معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۸

اخبار اقتصادی مالزی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های مالزی در هفته چهارم تیر ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

فروش واکسن‌های کرونا در مالزی

خیری جمال الدین، وزیر علوم، فناوری و نوآوری مالزی اعلام کرد که مالزی به زودی فروش تجاری واکسن Covid-19 را که توسط شرکت های چینی Sinopharm و Sinovac تولید می‌شود، مجاز خواهد کرد. خیری گفت واکسن Sinopharm، که مالزی آن را برای استفاده اضطراری تأیید کرده است، به زودی برای خرید خصوصی باز خواهد شد. واکسن‌های سینوواک نیز از اول اوت در دسترس تجاری خواهد بود. مالزی قبلاً گفته بود که پس از اتمام منابع ، واکسن‌های Sinovac را متوقف می‌کند و در عوض بیشترین استفاده را از واکسن mRNA Pfizer-BioNTech برای عرضه ملی خواهد داشت.

فعالیت موسسه حج مالزی براساس قوانین بانک مرکزی این کشور

با تصمیم جدید دولت مالزی بنا است که موسسه TH) Tabung Haji) همسطح سازمان حج و زیارت کشورمان) براساس قوانین بانک مرکزی مالزی فعالیت نماید. به گفته وزیر دارایی مالزی این اقدام در راستای تقویت موقعیت مالی این شرکت، حفظ منافع سپرده گذاران آن و مطابق با استانداردهای حاکمیتی تعیین شده توسط کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل (UNCAC) انجام می‌پذیرد. به گفته وزیر دارایی مالزی، TH یک موسسه مالی است که از نظر سپرده و اندازه سرمایه گذاری در مقیاس بزرگی فعالیت دارد. این مجموعه مدیریت حدود 82 میلیارد رینگیت (معادل 20 میلیارد دلار) از سپرده‌های فعال در سه ماهه دوم 2021 ، یا 10 درصد از کل سپرده‌ها در سیستم بانکی اسلامی را در اختیار دارد.

برنامه واکسیناسیون کرونا درمالزی

دولت مالزی انتظار دارد تا ماه اکتبر تمام بزرگسالان در مالزی در مقابل ویروس کرونا واکسینه شوند. وی گفت که رویکرد سریع در برنامه ایمن سازی ملی شامل افزایش ظرفیت میزان واکسیناسیون به 500 هزار دوز در روز برای مقابله با بروز انواع جدید ویروس کرونا ضروری است. طبق برنامه قبلی دولت بنا بود ابتدا تا 3 ماهه اول 2022 واکسیناسیون سراسری تکمیل شود، سپس این هدف به دسامبر 2021 رسید و اکنون با سرعت گیری تهیه واکسن تاریخ اکتبر اعلام شده است. به گفته نخست وزیر مالزی، دولت همچنین در صدد است 100 درصد افراد بالغ در ایالت سلانگور و شهر کوالالامپور حداقل یک دوز واکسن را تا تاریخ 1 آگوست تزریق کنند که با توجه به داشتن بیشترین آمار مبتلایان در این دو ناحیه، انجام این کار می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش مبتلایان در مالزی داشته باشد. محی الدین یاسین همچنین اعلام کرده که دولت بیش از 76.1 میلیون دوز واکسن رزرو کرده است که 70 درصد آنها Pfizer و بقیه شامل Sinovac ، AstraZeneca و CanSino است.

تصمیم فروش سهام شرکت رویال داچ شل در دو میدان نفتی و گازی مالزی

شرکت رویال داچ شل از تصمیم خود برای فروش سهام این شرکت در دو میدان نفتی و گازی مالزی خبر داد. این شرکت انگلیسی-هلندی پیشتر در ماه مارس اعلام کرده بود که در حال بررسی فروش سهام خود این دو میدان است و روند فروش این دو سهام، در این ماه آغاز شده است. گفته می‌شود این فروش بخشی از استراتژی گسترده شل برای تمرکز بر تولید نفت و گاز تنها در 9 حوزه و همچنین در راستای تعهدات آن به کاهش انتشار کربن است.

پیوستن مالزی به موافقت نامه اجرای قانون انطباق مالیاتی حساب های خارجی (FATCA)

مالزی پس از امضای توافق نامه با ایالات متحده، به جمع 113 کشوری پیوست که متعهد به موافقت نامه اجرای قانون انطباق مالیاتی حساب های خارجی (FATCA) شده اند. FATCA ابتکاری از سوی ایالات متحده برای بهبود روش تبادل اطلاعات در مورد امور مالیاتی، به ویژه در مورد شهروندان آمریکایی است. وزارت دارایی در بیانیه ای اعلام کرد که امضای این توافق نامه راه را برای دستیابی به توافقنامه مالیاتی دو جانبه جامع تر فراهم می‌کند ، که بیشتر به سود مودیان دو کشور است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما