معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۸

اخبار اقتصادی شانگهای چین (هفته دوم تیر )

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته دوم تیر 1400 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش استفاده از سرمایه گذاری خارجی در استان ججیانگ در نیمه نخست سال 2021

بر اساس داده‌های آماری دپارتمان بازرگانی استان ججیانگ، در پنج ماه نخست سال 2021، استفاده عملی از سرمایه گذاری خارجی در استان ججیانگ به8.56میلیارد دلار رسید که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته یک افزایش 39.1 درصدی را تجربه نموده است.

بر اساس داده‌های دپارتمان بازرگانی استان ججیانگ، 12 درصد از سرمایه خارجی چین در استان ججیانگ می‌باشد که به این لحاظ این استان پس از استان جیانگ سو، گواندونگ و شهر شانگهای در رتبه چهارم کشوری قرار دارد. در پنج ماه نخست سال 2021 حدود 1467 شرکت با سرمایه خارجی در استان ججیانگ تأسیس شدند که در مقایسه با سال گذشته بیانگر افزایش61.4 درصد می‌باشد. در این میان پروژه‌های عظیم شاهد بیشترین افزایش سهم سرمایه گذاری خارجی بودند. 59 پروژه در این استان در پنج ماه نخست سال 2021 شاهد جذب سرمایه بیش از 30 میلیون دلار بودند که سهم کل سرمایه گذاری این پروژه‌ها حدود4.89 میلیارد دلار بودند که 50.1 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

استفاده عملی از سرمایه گذاری خارجی در بخش تولیدی در این استان در بازه زمانی مذکور 63.5 درصد افزایش یافت و به2.75 میلیارد دلار رسید که32.3 درصد از حجم سرمایه گذاری خارجی در استان ججیانگ می‌باشد.

افزایش سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت در استان آنخویی

بر اساس داده‌های آماری اداره آمار استان آنخویی، این استان در پنج ماه نخست سال 2021 شاهد افزایش12.3 درصدی سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت بود که به این لحاظ در جایگاه 22 کشوری و رتبه پنجم استانهای مرکزی چین قرار گرفت.

این آمار در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 2019، 11.4 درصد بالاتر بود. در بازه زمانی ژانویه تا ماه می سرمایه گذاری غیر دولتی در دارایی‌های ثابت12.8 درصد افزایش یافت. سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت در سه بخش اولیه، ثانویه و بخش سوم، ترتیب رشد 49 درصد، 11.4 درصد و 12 درصد را تجربه نمود.

سرمایه گذاری در صنعت معدن 11.3 درصد افزایش پیدا کرد. بخش تولید نیز شاهد افزایش 12.8 درصدی در سرمایه گذاری بود و صنعت برق، گرما، گاز و آب نیز یک رشد 1.5 درصدی را تجربه نمود.

سرمایه گذاری در بخش زیرساخت نیز در پنج ماه نخست سال 2021، 5.6 درصد افزایش یافت. صنعت نگهداری آب و حمل و نقل جاده ای نیز به ترتیب رشد 19.2  و 3.3 درصدی را در افزایش سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت ثبت نمودند.

تقویت صنعت گردشگری فرهنگی در بندر جانگجیاگانگ

بندر جانگجیاگانگ در استان جیانگسو در ده اواخر ماه ژوئن یک کنفرانس بمنظور تقویت توسعه باکیفیت صنایع فرهنگی برگزار نمود. در این کنفرانس 16 پروژه صنعت فرهنگی و گردشگری به امضا رسید.

در چهاردهمین برنامه پنج ساله (2021-2025) بندر جانگجیاگانگ بر صنایع کلیدی همچون انیمیشن نرم افزار و طراحی خلاق تمرکز خواهد کرد. در این راستا پروژه‌های مهمی‌بمنظور ایجاد پارکهای صنعتی فرهنگی برای افزایش ظرفیت رقابت پذیری در این زمینه ایجاد خواهد شد.

علاوه بر آن بندر جانگجیاگانگ صنایع فرهنگی نوین از جمله گردشگری فرهنگی دیجیتال، طراحی صنعتی دیجیتال و تحول دیجیتال صنایع دستی را نیز تقویت خواهد کرد. شهر جانگجیاگانگ همچنین به شرکتهای فرهنگی در این شهر و خارج از آن متصل خواهد شد و در تشویق و حمایت از شرکتهای فرهنگی کوچک و متوسط ایفای نقش خواهد کرد.

در این رویداد چندین موافقتنامه همکاری میان جانگجیاگانگ، موسسه صنایع فرهنگی و خلاق USC-SJTU و دیگر شرکتهای فرهنگی فعال در زمینه فرهنگ دیجیتال، طراحی خلاق و یکپارچگی فرهنگی و گردشگری به ارزش مالی 1.7 میلیارد دلار امضا شد.

جانگجیاگانگ به شکل جامعی بر تأمین منابع بمنظور ایجاد گروه گردشگری فرهنگی و صندوق راهنمای توسعه تمرکز خواهد کرد تا به این طریق بتواند بطور مستمر سطح سرمایه گذاری فرهنگی و تعریف پروژه‌های مرتبط با این موضوع را ارتقاء بخشد. در این راستا چندین پروژه مرتبط از جمله پروژه Baidu و Tongcheng در این شهر کلید خورده اند که حجم سرمایه گذاری آنها بیش از 10 میلیارد یوآن (حدود 1.5 میلیارد دلار) می‌باشد. 

واکسیناسیون 77 درصدی شهروندان شانگهای در مقابل کووید-19

به گزارش مقامات بهداشت شهر شانگهای، تا روزهای پایانی ماه ژوئن 2021 (29 ژوئن) بیش از 77.6 درصد از افراد بالای 18 سال در کلانشهر شانگهای برای مقابله با کووید-19 واکسینه شده اند.

بر اساس این گزارش ها، تاکنون 16،836 میلیون نفر در شهر شانگهای واکسن کووید-19 را تزریق نموده اند. این میزان از واکسیناسیون (77.6 درصد) هدفی است که از سوی دولت محلی برای ایجاد ایمنی اولیه مردم در مقابل کووید-19 ترسیم شده است. بنا بر اظهارات قائم مقام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری شانگهای، این عدد بر اساس میزان گسترش ویروس کرونا و درصد افرادی که پس از دریافت واکسن آنتی بادی تولید کرده اند، محاسبه شده است.

تاکنون در 14 منطقه در شهر شانگهای، 77.6 درصد یا بیشتر مردم واکسینه شده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما