معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۹

آثار کرونا بر صنعت هوانوردی و خطوط هوایی هند

در ادامه مشکلات اقتصادی ناشی از تعطیلی‌های همه گیری کرونا بر اقشار مختلف، صنعت هوایی و هوانوردی هند نیز در امان نماند و مانند بخش گردشگری ضرر و زیان‌های سختی را تحمل نمود.

بنا بر گزارش مطبوعات هند این ضرر و زیان‌ها بعد از تعطیلی‌های ناشی از موج دوم کرونا مزید بر لطمات مالی سال گذشته بر صنعت هواپیمایی گردید بطوری که شرکت ها و خطوط هوایی این کشور را با مشکلات بیشتری روبرو ساخت. از اینرو شرکت های هواپیمایی برای کاهش فشارهای مالی وارده به یک سری اقدامات از جمله کاهش دستمزدها، مرخصی بدون حقوق (LWP)، روش پرداخت بصورت ساعتی و نه روزهای کاری، مذاکره مجدد در قراردادها و...دست زدند تا از شدت آسیب ها بکاهند. به همین جهت تصمیمات اتخاذ شده روی دستمزدهای خدمه پروازی ایرلاین‌ها بیشتر تاثیر گذاشته است تا دستمزد نیروهای اداری و باصطلاح ستادی.

ایر ایندیا اعلام کرده است که در فوریه گذشته تعداد مسافرین اش از 300 هزار نفر پرواز در روز به 40 هزار نفر تا پایان ماه مه سالجاری میلادی رسیده است. این خط پروازی بعنوان بزرگترین خطوط پروازی این کشور در گزارش خود اضافه کرده است: "وقتی حداکثر با 40 درصد پروازها را پر (Load) می‌کنیم نمی‌توانیم دخل و خرج را تنظیم کنیم". شرکت های  هوایی با توجه به کاهش فاجعه بار پروازهای مسافری بر تعداد پروازهای باری خود افزوده اند تا شاید از زیان‌های وارده کاسته شود.

شرکت هوایی Go First سال گذشته با روش مرخصی بدون حقوق کارمندان توانست خود را سر پا نگه دارد. در عین حال 16 درصد نیز از پرداختی‌های خود را نیز کاهش داد. یکی از خلبان‌های این شرکت در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود که طی دو سال اخیر دو بار از دستمزدها کم شده است و این در حالی است که قبلا 45 -40 ساعت در ماه پرواز داشتیم ولی هم اینک به زیر 10 ساعت رسیده است. بقیه ایر لاین‌ها نیز وضعیت مشابه و بلکه بدتری را تجربه می‌کنند.

در فرازی دیگر دادگاه عالی دهلی تصمیم ایر ایندیا در خصوص عدم پرداخت های مقرر در قرار داد این شرکت با خلبان‌های شرکت مزبور را نقض کرد و حکم داد که معوقه‌های خلبان‌ها اعم از ثابت و قرار دادی حتی آنهایی که قراردادشان به پایان رسیده است، پرداخت شود. همچنین کمک ها و مساعده‌های قبلی نیز بایستی پرداخت گردد. این حکم بعد از عرضحال 40 خلبان ایر ایندیا صادر شد که در ماه اوت سال گذشته به قرار دادشان خاتمه داده شده بود.

            در تازه ترین اخبار منتشره به نقل از گزارش کاپا[1]  CAPA تحلیل گران روزهای سختی را برای ناوگان هوایی هند پیش بینی می‌کنند. در گزارش اخیر شعبه CAPA در هند آمده است که با توجه به سطح پایین تقاضا و عدم اجرای قراردادهای قبلی و عدم انعقاد قراردادهای  جدید ناوگان هوایی به زیر 700 فروند خواهد رسید. شرکت های هواپیمایی به دلیل کاهش تقاضای مسافر،  مجبورند هواپیماهای بیشتری را بازنشسته کنند.

            کاپا طی یک کنفرانس مجازی درباره چشم انداز بخش هواپیمایی این کشور اعلام کرد انتظار می رود شرکت های هواپیمایی هند طی سالجاری 69 هواپیما را خریداری و 86 هواپیما را بازنشسته کنند که هزینه‌های وارده ممکن است بعضا از طریق بازپرداخت توسط شرکت های اجاره دهنده اتفاق بیافتد.

            شعبه شرکت مشاوره ای کاپا در گزارش اخیر خود همچنین تخمین می زند در نیمه اول سال مالی جاری، شرکت های هواپیمایی هند مجبور به زمین گیر شدن 300-250 هواپیما از پرواز شوند زیرا افزایش ابتلا به کرونا در اوایل سالجاری میلادی در میان کشورهای آسیای جنوبی، سفرهای هوایی را تهدید کرده است.

            ارزیابی‌ها حاکیست که شرکت های حمل و نقل هوایی در سال مالی جاری 4.1 میلیارد دلار زیان مالی علاوه بر ضرر مشابه در سال گذشته را تحمل کنند. در این صورت فشار مجدد بر آنها برای جمع آوری پول نقد یا خطر نیاز به کوچکتر شدن و ادغام با شرکت های دیگر و یا بازپس گیری هواپیماهای خود توسط شرکت های اجاره دهنده را در پی داشته باشد. این شرکت ها با بحران نقدینگی جدی روبرو هستند.کاپیل کائول ، رئیس شعبه CAPA در هند می‌گوید: "بسیاری از اپراتورها طی دو سال متوالی است که تلاش می‌کنند از چنین خسارات عظیم رهایی یابند."

قبل از همه گیری کرونا، هند یکی از سریع ترین بازارهای حمل و نقل هوایی جهان بشمار می آمد و ناوگانی بزرگ و فعال داشت. این رونق عمدتا توسط غول ارزان قیمت خطوط پروازی IndiGo انجام می‌شد که همزمان با رشد رد پای خود در داخل و خارج از کشور، ده‌ها هواپیمای جدید به ناوگان خود اضافه می‌کرد.

با این حال در سال 2020 این روند معکوس گردید. در حالی که IndiGo سال مزبور را به عنوان بزرگترین مشتری ایرباس به پایان رساند ، دهها دستگاه A320ceos قدیمی و پیر را نیز بازنشسته کرد. این بدان معنا بود که سال 2020 را با یک تغییر کوچک در ناوگان خود به پایان رساند. در حالی که شرکت های حمل و نقل مانند ویستارا و ایرآسیای هند نیز رشد ناوگان را در این سال تجربه می‌کردند ، سایر شرکت های هواپیمایی ضرر و زیان دیدند.

  

جهت بررسی بیشتر مراجعه فرمایید:

https://www.business-standard.com/article/companies/airlines-cut-wages-re-negotiate-contracts-to-tide-over-covid-19-crisis-121060101330_1.html

https://www.business-standard.com/article/companies/can-you-pay-month-s-dues-to-pilots-delhi-high-court-asks-air-india-121022800534_1.html

https://www.businesstoday.in/industry/aviation/story/indian-airlines-fleet-to-contract-fall-below-700-planes-on-weak-demand-capa-299651-2021-06-25

https://simpleflying.com/indian-airines-fleet-reduction /

[1] شرکت مشاور کاپا: مرکز هوانوردی زیر مجموعه شبکه هفتگی حمل و نقل هوایی

Centre for Aviation Part of the Aviation Week Network (CAPA)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما