معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷۴

اخبار اقتصادی قطر (هفته آخر خرداد)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته آخر خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:

36 کارخانه قطری 93 محصول برقی ارائه می دهد  

وزارت تجارت و صنعت توئیت کرد: 36 کارخانه صنعتی ملی تجهیزات برقی حدود 93 محصول متنوع برای فراهم ساختن نیازهای محلی را تولید می‌کنند. وزارت تجارت تأکید کرد، این محصولات متنوع با بالاترین استانداردها و با کیفیت که از مهمترین ارکان اقتصاد ملی ما هستند، تولید می‌شوند. بخش صنعتی کشور در سال قبل به نسبت 6 درصد رشد داشته است و تعداد کل کارخانه‌ها در کشور 927 کارخانه با سرمایه گذاری نزدیک به 263 میلیارد ریال می رسد.

11 پروژه تحقیقاتی برای حمایت از سیستم امنیت غذایی

بخش کشاورزی شاهد راه اندازی پروژه‌های بیشتری است که به حمایت از سیستم امنیت غذایی، افزایش کارایی تولید محصولات کشاورزی و غذایی در کشور و دستیابی به خودکفایی در بخش عمده ای از مواد غذایی کشاورزی کمک کند. صندوق تحقیقات ملی قطر بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی را با هدف حمایت از تلاش های این کشور در ایجاد یک زنجیره تأمین مواد غذایی پایدار پشتیبانی می‌کند. در میان این پروژه‌ها، 11 پروژه تحقیقاتی وجود دارد که در اولویت برنامه‌های ملی این صندوق قرار دارد که شامل اقتصاد امنیت غذایی، کاهش ضایعات مواد غذایی، تحقیقات درخت خرما و سایر موارد می‌باشند.

وزارت تجارت و صنعت خواستار مشارکت در فروم اقتصادی قطر شد که در اولین دوره آن با همکاری بلومبرگ از طریق مجازی  با مشارکت بیش از 2000 نفر، از جمله سران کشورها، سرمایه گذاران بین المللی، مدیران عامل و همچنین چهره‌های مهم در زمینه‌های فرهنگ، ورزش و تفریح و سرگرمی‌ برگزار می‌شود.

بنادر قطر: افزایش 24 درصدی جابجایی کالاها

بنا به گزارش شرکت بنادر قطر که مدیریت 3 بندر تجاری و توریستی حمد، الرویس و دوحه را بر عهده دارد، ورود کشتی‌ها به این بنادر در 5 ماه نخست سال جاری میلادی به 1351 کشتی رسید. بر اساس آمار منتشره در ماه ژانویه 272 کشتی، فوریه 225، مارس 250، آوریل 300 و ماه می 304 کشتی در سالجاری در این بنادر مورد استقبال قرار گرفتند. جابجایی کالاها در این بنادر نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد افزایش داشته است. 

هند گزینه‌های واردات گاز طبیعی مایع قطر را گسترش می دهد

روزنامه اقتصادی الشرق به نقل از روزنامه The New Indian Express نوشت هند گزینه‌های واردات گاز طبیعی مایع از قطر را گسترش خواهد داد. به گفته این روزنامه، شرکت پترونیت هند، بزرگترین واردکننده گاز هند، برای تأمین نیازهای روزافزون انرژی کشور، گفتگوهایی را با تأمین کنندگانی مانند قطر برای دستیابی به گاز طبیعی مایع آغاز کرده است. مدیر عامل این شرکت گفت: قرارداد بلند مدت این شرکت برای واردات 7.5 میلیون تن گاز طبیعی مایع در سال از قطر در مارس 2020 منقضی می‌شود و این شرکت تا دسامبر 2023 فرصت کافی برای تصمیم گیری در مورد تمدید آن را دارد. 

6 شرکت پیشنهادات خود  برای گسترش میدان گاز شمال را ارائه دادند

روزنامه الشرق به نقل از رویترز منتشر کرد،  6 شرکت بین المللی برای شرکت در پروژه توسعه بزرگ تولید گاز طبیعی مایع در قطر رقابت می‌کنند؛  شرکت های اکسون مُبیل، رویال داچ شل، توتال انجیز و کانوکو فلیپس که فعلا در تولید گاز طبیعی مایع در قطر نقش دارند، پیشنهادات خود را ارائه داده اند و دو شرکت شورون و انی ایتالیا هم در تاریخ 24 مه گذشته به این چهار شرکت پیوستند. سرمایه گذاری در نظر گرفته شده برای این پروژه توسط قطر پترولیوم نزدیک به 30 میلیارد دلار می‌باشد.

9 میلیارد ریال صادرات بخش خصوصی در سه ماهه اول

بنا به گزارش اتاق بازرگانی قطر، ارزش صادرات بخش خصوصی در ماه مارس 2021 ،  17.9 درصد افزایش یافت و به 1,938,4 میلیون ریال رسید. این رقم در سه ماهه اول سال به 9 میلیارد ریال رسید.      

سکوی حفاری ژاپنی به میدان نفت شاهین

وب سایت Upstream Online اقتصادی گفت: شرکت نفت شمال، قرارداد جدیدی را به یک شرکت حفاری ژاپنی برای تأمین حفاری در میدان نفتی الشاهین در سواحل شمال شرقی قطر اعطا کرده است. براساس این وب سایت ، مدت قرارداد سه سال است و نام دستگاه حفاری Hakuryu-10 است که مالکیت آن به شرکت حفاری ژاپن تعلق دارد. این شرکت همچنین دستگاه حفاری دیگری به نام  Hakuryu-12 دارد که در پروژه نفت شمال در یک پروزه مشترک بین قطر پترولیوم و شرکت توتال استفاده می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما