اخبار اقتصادی اتریش
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته سوم تیر ماه 1400 مندرج در رسانههای این کشور به شرح زیر ارائه میگردد.
- ضرر 9 میلیارد یورویی برای رستورانها و کافهها در اتریش در دوران محدودیت های 15 ماهه کرونا
خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: صنعت غذا در مجموع حدود 9 میلیارد یورو در سال 2020 و نیمه اول 2021 از دست داده است. در حالی که فروش در رستورانها در سال 2019 حدود دوازده میلیارد یورو بود ، در سال بحران2020 با کاهش 4.4 میلیارد یورویی به 6 . 7 میلیارد یورو رسید که نشان از کاهش 37 درصدی درآمد دارد. پیش بینیها برای سال 2021 حاکی از آن است که چشم انداز سال 2021 نیز به همین ترتیب ناخوشایند خواهد بود. تنها در نیمه اول 2021 فروش 6 .4 میلیارد یورو کاهش داشته است.
- اتحادیه اروپایی رشد اقتصادی اتریش در سال 2021 را 8 . 3 درصد ارزیابی کرد
استاندارد: کمیسیون اتحادیه اروپایی، با اشاره به روند مثبت واکسیناسیون سراسری در اتریش و بهبود شرایط اقتصاد جهانی، اقتصاد این کشور را در مسیر بهبود ارزیابی کرده است. بروکسل پیش بینی کرده که در سال جاری رشد تولید ناخالص داخلی اتریش تا 8 /3 درصد افزایش یابد. پیش بینی بهار 2021 بروکسل قائل بر 4 .3 درصد رشد بود. بااین وجود امسال رشد اقتصادی اتریش همچنان پایین تر از میانگین اتحادیه اروپایی یعنی 8 .4 درصد خواهد بود. طبق این پیش بینی ، اقتصاد منطقه یورو امسال 4.8 درصد و در سال 2022 نیز 4.5 درصد رشد خواهد کرد. در کل اتحادیه اروپا ، برآورد میشود تولید ناخالص داخلی 4.8 درصد در سال جاری و 4.5 درصد در سال آینده افزایش یابد.
- پیشنهاد دولت اتریش برای ایجاد بنیاد زیست محیطی مشاغل حوزه آب و هوا
استاندارد: به منظور مقابله با کمبود نیروی ماهر در زمینه "مشاغل سبز" و ارائه چشم انداز جدید به بیکاران ، دولت در شورای وزیران تصمیم به ایجاد یک بنیاد زیست محیطی گرفت. وزیر محیط زیست پس از جلسه دولت ، در سالن مطبوعات گفت: با هزینه 17 میلیون یورو ، حدود 1000 فرصت آموزشی برای "مشاغل مناسب برای آب و هوا " ایجاد میشود. گوسلر توضیح داد ، مونتاژ کنندههای سیستم های فتوولتائیک نیاز فوری حوزه مشاغل حرفه ای در اتریش میباشند. وزیر کار مارتین کوچر نیز از شکل گیری این بنیاد اظهار خشنودی کرد و گفت آغاز این طرح از سال 2022 خواهد بود و دولت بودجه جداگانه ای را برای آن در نظر خواهد گرفت.
- شرکت ماشین سازی پلاسر و تویرر، ماشین آلاتی به ارزش 248 میلیون یورو به شرکت حمل و نقل ریلی ملی اتریش تحویل داد
استاندارد: با این قرارداد، شرکت حمل و نقل ریلی ملی اتریش ÖBB ناوگان 30 ساله خود را به روز رسانی میکند. در سالهای آینده ، این شرکت 50 لوکومتیو برقی و هیبریدی و همچنین شش لکوموتیو کنترلی را که میتواند در خطوط جدید استفاده شود ، تحویل خواهد داد. به گفته پلاسر و تویرر، ناوگان ÖBB باید به روز شود و این امر باعث صرفه جویی در هزینهها و آموزش رانندگان واگنهای ریلی میشود. اتومبیل های جدید قرار است در اوایل سال 2023 در راه آهن Koralm مورد استفاده قرار گیرند.
ماهرر ریاست اتاق بازرگانی فدرال از برنامه رشد و احیاء اقتصاد پس از کرونا رونمایی کرد
کرونه: اتاق فدرال اقتصادی اتریش برنامه ای 5 ماده ای تهیه کرده است که به موجب آن بازار کار، سرمایه، سرمایه گذاریهای خارجی، مالیات، صادرات و واردات و بازار فناوریهای محیطی زیستی و زیرساخت های دیجیتالی، فناوری و نوآوری در آن مورد بررسی قرار گرفته و برنامههایی برای هر حوزه انتخاب شده است که تا پایان سال جاری به اجرا درخواهند آمد. اتاق اقتصادی همچنین در این برنامه باری دیگر به کاهش مالیات شرکتی به 21 درصد اشاره و بر نهایی شدن آن تاکید کرده است.
- پرداخت تشویقیهای سرمایه گذاری
وینرتسایتونگ : 240 هزار درخواست برای دریافت بستههای تشویقی سرمایه گذاری ارائه شده که بر اساس آن بالغ بر 5 میلیارد یورو به شرکت ها و افراد سرمایه گذار پرداخت خواهد شد. سرمایه گذار ها در مجموع 8 / 7 میلیارد یورو سرمایه گذاری کرده اند و از صندوق کرونا دولت مبلغ 5 میلیارد یورو به عنوان تشویقی بین سرمایه گذران جهت افزایش سرمایه اولیه توزیع خواهد شد. نیمی از سرمایه گذاریها بر حوزه دیجیتال سازی و کاهش آلایندهها تمرکز دارند.
گوگل و شرکت های زیر مجموعه بزرگترین پلتفورم رسانههای تبلیغات در اتریش میباشند
استاندارد: طبق اطلاعات مرکز آمار اتریش، در ماههای ژانویه و فوریه 2021 میزان درآمد گوگل، یوتیوب، فیس بوک و شرکت های مشابه تبلیغاتی از عرصه تبلیغات در اتریش بیش از رادیو و تلویزیون و مطبوعات رسمی این کشور بوده است. این شرکت ها در حدود 1 . 1 میلیارد یورو از تبلیغات در اتریش درآمد داشته اند. اتریش همچنان تنها از انواع کلاسیک تبلیغات مالیات دریافت می نماید و تبلیغات آنلاین از پرداخت مالیات معاف بوده اند. از ماه مارس 2021، سامانهها و مطبوعات تبلیغاتی اتریش نیز بیشتر به تبلیغات آنلاین روی آورده اند، اما همچنان گوگل، فیس بوک، یوتیوب و دیگر پلاتفورم های شبکههای اجتماعی، درآمدی چند برابر مطبوعات اتریشی داشته اند.