معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۳

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته چهارم تیر ماه 1400 مندرج در رسانه های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ارزیابی نخست‌وزیر روسیه از پیامدهای پاندمی‌ برای صنعت روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی ویدوموستی)

میخائیل میشوستین نخست‌وزیر روسیه در گزارش سالانه خود به دومای کشوری اظهار داشت که بنا به دلایل عینی حفظ آهنگ رشد در سال قبل ممکن نبوده است، اما در نتیجه کار هماهنگ استان‌های کشور، نهادهای حکومتی و خود صنعتگران موفق شدیم از سقوط بحرانی اجتناب کنیم. نخست‌وزیر خاطرنشان ساخت که صنعت به صورت عملیاتی به نیازهای مردم از نظر وسایل حفاظت شخصی و دیگر کالاهای مورد نیاز پاسخ داد و ظرفیت‌های صنعتی «عملا به صورت دستی» ایجاد شد. وی در مورد صنایع فرآوری روسیه گفت که این صنایع از پاندمی زیان دیده‌اند اما خسارات آنها کمتر از صنایع اروپا بوده و این آسیب‌ها از 8% تجاوز نکرده است. در نتیجه توانستیم از سقوط جلوگیری کنیم و در سطح شاخص‌های سال 2019 باقی بمانیم.

افزایش صد میلیاردی خرید دولتی دارو در روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

طبق گزارش مرکز تحلیلی «روس التورگ» که بزرگ‌ترین اپراتور فدرال معاملات الکترونیک برای خریداران دولتی دارو در فدراسیون روسیه می‌باشد، سفارش‌دهندگان دولتی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ میزان خرید خود را به 219.1 میلیارد روبل افزایش داده‌اند که ۱۰۰ میلیارد روبل بیشتر از شاخص‌های مدت مشابه در سال گذشته است. شایان ذکر است که بیش از ۳۵۰ هزار سفارش‌دهنده و ۵۵۰ هزار معامله‌گر در این عرصه الکترونیکی فعالیت دارند.

دولت به بخش تجارت سه سال فرصت می‌دهد تا جنگل‌های قطع شده را احیا کند (پایگاه اطلاع‌رسانی پارلامنتسکایا گازتا)

دولت روسیه قصد دارد قانونی را به تصویب برساند که طبق آن مهلت اجرای تعهدات شرکت‌ها برای احیای درختان بریده شده از یک سال به سه سال افزایش پیدا خواهد کرد. طبق قانون جدید بخش تجارت موظف خواهد بود به مدت چند سال پس از غرص نهال‌های جدید از آنها مواظبت کشاورزی بعمل آورد. شرکت‌ها می‌توانند برای انجام تعهدات خود از کارشناسان و نیز جنگلبانان استفاده کنند.

علت رشد بهای مواد غذایی از نظر میشوستین (پایگاه اطلاع‌رسانی کومرسانت)

نخست‌وزیر روسیه طی گزارش سالانه، طمع‌ورزی برخی از تولیدکنندگان و شبکه‌های بازرگانی را علت رشد بهای کالاهای دارای اهمیت اجتماعی ذکر کرد. وی به «کسانی که از تقاضای مصنوعی در تمام زمینه‌ها سودجویی می‌کنند» هشدار داد که دولت از ابزارهای لازم برای مهار اشتهای آنها برخوردار است. میشوستین خاطرنشان ساخت دولت رویکردی نرم را برای حفظ بهای چنین کالاهایی در پیش گرفته و مبلغ 15 میلیارد روبل به حمایت از تولیدکنندگان آرد، نان، شکر و تجارت در بخش کشاورزی اختصاص داده است.

اجتناب شهروندان روسیه در استفاده از برخی سرویس های آنلاین (پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا)

به گفته آرتیوم سیچف معاون رئیس دپارتمان امنیت اطلاعات بانک مرکزی، این بانک امیدوار است که تا پایان سال جاری کلیه مبانی قانونی برای به کارگیری تدابیر حفاظتی در مقابل کلاهبرداری سایبری تهیه و تصویب شود. شایان ذکر است که بانک مرکزی روسیه از پیشنهاد جبهه مردمی مبنی بر اجتناب داوطلبانه شهروندان (همه گروه‌های سنی) از برخی سرویس‌های آنلاین از جمله انتقال آنلاین وجه در راستای حفاظت از آنها در مقابل کلاهبرداری سایبری حمایت کرد.

آفشورهای داخلی جذابتر می‌شوند (پایگاه اطلاع‌رسانی ویدوموستی)

وزارت دارایی روسیه لایحه قانونی را در راستای افزایش جذابیت مناطق ویژه اداری، ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری، تشویق انتقال شرکت‌های خارجی به حیطه حقوقی روسیه و امکان تغییر موقعیت حقوقی برای اشخاص حقوقی خارجی پیشنهاد کرده است. در این لایحه تکمیل نظام مالیاتی در چنین مناطق پیشنهاد می‌گردد.

از سرگیری پروازها میان پترزبورگ و هواپیمایی قطر (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

طبق گزارش مطبوعاتی شرکت «دروازه‌های هوایی پایتخت شرقی»، شرکت هواپیمایی Qatar Airways قصد دارد از تاریخ 23 جولای سال جاری پروازهای منظم خود بین سن پترزبورگ و دوحه پایتخت این کشور را از نو برقرار کند. طبق این گزارش هر هفته دو پرواز با هواپیماهای Airbus A320 که ظرفیت آنها 120 مسافر می‌باشد، بین این دو شهر انجام خواهد شد.

نظر معاون نخست‌وزیر روسیه در مورد راهبرد «اقتصاد دیجیتالی» (پایگاه اطلاع‌رسانی ریانوواستی)

دمیتری چیرنیشنکو معاون نخست‌وزیر روسیه طی سخنرانی در پارک فناوری «اسکولکووا» اظهار داشت که راهبرد به روزرسانی شده سازمان غیر تجاری «اقتصاد دیجیتالی» برای سال‌های 2024-2022به صورت مشترک همراه با بخش تجارت تا 1 اکتبر سال جاری آماده می‌شود. معاون نخست‌وزیر خاطرنشان ساخت که در این راهبرد همه موضوعات کلیدی شاخص‌ها از جمله شاخص‌هایی که باید به آنها رسید، مدنظر قرار خواهد گرفت. معاون نخست‌وزیر همچنین خاطرنشان ساخت که طی یک سال و نیم، سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در تولید ناخالص داخلی کشور با 0.3 واحد افزایش به 3.1 درصد رسیده است.

افزایش بهای بنزین در بازار بورس روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی بیزنس گازتا رو)

بهای بنزین مارک 92-АИ در بازار بورس بین‌المللی سوخت و مواد خام سن پترزبورگ رکورد بی‌سابقه‌ای در مقایسه با گذشته بر جای نهاده و به 55720 روبل در ازای هر تن رسیده است. همچنین بنزین 95-АИ نیز به سمت رکورد سال 2020  پیش رفته و بهای آن به 59602 روبل رسیده است. بهای سوخت دیزلی نیز در حداکثر خود قرار دارد. رکورد تاریخی این نوع سوخت در ژوئن سال جاری شکسته شده و به 52686 روبل رسید.

صدور آزمایشی کارت‌های بانکی از طریق دستگاه‌های خودپرداز (پایگاه اطلاع‌رسانی ریانواستی)

چند بانک روسی در حال تدارک آزمایش صدور مجدد کارت‌های بانکی در ازای کارت‌های کهنه و یا مفقود شده از طریق دستگاه‌های خودپرداز هستند. رایفهایزن بانک، راه‌اندازی پروژه پایلوت در این رابطه را رسما اعلام کرده است. چند بانک دیگر از جمله VTB نیز از طرح‌های مشابه از جمله صدور کارت‌های دیجیتالی غیرفیزیکی خبر داده‌اند. قرار است تا سال ۲۰۲۳ حجم کارت‌های دیجیتالی به ۴۰٪ حجم کل کارت‌های موجود در کشور برسد.

آمادگی شرکت زیمنس برای فروش فناوری شارژ خودروهای برقی به روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

آلکساندر لیبروف نماینده شرکت زیمنس در روسیه در حاشیه نمایش «اینو پروم -۲۰۲۱» اظهار داشت که این شرکت آماده ارسال تجهیزات لازم به روسیه برای شارژ خودروهای برقی در صورت وجود زیر ساخت‌های لازم در این کشور است. وی گفت فناوری یادشده با برق مستقیم کار می‌کند و می‌تواند در امتداد جاده‌ها، مراکز تجاری، پارکینگ‌ها و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

پیش‌بینی وزارت توسعه اقتصادی از بازگشت کشور به دوره پیش از بحران (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی)

طبق ارزیابی وزارت توسعه اقتصادی، اقتصاد روسیه زودتر از موعد انتظار در حال احیا شدن است و این پتانسیل هنوز به پایان نرسیده است. بدین ترتیب وزارت توسعه اقتصادی ارزیابی بهتری را از آهنگ رشد تولید ناخالص داخلی ارائه می‌دهد و آن را با تقریبا ۱ واحد افزایش، 3.8 درصد برای سال جاری اعلام می‌کند. ارزیابی بلندمدت وزارتخانه از وضعیت اقتصاد تقریبا تغییری نکرده و در حد 3.2 در سال آینده و ۳ درصد در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ باقیمانده است. همچنین طبق ارزیابی این وزارتخانه گردش تجارت خرد در سال جاری تقریبا ۷ درصد افزایش خواهد یافت.

اپراتورهای موبایل ملزم به ایجاد شبکه 4G در روستاها می‌شوند (پایگاه اطلاع‌رسانی ویدوموستی)

در ماه اوت مجوز استفاده از فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز و 2.7 تا2.5 گیگاهرتز برای اپراتورهای موبایل نسل چهارم (LTE) به مدت ۱۰ سال دیگر تمدید می‌شود. اپراتورها برای آنکه بتوانند مجوز خود را تمدید کنند موظف به رعایت برخی شرایط خواهند بود. آنها موظف می‌باشند شبکه LTE را تنها با استفاده از تجهیزات بومی ثبت شده در دفتر کل ثبت دولتی محصولات الکترونیکی ایجاد کنند. آنها همچنین موظف می‌گردند محدوده پوشش این شبکه را افزایش داده و تا سال ۲۰۲۸ می‌بایستی ۹۹٪ مراکز مسکونی دارای جمعیت ۹۹۹-500 تحت پوشش LTE قرار گیرند.

راه‌اندازی برنامه اختصاص وام ارزان‌قیمت به سازندگان هتل توسط روس توریسم (پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا)

زارینادوغوزووارئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه اظهار داشت که روس توریسم برای نخستین بار برنامه اختصاص وام ارزان قیمت به سرمایه‌گذاران را برای بازسازی هتل‌ها و ساخت هتل‌های جدید راه‌اندازی می‌کند. به گفته وی روس توریسم معیارهای لازم گزینش طرح‌های سرمایه‌گذاری و همچنین حداکثر و حداقل مبلغ وام‌ها را تأیید کرده است. این وام‌ها به مدت 15 سال و با بهره 5-3% اعطا می‌گردد. قرار است به کمک این تدابیر جدید تا سال 2024 ساخت بیش از 20 هزار اتاق با استانداردهای روسی و بین‌المللی در نقاط مشهور گردشگری آغاز شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما