معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۷

اخبار اقتصادی کشور نامیبیا

اهم اخبار و تحولات اقتصادی نامیبیا در تیر ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش تولید معدن اورانیوم راسینگ در سال 2020

شرکت معدن اورانیوم راسینگ توانست در سال 2020 علیرغم اوج‌گیری بیماری کرونا و کاهش تقاضا، تولید اکسید اورانیوم را افزایش دهد.

بنابر اعلام «شان ون شالکویک» مسئول امور مالی شرکت راسینگ، این شرکت در سال 2020 توانست 4.4 اکسید اورانیوم جهان را تأمین کند؛ این در حالی است که در سال 2019 این رقم 3.9 درصد بوده است. وی همچنین با اشاره به‌پیش‌بینی‌های گذشته مبنی بر پایان عمر این معدن در سال 2025، افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است فاز چهارم بهره‌برداری از معدن راسینگ به‌زودی آغاز شود و احتمالاً عمر مفید معدن 8 تا 10 سال دیگر افزایش خواهد یافت. گفتنی است معدن اورانیوم راسینگ به‌عنوان قدیمی‌ترین معدن روباز جهان، در غرب نامیبیا واقع‌شده است.

کاهش سطح زندگی مردم نامیبیا

تا پایان سال 2022 سطح استاندارد زندگی مردم نامیبیا به میزان 20 درصد بدتر از 7 سال قبل خواهد شد. بنابر اعلام پروفسور رومن گرینبرگ، استاد دانشگاه نامیبیا، درآمد سرانه نامیبیا در پایان 2020 حدود 5312 دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود این رقم ظرف دو سال آینده به 4800 دلار کاهش یابد.

گرینبرگ همچنین هشدار داد که این ارقام بدون در نظر گرفتن اثرات منفی و شدید فراگیری ویروس کووید 19 اعلام‌شده و دولت باید به‌شدت نگران کاهش واقعی درآمد سرانه کشور باشد. وی در ادامه برای برون‌رفت از این بحران اقتصادی به دولت توصیه می‌کند: توجه به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط جهت کمک به اقتصاد کشور و ایجاد شغل بسیار حیاتی است و در کنار آن دولت باید واکسیناسیون سرتاسری را در اولویت خود قرار دهد.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده که بحران کرونا در سال 2020 موجب کاهش درآمد سرانه مردم افریقا به میزان 5.4 درصد گردیده است.

تداوم نقش پررنگ بخش معدن در اقتصاد نامیبیا

در سال 2020 بخش معدن با داشتن سهم 10.1 درصدی در تولید ناخالص داخلی نامیبیا همچنان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد این کشور باقی ماند. براساس گزارش اتاق معادن نامیبیا، علیرغم تأثیر منفی شیوع ویروس کووید 19 بر فعالیت برخی معادن به‌ویژه الماس و روی، صنعت معدن این کشور به دلیل افزایش قیمت برخی فلزات اساسی و طلا کمترین آسیب را از بحران کرونا متحمل شده است. این گزارش می‌افزاید: در سال 2020 بخش صنعت رشد منفی 14.5 درصدی را تجربه کرد که مهم‌ترین دلیل آن کاهش استخراج الماس و روی بوده است. بااین‌حال به دلیل افزایش قیمت مواد معدنی در جهان سرمایه گزاری در بخش اکتشاف و استخراج معدن نامیبیا رشد داشته است. افزایش قیمت اورانیوم و مس نیز به‌عنوان دو کالای صادراتی نامیبیا تأثیر مثبتی بر بخش معدن این کشور داشته است.

در گزارش اتاق معادن تأکید شده که مواد معدنی که از نامیبیا صادر می‌شوند جهت صرفه‌جویی در فرایند حمل‌ونقل، عمدتاً فرآوری می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، نامیبیا صادرکننده کنسانتره مس، اکسید اورانیوم (کیک زرد)، کنسانتره روی و شمش طلا (با خلوص 92 درصد) است.

تمایل نامیبیا برای الگوبرداری از چین برای مبارزه با فقر

رئیس‌جمهوری نامیبیا اعلام کرد که دولت این کشور به رهبری حزب سواپو از سیاست‌ها و راهبردهای حزب کمونیست چین درزمینهٔ مقابله با فقر و گرسنگی الگو خواهد گرفت. هاگه گینگوب روز سه‌شنبه 6 جولای در نشست سران احزاب سیاسی جهان با حزب کمونیست چین که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: چین توانسته 10 سال زودتر از موعدی که برنامه توسعه پایدار سازمان ملل تعیین کرده بود، فقر مطلق در این کشور را از بین ببرد.

افزایش کم‌سابقه تراز منفی تجاری نامیبیا

در ماه می 2021 میزان صادرات نامیبیا با 51 درصد کاهش نسبت به ماه آوریل امسال و 26.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 5.4 میلیارد دلار نامیبیا رسید.

بنابر اعلام اداره آمار نامیبیا، واردات این کشور در ماه می نیز با 24 درصد کاهش نسبت به ماه آوریل به 8.6 میلیارد دلار نامیبیا رسید. این آمار نشان می‌دهد کسری تراز تجاری این کشور به 3.2 میلیارد دلار نامیبیا رسیده است. در این گزارش، کشورهای چین، افریقای جنوبی، بوتسوانا، اسپانیا و هلند همچنان 5 مقصد اصلی کالاهای صادراتی نامیبیا اعلام‌شده است. 

افزایش بدهی نامیبیا نسبت به تولید ناخالص داخلی

نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی نامیبیا همچنان بیشتر از سقف بدهی دولت مرکزی نسبت به تولید ناخالص داخلی (که 35 درصد تعیین‌شده) است.

به گفته وزیر دارایی، در ماه مارس نسبت کل بدهی نامیبیا به تولید ناخالص داخلی به 62 درصد رسید؛ پیش‌بینی می‌شود این رقم در ماه جولای به 77.3 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. ایپومبو شیمی افزود: تا پایان ماه مارس کل بدهی دولت به 110.3 میلیارد دلار نامیبیا رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.9 درصد افزایش داشته است. براساس گزارش‌ها، درآمد دولت در سال مالی جاری نیز با 6.1 درصد کاهش به 52 میلیارد دلار نامیبیا خواهد رسید که عمده‌ترین دلیل آن ادامه شیوع ویروس کووید 19 اعلام‌شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما