معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۱

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته دوم تیر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حذف مالیات شکر در تانزانیا- (روزنامه گاردین)

حذف مالیات 15 درصدی واردات شکر برای مصارف صنعتی به منظور بهبود فضای کسب و کار در کشور تصویب شد.  این اقدام برای ارتقا رقابت و افزایش نقدینگی صنایع داخلی کشور صورت گرفته است. 

هیوندای برنده مناقصه 292 میلیون دلاری اولین قطارهای برقی تانزانیا- (روزنامه سیتی زن)

شرکت هیوندای روتم کره جنوبی در 6 ژوئیه 2021 اعلام کرد که در مناقصه تأمین 80 قطار خودکششی برقی (EMU) و 17 لوکوموتیو برقی به ارزش (292 میلیون دلار) به شرکت راه آهن تانزانیا برنده شده است. ارزش قطارهای خودکششی برقی 188 میلیون دلار و لوکوموتیوهای برقی 104 میلیون دلار اعلام گردیده است و انتظار می‌رود تا اواخر سال 2024 تحویل گردند. این نوع قطارها بعنوان اولین قطارهای برقی سازگار با محیط زیست تانزانیا بشمار آمده بعنوان بخشی از پروژه راه آهن استاندارد (SGR) و در مسیر 546 کیلومتری بین شهرهای دارالسلام و ماکوتوپورا فعالیت خواهند کرد. ساخت راه آهن استاندارد (SGR) با هدف سهولت انتقال کالاها از بندر دارالسلام به کشورهای بوروندی و کنگو به منظور پیوند دادن تانزانیا به کشورهای لاک لند اوگاندا و رواندا و از طریق این دو، به بوروندی و جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) صورت پذیرفته است. طول کل این پروژه راه آهن 1219 کیلومتر می‌باشد.

پارک سرنگیتی تانزانیا بعنوان بهترین پارک حیات وحش جهان لقب گرفت- (وبسایت تانزانیا اینوست)

تریپ ادوایزر، بهترین پارک‌های حیات وحش جهان که مفتخر به دریافت جایزهٔ « انتخاب مسافران» سال 2021 شدند را اعلام کرد. این بار، سرنگیتی که یکی از دیدنی‌های محبوب حیات وحش جهان است موفق شد رتبهٔ نخست را تصاحب کند. مهاجرت مشهور سالانه حیوانات سرنگیتی بعنوان بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین مهاجرت حیوانات وحشی با بیش از 1 میلیون حیوان بر روی زمین صورت می‌گیرد. رتبه‌بندی سالانهٔ برندگان جایزه به وسیلهٔ یک الگوریتم انجام می‌شود که کیفیت و کمیت نظرات خوانندگان سایت و رتبه‌بندی پارک‌های حیات وحش نقاط مختلف جهان را طی یک بازهٔ زمانی ۱۲ ماهه دربرمی‌گیرد. در همین راستا دیگر پارک‌های ملی تانزانیا از جمله بلندترین قله آفریقا یعنی کوه کلیمانجارو در رتبه یازدهم و پارک ملی حیات وحش تارانگیرا در مرتبه چهاردهم قرار گرفتند. در 9 نوامبر سال 2020، سرنگیتی برای دومین سال متوالی برنده جایزه بین المللی سفر به پارک‌های پیشرو آفریقا شد.

اعلام نرخ طلای تانزانیا – (روزنامه دیلی نیوز)

به دنبال افتتاح نخستین پالایشگاه طلا در تانزانیا و برابر آخرین گزارش بانک تانزانیا (BOT)،  میانگین قیمت اونس طلا 4105804 شلینگ (معادل 1770 دلار) اعلام گردید. در همین چارچوب قیمت خرید 1760 دلار و قیمت فروش طلا 1780 دلار اعلام شد. همچنین در این گزارش تصریح شده که درآمد تانزانیا از صادرات طلا با افزایشی 701 میلیون دلاری نسبت به قبل، به 3 میلیارد و 25 میلیون دلار رسیده است. شایان ذکر است کشور تانزانیا پس از آفریقای جنوبی، غنا و مالی چهارمین تولیدکننده بزرگ طلا در آفریقاست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما