معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۶- ۱۲:۳۵ - مشاهده: ۳۹۲

جایگاه برزیل در تولید غلات در دنیا

نتیجه تحقیق منتشر شده از سوی شرکت تحقیقات کشاورزی برزیل (امبراپا) نشان می دهد برزیل غذای حدود 800 میلیون نفر را تامین می‌کند. برزیل چهارمین تولید کننده و دومین صادر کننده غلات دنیا است.

شرکت تحقیقات کشاورزی برزیل (امبراپا) در خصوص سهم برزیل در تامین مواد غذایی دنیا یک بررسی انجام داد که نشان می دهد این کشور طی پنج سال آینده با عبور از آمریکا به اولین صادر کننده غلات دنیا تبدیل خواهد شد و  تا سال 2050 تولیدات غلات آن به 500 میلیون تن خواهد رسید. بررسی که توسط محققین بخش اطلاعات و امور استراتژیک امبراپا انجام شده نشان می دهد برزیل برای 800 میلیون نفر در دنیا غذا تولید می‌کنند که 10 درصد جمعیت جهانی را شامل می‌شود.

برزیل چهارمین تولید کننده غلات دنیا است ولی در جایگاه دومین صادر کننده دنیا قرار دارد. غلات عمده صادراتی این کشور را سویا و ذرت تشکیل می دهند. در سال 2020 آمریکا با 138 میلیون تن اولین و برزیل با 122 میلیون تن دومین صادر کننده غله دنیا بودند. 

روند افزایش میزان تولید غلات، اراضی تحت کشت و بهره وری تولید غلات برزیل

براساس یافته‌های این مطالعه طی سال های 2000 تا 2020 تولید غلات برزیل رشد 210 درصدی داشته و طی یک دهه گذشته (2011 تا 2020) سهم برزیل از تولید غلات دنیا از 6 درصد به 8 درصد افزایش یافته است. تولید غلات برزیل در این مدت سالانه 5.33 درصد رشد داشته در حالیکه تولید دنیا 2.03 افزایش یافته است. سرعت رشد تولید برزیل دو برابر نرخ جهانی بوده است. میزان تولید کل غلات دنیا در سال 2020 رقم 2691 میلیون تن بوده است که برزیل با 245 میلیون تن سهم 8 درصدی در تولید غلات دنیا داشته است.

آمارها نشان می دهد در سال 2020 برزیل غذای 772 میلیون نفر را تامین کرد که با احتساب 212 میلیون نفر جمعیت این کشور برای 560 میلیون نفر مردم دیگر را طریق صادرات غلات و گوشت گوساله کشور را تامین کرد. برزیل علاوه بر تامین غذایی مردم خود به صادر کننده مهم مواد غذایی در دنیا تبدیل شده است و به افزایش جایگاه خود در تامین مواد غذایی دنیا ادامه خواهد داد و در عرض 5 سال آینده با عبور از آمریکا به اولین صادر کننده غلات دنیا تبدیل خواهد شد.

براساس مطالعه امبراپا طی ده سال گذشته سهم برزیل از تامین غذایی دنیا از 20.6 میلیارد دلار به 100 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده و شاخص ترین محصولات تولیدی این کشور نیز گوشت، سویا، ذرت، پنبه و چوب و محصولات جنگلی بوده است. سرعت بالای افزایش تولید در برزیل از چندین عامل تاثیر پذیرفته که میزان بالای زمین کشاورزی در دسترس، فناوری بالای تولید (از جمله بذرهای اصلاح شده، ماشین آلات با کیفت و سیستم تولید کارامد همچون کاشت مستقیم) می‌باشد.

 

[1].Food Price Index

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما