معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۳

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته آخر تیر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

الف) اخبار و تحولات اقتصادی داخلی قطر

- داده‌های رسمی منتشر شده توسط وزارت تجارت و صنایع نشان داد که 86 کارخانه قطر برای دستیابی به خودکفایی و تأمین کلیه نیازهای غذایی محلی و پشتیبانی از متنوع سازی ملی، 177 محصول غذایی با کیفیت بالا را ارائه می دهند. در گزارش وزارت تجارت آمده است اعتقاد به کیفیت محصولات ملی و آماده سازی برای آینده ای روشن «محصول قطر» باید شعار دائمی ما باشد و محصولات قطر با مشخصات بین المللی و کیفیت بالا با محصولات خارجی وارداتی رقابت دارد.

- مجموعه بانک ملی قطر (QNB)، بزرگترین مؤسسه مالی در خاورمیانه و آفریقا، اعلام کرد، شعبه ای از بانک خود را رسماً در هنگ کنگ، یکی از مهمترین مراکز مالی در جهان افتتاح کرده است. عبدالله مبارک آل خلیفه رئیس اجرایی بانک ملی قطر در همین راستا گفت: از افتتاح این شعبه در یکی از پرجاذبه ترین بازارهای سرمایه گذاری در جهان بسیار خوشحالیم و ما قصد داریم در بازارهای دارای موقعیت استراتژیک در جهان کار خود را توسعه دهیم. همچنین این بانک سود خالص خود را برای نیمه اول سال جاری 2021 بالغ بر 6.8 میلیارد ریال اعلام کرد که در مقایسه با همین تاریخ سال 2020 به نسبت 6 درصد افزایش داشته است.

- وزارت تجارت و صنعت طرح حمایتی و یارانه ای تنظیم قیمت گوسفندان را با همکاری شرکت مواد غذایی «ودام» برای شهروندان اعلام کرد و این طرح از تاریخ 13 تا 23 جولای سالجاری ادامه خواهد داشت. وزارتخانه قیمت یک رأس گوسفند محلی را برای شهروندان 1000 ریال و گوسفند سوری را 950 ریال در نظر گرفته است و هر فرد با ارائه کارت شناسایی می‌تواند دو رأس فقط با این قیمت خریداری کند و طرف باید بالای 20 سال سن داشته باشد.

- نخست وزیر و وزیر کشور پس از بازدید از فرودگاه‌های بین المللی حمد و دوحه در صفحه رسمی‌تویتر خود نوشت: پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه ای چند مرحله ای در فرودگاه بین المللی حمد نقش آن را به عنوان ایستگاه ترانزیت جهانی تقویت می‌کند و به طور مؤثر در برنامه‌های کشور برای متنوع سازی اقتصاد و توسعه نقش دارد.

- چندین شرکت و بانک ثبت شده در بورس کشور سود خالص و نتایج قوی را به ثبت رساندند. این شرکت ها و بانک ها سود خالص خود را برای نیمه اول سالجاری به شرح ذیل اعلام کردند:

*  785 میلیون ریال سود خالص شرکت آب و برق ( کهرماء) که در مقایسه با همین تاریخ در سال قبل رشدی به میزان 19 درصدی داشته است.

* 1.6 میلیارد ریال سود خالص بانک المصرف اسلامی

* 308 میلیون ریال سود خالص بانک الاهلی  

*  134 میلیون ریال سود خالص شرکت ارتباطات ودافون که در مقایسه با همین تاریخ در سال 2020 رشدی به نسبت 65.5 درصدی داشته است.

 

ب) اخبار و تحولات اقتصادی خارجی قطر

- شرکت پترولیوم قطر قرارداد دراز مدت، 20 ساله با شرکت گاز کره جنوبی (kogas) منعقد کرد که براساس آن قطر به مدت 20 سال و به میزان سالانه دو میلیون تن گاز طبیعی مایع به کشور کره جنوبی صادر خواهد کرد.

- مرکز المال قطر، با وجود ادامه تأثیر همه گیر ویروس کرونا، در نیمه اول سال 2021 به رشد مداوم دست یافت و تعداد شرکت های ثبت شده در این مرکز نسبت به شش ماه اول سال 2020 حدود 32 درصد افزایش داشت. 136 شرکت از کشورهای مختلف در نیمه اول امسال با ثبت نام در بستر تجاری این مرکز کار خود را در قطر آغاز کرده اند. این شرکت ها نمایندگی کشورهایی از جمله انگلیس، کانادا، هند، لبنان و قطر هستند که طیف گسترده ای از بخش های اصلی از جمله فناوری دیجیتال، خدمات مالی و ورزش را در برمی‌گیرند و به فضای اقتصادی رو به رشد قطر می‌پیوندند. در حمایت از تلاش ها برای تسریع روند تحول دیجیتال در قطر، 26 درصد از شرکت های تازه ثبت شده خدمات خود را در زمینه راه حل های تجارت دیجیتال، 10 درصد از آنها در نوآوری فناوری مالی و 6 درصد آنها راه حل های نوآورانه ورزشی در حال رشد ارائه می دهند.

- شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) تأسیس منطقه اطلاعات هواپیمایی دوحه (FIR) و منطقه جستجو و نجات دوحه (SRR) را بر اساس پیشنهاد ارائه شده توسط دولت قطر تصویب کرده است که شامل حریم هوایی تحت حاکمیت خود به منظور افزایش سطح ایمنی و  تقویت کارایی هوایی منطقه ای و دیگر دالان‌های هوایی مجاور آن واقع در دریاهای آزاد می‌باشد. وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر تأکید کرد که این پیشنهاد دولت قطر نه تنها در خاورمیانه، بلکه در کل جهان برای آینده هواپیمایی کشوری از اهمیت زیادی برخوردار است و کاملا با اهداف کنوانسیون شیکاگو سازگار است . 

- شرکت صنایع یکپارچه «کیبیک » کویت از ورود اولین تانکر حامل گاز طبیعی مایع به بندر الزور با حجم 213 هزار متر مکعب خبر داد. عبدالله العجمی سخنگوی رسمی این شرکت طی اظهاراتی به خبرگزاری کویت «کونا» گفت؛ این محموله با نفتکش از نوع «کیو فلیکس » قطر متخصص برای انتقال گاز طبیعی مایع به این بندر وارد شده است. وی افزود که واردات گاز مایع قطر در مقادیر توافق شده بین بخش بازاریابی جهانی شرکت نفت کویت و شرکت پترولیوم قطر انجام می‌شود تا فاز اول بهره برداری از تسهیلات واردات گاز طبیعی مایع آغاز شود و تکمیل تمام مراحل و محموله‌ها تا دسامبر آینده به پایان می رسد.

- وب سایت انگلیسی uktech.news گزارشی منتشر کرد که در آن از افزایش زیاد رقابت در بازار انگلیس در سطح پروژه‌های کوچک و متوسط بین سرمایه گذاران خاورمیانه، به ویژه  قطر و امارات و همتایان ژاپنی آنها که در چند سال گذشته این بخش از سرمایه گذاری‌ها را کنترل کرده اند، خبر می دهد. بیشترین بخش ها که توانسته سرمایه قطر را جذب کنند بخش های انرژی و فناوری است.

این گزارش افزوده است که افزایش حجم سرمایه گذاری‌های قطر و امارات در لندن و سایر شهرها باعث سرمایه آسیایی در بازار انگلیس برای شرکت های کوچک و متوسط به ارزش 12.3 میلیارد پوند در نیمه اول سال جاری شده است . این رقم در سال گذشته 10.8 میلیارد پوند بوده است.

- براساس داده‌های صادره از سازمان برنامه ریزی و آمار قطر، شاخص تولید صنعتی کشور در طی ماه مه 2021 نسبت به ماه قبل به میزان 6 درصد افزایش و در مقایسه با همین ماه در سال 2020 به نسبت 1.7 درصد افزایش داشته است. طبق این داده‌ها، بخش معدن در مقایسه با ماه قبل به نسبت 5.9 درصد رشد یافته است. این امر به دلیل افزایش مقادیر تولید شده در بخش نفت خام و گاز طبیعی است، اما در مورد گروه سایر فعالیت های معدن وبهره برداری از معادن به نسبت 3.8 درصد کاهش یافته و گزارش حاکی از آن است که در مقایسه با سال قبل افزایشی به نسبت 0.7 درصدی داشته است.

- سازمان فوروارد کز، یکی از سازمان‌های برجسته جهان در بخش سیر و سفر، اعلام کرد که فرودگاه بین المللی حمد، شلوغ ترین فرودگاه در خاورمیانه است. فرودگاه بین المللی حمد از بالاترین استانداردهای ایمنی و پروتکل های مربوط به ویروس کرونا با جدیدترین فن آوری‌ها استفاده می‌کند.قطر ایرویز برای سه سال متوالی برنده جایزه بهترین شرکت هواپیمایی سال در خاورمیانه و بهترین سرویس دهی غذایی و ارائه بهترین‌ها در درجه فرست کلاس شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما