معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۳

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته سوم تیرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

خانواده‌های دانمارکی ثروتمندترین در اتحادیه اروپا

خانواده‌های دانمارکی روی بزرگترین ذخیره پس انداز نقدی و بازنشستگی در اتحادیه اروپا نشسته اند. داده‌های جدید بانک مرکزی نشان می دهد هر دانمارکی با دارایی‌های مالی در حدود 1.3 میلیون کرون (208000 دلار) پس از کسر بدهی، بیش از دو برابر میانگین اتحادیه اروپا، ثروتمندترین در کشورهای اتحادیه اروپا می‌باشند. در این ارتباط دانمارک در جایگاه نخست و هلند، سوئد، لوکزامبورگ و بلژیک در جمع پنج کشور اول ثروتمند قرار دارند.

کامیلا پولسن ، اقتصاددان در Nykredit Wealth Management ، در کپنهاگ ، گفت که رتبه برتر دانمارک ارتباط زیادی با تصمیماتی دارد که دهه‌ها قبل در مورد معرفی برنامه‌های پس انداز بازنشستگی گرفته شده که بلافاصله با اشتغال آغاز می‌شود. خانم پولسن، 50 ساله، گفت خود وی از 19 سالگی، ولیکن با اکراه، شروع به پس انداز کرده است. در عین حال، خانوارهای دانمارکی در میان بدهکارترین در اروپا هستند، گرچه این بدهکاری بدلیل وام های مسکن است. طبق داده‌های بانک مرکزی، سرانه بدهی‌ها در حدود 560،000 کرون است ، که پس از لوکزامبورگ دوم است. با این حال ، 86٪ از این بدهی‌ها با وثیقه‌هائی پشتیبانی می‌شود که در محاسبه ثروت خانوارها لحاظ نشده است. در همین حال با افزایش قیمت مسکن در دانمارک ثروت آنها همچنان در حال افزایش است. (بلومبرگ)

بانک مرکزی دانمارک : ما هک نشده ایم

بانک مرکزی گزارش های مربوط به نفوذ هکرهای دولتی به سیستم عامل IT آن را رد کرده است. در بیانیه ای، بانک همچنین ادعاهای مربوط به ورود غیرمستقیم هکرها به سیستم های خود را انکار نموده اما درعین حال اذعان داشته که عملیات آن در معرض دید قرار گرفته است.

اسناد بدست آمده تحت قانون آزادی اطلاعات نشان می دهد که "هکرهای پیچیده" از به روزرسانی‌های نرم افزاری و سایر ابزارها به مدت هفت ماه برای رخنه به بانک مرکزی استفاده می‌کرده اند. (version2.dk)

قرارداد برای اوراستد در آمریکا

شرکت اوراستد، پیشرو در صنعت توسعه انرژی بادی دریائی، موفق به کسب قرارداد توسعه یکی از بزرگترین مزارع بادی ایالات متحده در ایالت نیوجرسی شده است. این شرکت در حال حاضر بیش از هر توسعه دهنده دیگری بیش از 4 گیگاوات پروژه بادی دریایی در ایالات متحده دریافت کرده است. مارتین نوبرت، معاون مدیر عامل و مدیر ارشد بازرگانی این شرکت، گفت:این افتخار است که دوباره توسط هیئت مدیره خدمات عمومی نیوجرسی انتخاب می‌شویم. قرارداد امروز توانایی اوراستد در ارائه پیشنهادات منطقی را نشان می دهد و یک گام مهم برای رسیدن به هدف ما در نصب 30 گیگاوات ظرفیت بادی دریایی تا سال 2030 محسوب می‌شود. (بی تی)

پرداخت دنسکه بانک به مشتریان

دانسکه بانک موافقت کرده است که به دلیل دریافت کارمزد اضافی از حدود  6300 مشتری وام بگیر به آنها غرامت پرداخت کند. تعداد افراد واجد شرائط برای دریافت این خسارت می‌تواند بین 10 الی 15000 نفر افزایش یابد. (فاینانس)

کاهش نرخ بیکاری در دانمارک

تعداد بیکاران ثبت شده در ماه مه 13900 نفر کاهش یافت که بیشترین کاهش ماهانه از سال 2007 می‌باشد. طبق آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک در حال حاضر 115،300 نفر بیکار هستند. نرخ بیکاری در ماه آوریل 5.4 درصد و در ماه می 4 درصد گزارش شده است.  نرخ بیکاری جوانان گروه سنی 16 تا 24 سال از 7 .1 درصد در ماه قبل به 6 .1  درصد در ماه مه کاهش یافت. (مرکز آمار دانمارک)

حمایت بانک مرکزی از کرون

بانک مرکزی دانمارک مجبور شد برای پنجمین ماه متوالی در جهت حمایت از وابستگی و اتصال کرون به یورو در بازارهای ارز خارجی مداخله کند. این امر منجر به گمانه زنی در مورد نیاز بانک برای کاهش نرخ سود بانکی شد. سونه مالت-تاگارد ، تحلیلگر ارشد سازمان وام مسکن توتال کردیت، گفت: مداخلات نمی‌توانند بی وقفه ادامه یابند. به طور معمول بانک مرکزی بیش از دو ماه قبل از تنظیم نرخ سود بانکی در بازار دخالت نمی‌کند، اما با کاهش ذخایر ارزی وضعیت در حال حاضر طبیعی نیست. در ماه ژوئن ، این بانک برای مقابله با تقویت کرون در برابر یورو 6 .2 میلیارد کرون در بازار ارز فروخت. از ابتدای ماه فوریه، مداخله در مجموع به 4 .44 میلیارد کرون رسیده است. (بلومبرگ)

کاهش تصرفات بانکی در دوران بحران کرونا

بحران کرونا منجر به کاهش قابل توجه بازپس گیری خانه‌ها شده است. در طی شش ماهه نخست سال جاری فقط 766 خانه تصرف قانونی شده اند که کمترین میزان از قبل از بحران مالی 2007 و بازتاب رونق بازار مسکن بوده است.  (بی تی)

پیش بینی رشد کمتر برای دانمارک

کمیسیون اتحادیه اروپا انتظار دارد که اقتصاد دانمارک امسال بیش از 3 درصد رشد نکند، این کمترین نرخ در اتحادیه اروپا به غیر از فنلاند است. طبق پیش بینی اقتصادی موقت تابستان 2021 ، اقتصاد اتحادیه اروپا و منطقه یورو قرار است 8 .4 درصد در سال جاری و 5 .4 درصد در سال 2022 گسترش یابد. در مقایسه با پیش بینی قبلی در بهار، نرخ رشد اتحادیه اروپا و منطقه یورو برای سال 2021 به طور قابل توجهی بالاتر است. پیش بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی واقعی در سه ماهه آخر سال 2021 در اتحادیه اروپا و منطقه یورو به سطح قبل از بحران کرونا بازگردد. (برلینسکه)

پیشنهاد پروژه شناور بادی

کنسرسیومی متشکل از Denmarkrsted دانمارک، Falck Renewables  ایتالیا و BlueFloat  Energy اسپانیا پیشنهاد مشترکی برای یک پروژه پیشگام فناوری شناور بادی در دریای شمال در سواحل اسکاتلند را ارائه داده اند. مارتین نوبرت، مدیر ارشد بازرگانی اوراستد، که بیش از هر شرکت دیگری در جهان پروژه‌های بادی دریایی را توسعه داده و ساخته، گفت: اعلامیه امروز بار دیگر تعهد اوراستد را به این فناوری جدید مهیج و در حال توسعه تأیید می‌کند. پیوستن به شرکایی که تجربه عملی بی نظیری در پروژه‌های شناور بادی دارند، ما را قادر می سازد یک پیشنهاد جدید و جالب برای اسکاتلند ارائه دهیم. (pressandjournal.co.uk)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما