معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۲

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم تیر 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تولید انواع محصولات پلیمری توسط شرکت‌های عضو اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان

بر اساس خبر منتشر شده در سایت رسمی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، در حال حاضر بیش از 200 شرکت عضو این اتحادیه، مشغول تولید انواع محصولات پلیمری می‌باشند. در این خبر آمده است: "انواع مختلف پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن تولید شده در مجموعه گازشیمی قیانلی به عنوان مواد اولیه در شرکت‌های مذکور استفاده می‌گردند". شایان ذکر است که مجموعه گازشیمی واقع در شهر قیانلی استان بالکان سالانه توان فرآوری 5 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را دارا می‌‌باشد. اتحادیه کارآفرینان سالانه 250 هزار تن از محصولات پلیمری را تولید می‌نمایند.محصولات تولیدی شامل ظروف یکبار مصرف، کیف‌ها و ظروف مخصوص حمل و نقل و نگهداری محصولات صنعتی، انواع لوله‌ها، اسباب بازی کودکان، مبل و لوازم آن، لوازم‌التحریر و لوازم مورد استفاده در ساخت و ساز می‌باشند.

اختصاص 2.5 میلیون دلار توسط بانک بازسازی و توسعه اروپا به شرکت «پاراحات»

بانک بازسازی و توسعه اروپا میزان 2.5 میلیون دلار به شرکت سهامی خاص «پاراحات» که آبمیوه و محصولات لبنی در ترکمنستان تولید می‌کند، کمک خواهد کرد. بر اساس گزارش منتشره از سوی بانک بازسازی و توسعه اروپا این بودجه برای خرید تجهیزات فنی و سرمایه در گردش استفاده خواهد شد.

برگزاری نشست کمیته کاری توسعه اقتصاد دیجیتال در ترکمنستان

در نشست دوره‌ای کمیته کاری توسعه اقتصاد دیجیتال در ترکمنستان، موضوعاتی از قبیل افزایش سرعت فعالیت‌های در حال انجام در راستای اجرای موفق وظایف تعیین شده در نظریه توسعه اقتصاد دیجیتال در ترکمنستان برای سال‌های 2019 الی 2025، فعالیت‌های در حال اجرا از سوی آژانس «ترکمن آراقاتناشیق (مخابرات ترکمن)» جهت توسعه اقتصاد دیجیتال و فعالیت‌های مربوط به تهیه و تدوین فهرست واحد خدمات دولتی مورد ارائه از سوی وزارت دارایی ترکمنستان مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان در نشست مزبور با سیستم تبادل اطلاعات الکترونیکی بین اداراتی پیش‌بینی شده در ترکمنستان آشنا شده و مسیرهای آینده توسعه اقتصاد دیجیتال در ترکمنستان را مورد تبادل نظر قرار دادند.

واردات بیش از دو هزار مورد از ماشین‌آلات CAT به ترکمنستان از سال 2001 تا کنون

از سال 2001 تا کنون بیش از دو هزار مورد از ماشین‌آلات راهسازی و حفر زمین مدل CAT متعلق به شرکت «کاترپیلار» وارد ترکمنستان شده است. این ماشین‌آلات توسط کنسرن «Zeppelin GmbH» آلمان ارسال شده‌اند. بنا بر خبر منتشره در سایت رسمی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، نمایندگان کنسرن «Zeppelin GmbH» موضوع مذکور را در جریان کنفرانس آنلاین بین‌المللی تحت عنوان «کارآفرینی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان و جایگاه آن در توسعه همکاری‌های بین‌المللی» مطرح نموده‌اند.

طرح‌های زیادی در همکاری با شرکت «Zeppelin GmbH» اجرا شده و در میان آن طرح‌ها، طرح دریاچه مصنوعی «آلتین عصیر» نیز وجود دارد.انجمن اقتصادی «Zeppelin Turkmenistan JV» نماینده رسمی‌شرکت «کاترپیلار» در زمینه ماشین‌آلات راهسازی در ترکمنستان بوده و «Zeppelin Turkmenistan» بخشی از کنسرن «Zeppelin GmbH» آلمان می‌باشد.

ادامه ساخت مجتمع کک‌سازی توسط شرکت آمریکایی در مجتمع پالایشگاه‌های نفت

بر اساس گزارش خبرگزاری ترند، شرکت آمریکایی Westport Trading Europe Limited علی‌رغم وجود مشکلات ناشی از پاندمی‌ کرونا، همچنان به ساخت مجموعه‌ای از کک‌سازی و واحدهای آسفالت و قیر در مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی ادامه می‌دهد. هزینه پروژه مذکور به میزان 120 میلیون یورو می‌باشد. اجرای این پروژه قابلیت‌های صنعت پالایش نفت ترکمنستان را که مطابق با اهداف برنامه دولتی توسعه مجتمع سوخت و انرژی ترکمنستان می‌باشد به طور قابل توجهی ارتقا خواهد بخشید.

تشکیل اتحادیه‌های جدید کارآفرینان خصوصی در ساختار اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان

بنا به اعلام سایت اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، اتحادیه کارآفرینان خصوصی در ساختار این اتحادیه، تشکیل شده است. در حال حاضر امور مربوط به تشکیل دو مورد از اتحادیه‌های مذکور در حال انجام می‌باشد. یکی از آنها مسئول متحد نمودن مجموعه‌های پرورش طیور کشور و دیگری مسئول متحد نمودن مجموعه تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای کشور خواهد بود.

اتحادیه‌های مذکور با هدف افزایش میزان تولید محصولات جایگزین وارداتی و همچنین افزایش میزان تولید محصولات صادراتی تشکیل خواهند شد. علاوه بر آن، این اتحادیه‌ها به هماهنگی امور شرکت‌های خصوصی و حل و فصل مسائل به وجود آمده در این حوزه یاری خواهند رساند.

کارخانه تولید رنگ و چسب کاشی در داش آغوز

شرکت سهامی خاص "Galkynan ykbal" احداث کارخانه جدیدی را برای تولید رنگ و چسب کاشی در شهر داش آغوز آغاز نموده است. در کارخانه جدید دو ساختمان برای تولید محصولات، مغازه‌ها، یک انبار برای ذخیره مواد اولیه و محصولات تولیدی احداث خواهد شد. ظرفیت تولیدی این کارخانه چند صد تن رنگ و چسب کاشی در سال خواهد بود.

لازم به ذکر است که شرکت سهامی خاص "Galkynan ykbal" عضو اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان بوده و بیش از یک هکتار زمین توسط دولت برای استفاده طولانی مدت و ساخت کارخانه مذکور به این شرکت اختصاص داده شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما