معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۵

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در نیمه اول تیر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

استان لباب اولین استان بود که طرح برداشت غلات را انجام داد

خبرگزاری اورینت: تولیدکنندگان غلات لباب اولین کسانی بودند که به تعهدات قراردادی خود درزمینهٔ برداشت گندم عمل کردند. مطبوعات رسمی ترکمنستان نوشتند استاندار لباب به رئیس‌جمهور قربان قلی بردی محمدوف که برای سفر کاری به استان سفر کرده است ، گزارش داد و رهبر ترکمنستان نیز به کشاورزان بابت برداشت بیش از 310 هزار تن غلات تبریک گفت و تأکید کرد که اصلاحات اساسی در کشاورزی به توسعه آن کمک می‌کند و  سطح رفاه اجتماعی و زندگی مردم روستا را بهبود می‌بخشد.

 

 فرودگاه بین‌المللی جدید در شهر کرکی ترکمنستان افتتاح شد

 خبرگزاری اورینت: فرودگاه بین‌المللی جدید در شهر کرکی در شرق ترکمنستان (استان لباب) راه‌اندازی شد. در مراسم افتتاحیه رئیس‌جمهور قربان قلی بردی محمدوف، اعضای دولت و دیگر رؤسا حضور داشتند. در طی مراسم، رئیس دولت از چیدمان مجموعه و  اتاق انتظار ترمینال مسافربری، سکو و سالن CIP بازدید کرد.

ظرفیت این فرودگاه 100 نفر در ساعت است و توانایی پذیرش هم‌زمان دو هواپیمای بزرگ و چهار هلی‌کوپتر را دارد. علاوه بر این، وضعیت بین‌المللی آن به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک آن در بین ازبکستان از شمال و افغانستان از جنوب قرار دارد. ساخت فرودگاه به دستور آژانس خطوط هوایی ترکمن «توسط شرکت خصوصی داخلی» گوندوگدی انجام شد. ساختمان سه‌طبقه ترمینال مسافربری در کل بیش از 2.2 هزار مترمربع مساحت دارد. برج کنترل 31.7 متر ارتفاع دارد.

 

فرودگاه کرکی گواهینامه انطباق بین‌المللی و گواهی ایکائو را دریافت کرد

خبرگزاری اورینت: سازمان هواپیمایی کشوری بین‌المللی (ICAO) شناسه منحصربه‌فرد چهارحرفی به فرودگاه بین‌المللی کرکی - UTAE - اختصاص داده و آن را برای انتشار در سند رسمی ایکائو گنجانیده است.

این شاخص ICAO نشان‌دهنده موقعیت جغرافیایی سرویس ثابت هوانوردی است که ارتباطات بین نقاط ثابت را تأمین می‌کند و برای تضمین ایمنی ناوبری هوایی، منظم بودن، کارایی و اقتصاد خدمات هوایی در نظر گرفته‌شده است.

آمبولانس‌های جدید به بخش‌های اطفال بیمارستان‌های لباب اهدا گردید

خبرگزاری اورینت: رئیس‌جمهور قربان قلی بردی محمدوف در چارچوب سفر کاری به استان لباب، 10 آمبولانس جدید به بخش‌های اطفال بیمارستان‌های منطقه‌ای اهدا کرد.بودجه خرید وسایل نقلیه ویژه مجهز به تجهیزات پزشکی مدرن از بنیاد خیریه ایجادشده به ابتکار رئیس دولت جهت کمک به کودکان نیازمند به سرپرستی اختصاص یافت. 

 

 زمان فرآوری پیله‌های ابریشم در لباب آغازشده است

خبرگزاری ترکمن پورتال: انجمن تولید ابریشم ترکمن‌آباد فرآوری پیله‌های محصول جدید را آغاز کرده است.

کارمندان این شرکت فرآوری باکیفیت بالای بیش از 1013 تن پیله و تولید نخ ابریشم سبک که تقاضای زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد، تضمین خواهند کرد. بخشی از تولیدات در مجموعه پارچه‌ای این انجمن به پارچه‌های ابریشمی و فرش تبدیل خواهد شد. طیف گسترده‌ای از پارچه‌های پنبه‌ای تولیدشده توسط انجمن نیز تقاضای زیادی در بازار دارند. این منبع گفت، در مقایسه با سال گذشته میلادی، در ژانویه-می، میزان تولید این محصولات 20 درصد افزایش‌یافته است.

 

شرکت خصوصی «اشرتلی کنار» در استان ماری صادرات محصولات پلاستیکی را افزایش می‌دهد

خبرگزاری سانترال آسیا نیوز: شرکت خصوصی «اشرتلی کنار» باهدف تولید کالاهای باکیفیت بالا از پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن در سال 2016 میلادی در شهر بایرام علی در استان ماری تأسیس شد. این شرکت موفق به صادرات محصولات باکیفیت بالا به روسیه، ترکیه، رومانی، آذربایجان و افغانستان شده است. ریاست این شرکت که بیش از 140 کارمند دارد، قصد دارد صادرات محصولات خود را افزایش دهد. آنها همچنین در پردازش پلاستیک، لاستیک و محصولات پلاستیکی نقش دارند. رئیس شرکت نوریاگدی بردی مرادف در مورد جزئیات فعالیت‌های این شرکت به CentralAsia.news گفت:

این شرکت که یکی از تأمین‌کنندگان عمده محصولات پلاستیکی است، در سال 2017 میلادی به عضویت کامل اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان درآمد. هدف اصلی آن تأمین انواع کالاهای پلاستیکی و لوله در بازار داخلی ترکمنستان و صادرات آنها به خارج از کشور است. این شرکت پذیرای پیشنهاد‌های تجاری شرکای بالقوه است. ما انواع مختلفی از کالاهای پلاستیکی، لوله‌های پلی‌پروپیلن آب، کیسه‌های پلاستیکی، نایلون تولید می‌کنیم که به‌طور گسترده در تجارت و زندگی روزمره استفاده می‌شود.»

این شرکت مواد اولیه باکیفیت عالی لازم برای تولید محصولات پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن را از مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمنی‌اشی و کارخانه پلیمر کیانلی در استان بالکان تهیه می‌کند. رئیس شرکت همچنین تأکید کرد که متخصصان سخت تلاش می‌کنند تا کیفیت بالای محصولات را حفظ کنند. وی اظهار داشت که رضایت مشتری توجه دائمی‌شرکت خصوصی «اشرتلی کنار» است.

طیف گسترده‌ای از محصولات این شرکت را می‌توان در وب‌سایت رسمی esretlikenar.com یافت.

  

حوزه فعالیت شرکت خصوصی «ترکمن یولدوزی» در استان لباب

خبرگزاری دولتی ترکمنستان آلتین عصیر: «شرکت خصوصی» ترکمن یولدوزی (استان لباب)، در ساخت و ارائه خدمات در زمینهٔ تعمیر و نگهداری تأسیسات برق، طراحی تأسیسات برق، ساخت و نصب خطوط فشارقوی، تعمیرات اساسی ترانسفورماتورها و ماشین‌های الکتریکی، ساخت سازه‌های فلزی و پشتیبانی از بتن مسلح برای خطوط برق، برای تعیین کیفیت اتصالات جوش داده‌شده، فرسودگی سازه‌های فلزی و تعیین سختی فلزات فعالیت دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما