باشد بلکه یک حق است. علاوه بر این، ایو بازایبا که خواستار همبستگی جهانی در مورد مسئله آب و هوا بود، مسئولیت کشورهای توسعه یافته در جبران خسارت کشورهای در حال توسعه را نیز یادآور گردید. وی ضمن تشویق ابتکارات داخلی کشورهای در حال توسعه، حفظ روحیه همبستگی بین المللی پیرامون مسائل آب و هوایی را بسیار مهم برشمرد و اضافه نمود بودجه‌های اغلب کشورهای در حال توسعه قادر به تأمین هم زمان نیازهای متعدد نخواهند بود از جمله برای تلاش جهت از بین بردن فقر. 

دعوت نیکولاس کازادی وزیر دارایی از طلبکاران خارجی برای جبران خسارت در زمینه املاک Zairianized

این پیام مخصوصاً مربوط به افرادی است که احساس می‌کنند هرگز به آنها بابت سلب مالکیت غرامت پرداخت نشده است. به آنها یک دوره 90 روزه از 26 ژوئیه تا 6 نوامبر برای مراجعه به وزارت دارایی زمان تعیین شده است.

Zairianization معیار سلب مالکیت بدون جبران خسارت برای کارآفرینان خارجی است که در سال 1973 توسط Mobutu Sese Seko اجرا شد. این پرونده در قلب فعالیت‌های سناتور ماتاتا پونیو، وزیر سابق دارایی از 2010 تا 2012 و نخست وزیر از 2012 تا 2016، تحت حکم رئیس جمهور سابق جوزف کابیلا بود. سیستم قضایی جمهوری دموکراتیک کنگو نخست وزیر سابق را متهم می‌کند که در هنگام حضور در دولت بیش از 110 میلیون دلار به طلبکاران ساختگی، قربانیان Zairianization شرکت‌های خارجی پرداخت کرده است.

افتتاح آغاز ساخت ایستگاه فرعی برق  Kinsuka 220 KV HV و شبکه‌های توزیع MV / LV درمنطقه Mushi / CPA، در کمون Ngaliema توسط رییس جمهوری دموکراتیک کنگو

به گفته کارشناسان این پروژه ممکن است دو سال به طول انجامد و طبق برآوردهای اولیه حدود 200 میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت. شانگهای الکتریک و اگزیم بانک چین شرکای دولت در این پروژه هستند. کمبود برق در شهر کینشازا 350 تا 400 مگاوات است. این پروژه مکمل نیروگاه برق آبی zongo II است و هدف آن افزایش تأمین انرژی الکتریکی در بخش بزرگی از شهر کینشازا است.

دولت کنگو اولین بودجه 210 میلیون دلاری را در قالب تسهیلات اعتبار گسترده (ECF) منعقد شده با صندوق بین المللی پول (IMF) به مبلغ 1.54 میلیارد دلار دریافت کرد.

کریستین مواندو وزیر امور برنامه ریزی گفت این پول برای تقویت سطح ذخیره ارزی به منظور تثبیت پول ما استفاده شد. بنابراین ما در حدود 16 درصد ذخیره ارزی را افزایش دادیم. گابریل لوست، نماینده صندوق بین المللی پول (IMF) در جمهوری دموکراتیک کنگو قبلا توضیح داده بود که این مبلغ با کمک به ثبات پولی و مالی خارجی و داخلی در حمایت از ذخایر ارزی است و سپس، امکان تثبیت چهارچوب اقتصاد کلان را فراهم می‌کند. 1.54 میلیارد دلار در چندین قسمت در طول برنامه مقامات کنگو با حمایت صندوق بین المللی پول پرداخت خواهد شد.

کینشازا 700 مگاوات کسری برق دارد

شهر کینشازا، مرکز جمهوری دموکراتیک کنگو، 700 مگاوات کمبود برق دارد. در حال حاضر تنها 1.2 میلیون خانوار از تقریباً 2.1 میلیون ذکر شده با انرژی الکتریکی تأمین می‌شوند. این ارقام توسط مدیرکل شرکت ملی برق (SNEL)، ژان بوسکو کایومبو، در مراسم افتتاح ساخت پست 220 کیلوولت در کینسوکا در 27 ژوئیه ارائه شد. مدیر کل SNEL اظهار داشت: "شهر کینشازا به 1250 مگاوات کم و بیش نیاز دارد. در حال حاضر فقط 550 مگاوات در دسترس است که 700 مگاوات کسری دارد. علاوه بر این، ژان بوسکو کیومبو اطمینان داد که پست 220 کیلوولت Kinsuka منبع برق رسانی به کینشازا را بهبود می‌بخشد. این پروژه کار مشترک چین و کنگو است.

رئیس جمهور فلیکس تشیسکدی توسط آنگلا مرکل برای شرکت در چهارمین اجلاس آفریقا و آلمان به برلین دعوت شد

فلیکس آنتوان تشیسکدی تشیلومبو رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو توسط لارس گریت لیمان معاون نمایندگی سفارت جمهوری فدرال آلمان در این کشور، دعوت نامه آنگلا مرکل برای شرکت به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا، در "اجلاس سران کشورهای عضو آفریقا" که در 27 اوت در برلین برگزار می‌شودرا دریافت کرد.

جمهوری کنگو برازاویل

پروژه توسعه مهارت‌های اشتغال با کمک بانک جهانی در جمهوری کنگو

ثبت نام جوانان آسیب پذیر که مایل به یادگیری یک تجارت به لطف پروژه توسعه مهارت‌های اشتغال (PDCE) هستند در جمهوری کنگو آغاز شد. وزیر آموزش فنی و حرفه‌ای، Ghislain Thiery Manguessa Ebomé و مسئول آموزش صلاحیت، Hugues Ngouélondélé، در تاریخ 29 ژوئیه از سایت‌های ثبت نام جوانان بازدید کردند. این بازدید بخشی از نظارت بر عملیات ثبت نام برای داوطلبان آسیب پذیری است که ترک تحصیل کرده اند. این ابتکار، که توسط بانک جهانی تأمین می‌شود، به تقویت سرمایه انسانی و مبارزه با بیکاری و فقر جوانان کمک می‌کند. در پایان این دیدار، Hugues Ngouélondélé از تمایل جوانان خارج از مدرسه برای یادگیری تجارت قدردانی کرد و اظهار داشت این پروژه که توسط بانک جهانی تأمین می‌شود، به عنوان یک برنامه ملی در نظر گرفته خواهد شد که احتمالاً به طور منظم جوانان کنگو را آموزش می‌دهد. 

تصویب توافق نامه مالی بانک جهانی و جمهوری کنگو در مجلس سنا

اعضای سنا در تاریخ 27 ژوئیه، لایحه توافق نامه مالی 28.5 میلیارد فرانک CFA با بانک جهانی را تصویب کرد. این اعتبار با هدف بهینه سازی سیستم بهداشت و بهبود عملکرد و کیفیت بهداشت، باروری، خدمات مادر و کودک در مناطق هدف،اخذ خواهد شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما