معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۹

اخبار اقتصادی قطر (هفته اول تیر 1400)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته اول تیر 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:

امتیازات شغلی برای متولدین قطر در همکاری میان صلتک و اتاق بازرگانی

کمیته آموزش اتاق بازرگانی قطر با نمایندگان شرکت « صلتک » جلسه ای را برگزار کرد؛ هدف از آن، راه اندازی طرحی برای ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان متولدین قطر، مقیمی‌ها و فرزندان زنان قطری است، این طرح از دو طریق اصلی انجام می‌شود: اول استخدام و دوم حمایت و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط جهت جذب حداکثری نیرو. معاون اول اتاق بازرگانی در این جلسه بر اهمیت حمایت از متولدین قطر که در این کشور بزرگ شده اند و در آن آموزش دیده و خود را یکی از فرزندان این سرزمین می دانند، تأکید کرد و گفت از این طریق فرصت های شغلی برای آنان فراهم می‌شود که یکی از طرح های مهم بخش خصوصی خواهد بود. 

درآمد گاز باعث افزایش سرمایه گذاری‌های ما برای نسل های آینده می‌شود

امیر قطر همایش اقتصادی این کشور را با همکاری بلومبرگ تحت شعار «افق های جدید برای فردا» افتتاح کرد. امیر در این مراسم از رهبران کشورها، به ویژه کشورهای بزرگ صنعتی، خواستار همکاری بیشتر در چارچوب سیستم بین المللی، تقسیم مسئولیت ها و همکاری با یکدیگر برای توزیع عادلانه و جامع واکسن شد طوری که یک سیستم اجتماعی و اقتصادی جهانی یکپارچه، همسو با اهداف توسعه پایدار جهانی و دستیابی به خیر و ثبات مردم ایجاد شود. امیر در بخش دیگری از سخنان خود بر توسعه میدان گازی شمال تأکید کرد و گفت تا سال 2026 تولید گاز طبیعی مایع این میدان به 40 درصد افزایش خواهد یافت که درآمدهای حاصل از آن صرف توسعه سرمایه گذاری برای نسل های آینده خواهد شد.

رونمایی هواپیمای بوئینگ 787-9 دریملاینر توسط هواپیمایی قطر ایرویز

هواپیمایی قطر ایرویز هواپیمای مسافربری جدید خود بوئینگ 787-9 دریملاینر را رونمایی کرد، این هواپیما تجربه سفر جدیدی را با سوئیت های استثنایی در فرست کلاس تجاری و صندلی‌های جدید در درجه اکونومی ارائه می دهد. مسافران می‌توانند هماپیمای جدید را در حین پرواز خود به تعدادی از مقصد اصلی در اروپا و آسیا تجربه کنند و پرواز با این هواپیما امروز از دوحه به میلان آغاز می‌شود، هواپیما علاوه بر این مقصد به آتن، بارسلون، دمام، کراچی، کوالامپور و مادرید پروازهایی خواهد داشت. این هواپیما جمعاً دارای 311 صندلی است که 30 سوئیت در درجه فرست کلاس و 281 صندلی در درجه اکونومی است.

قطر پترولیوم برنده قرارداد اکتشاف نفت در مناطق دریایی سورینام شد

شرکت نفت دولتی سورینام «ستاتسولی» اعلام کرد، شرکت های وابسته به قطر پترولیوم برنده قرارداد مشارکت در اکتشاف نفت در دو منطقه دریایی در جمهوری سورینام شده است. بر اساس آن شرکت پترولیوم قطر به نسبت 20 درصد، شرکت انرژی توتال به نسبت 40 درصد و ستاتسولی به میزان 40 درصد حق اکتشاف را در دو منطقه 6 و 8 منطقه 58 را دارند. 

اقتصاد قطر پیامدهای کرونا ویروس را پشت سر گذاشت و 3 درصد افزایش یافت

طبق آخرین مطالعه بانک جهانی در مورد پیش بینی‌ها برای اقتصاد منطقه، اعلام کرد که اقتصاد قطر امسال 3 درصد و در سال 2022 به نسبت 4.1 درصد رشد خواهد کرد. طبق مطالعه، اقتصاد محلی بهترین نرخ را در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ثبت خواهد کرد که 4.5 درصد در سال 2023 است، پیش بینی‌های بانک جهانی نشان می دهد که اقتصاد قطر پیامدهای ناشی از اپیدمی ‌کرونا را پشت سر گذاشته و دوباره به مسیر رشد بازگشته است، این بعد از آن است که بانک جهانی تخمین زده بود که اقتصاد قطر در سال گذشته به نسبت 3.7 درصد به دلیل تأثیر همه گیری کرونا با تورم زدایی اقتصادی روبرو شده بود.

950 میلیون دلار سرمایه گذاری‌های قطر در بورس اردن

داده‌های آماری صادر شده توسط مرکز سپرده گذاری اوراق بهادار اردن نشان داد حجم سرمایه گذاری قطر در بورس اوراق بهادار اردن در پایان ماه مه گذشته به 3.45 میلیارد ریال (معادل 950 میلیون دلار) رسیده است و سرمایه گذاری‌های قطر در لیست سرمایه گذاری‌ کشورهای عربی در بورس سهام اردن در مقام ششم قرار دارد.

10 میلیارد دلار حجم مبادله تجاری بین قطر و چین

نماینده دائمی قطر در هفدهمین دوره همایش همکاری عرب ـ چین که از طریق ویدئو کنفرانسی به ریاست سفیر اونگ دی مدیر کل اداره غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه چین برگزار گردید، شرکت نمود.

در این جلسه نماینده دائمی قطر بر عمق روابط و همکاری‌های میان کشورش و چین در تمام زمینه‌ها تأکید کرد و گفت: پس از سفر امیر در 31 ژانویه 2019 به پکن همکاری‌های استراتژیک بین دو کشور در زمینه‌های گوناگون گسترش و تقویت قابل توجهی را شاهد شد و در حاشیه این سفر همچنین 7 توافقنامه مهم بین دو کشور امضا شد که افق های جدیدی برای توسعه همکاری‌های دو جانبه بوجود آورد. وی در ادامه گفت حجم مبادله تجاری فیمابین رشد چشمگیری پیدا کرد و در سال 2020 به 10 میلیارد دلار رسید و در آینده به دلیل سرمایه گذاری‌های بزرگ قطر در آن کشور افزایش خواهد داشت. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما