معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۳

نگاهی به آخرین تحولات روغن پالم در مالزی

در این مطلب نگاهی به آخرین تحولات مربوط به بازار روغن پالم در مالزی شده است.

سازمان گمرک مالزی اعلام کرد که این کشور برای هفتمین ماه متوالی تصمیم گرفته تا مالیات بر صادرات روغن پالم خام را (CPO) را برای ماه جولای 2021 به میزان 8 درصد حفظ نماید. سازمان گمرک مالزی در بخشنامه ای، اعلام کرد این نرخ تعرفه  صادراتی پس از عبور قیمت روغن پالم خام در بازار از مرز 3450 رینگیت در هر تن تعیین شده است. مالیات بر صادرات روغن پالم به این صورت است که در محدوده 2,250 تا 2،400 رینگیت در هر تن از 3 درصد شروع می‌شود، در حالی که حداکثر نرخ مالیات در نظر گرفته شده 8 درصد برای زمانی که قیمت ها از 3،450 رینگیت در هر تن فراتر رود در نظر گرفته می‌شود. قیمت روغن پالم 4 ژوئن در حدود 4,129 رینگیت در هر تن معامله شده بود و در معاملات 18 ژوئن به 3,424 رینگیت رسید و البته پیش بینی میشود که در معاملات ماه جولای به حدود 3,620 رینگیت در هر تن برسد.

یکی از مهمترین مشکلات زمین داران و مالکان مزارع پالم در مالزی طی هفته‌های اخیر اعمال قرنطینه مجدد در این کشور به دلیل بالا رفتن تعداد مبتلایان به کرونا است که مانع از امکان بهره بردن از نیروی کار خارجی در این بخش شده است. به همین دلیل پیش بینی شده است که خرده مالکان بین 20 تا 30 درصد از ظرفیت بالقوه تولیدی خود را از دست داده باشند که این به تولید کلی مالزی به عنوان دومین کشور تولید کننده پالم آسیب جدی وارد خواهد آورد و از سوی دیگر ممکن است بر قیمت های این محصول در بازار تاثیر منفی بگذارد. براساس گزارش شورای پالم مالزی تولید پالم مالزی بین ماه‌های ژانویه تا می امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد کاهش داشته است.

در عرصه سیاست خارجی نیز مالزی همچنان یکی از محورهای مهم رایزنی‌های خود با سایر کشورها را موضوع روغن پالم قرار داده است. در جدیدترین تحولات مربوط به این موضوع طی هفته گذشته گفتگوی  آنلاین نخست وزیر مالزی با رئیس جمهور مصر و نیز دیدار وزیرخارجه مالزی از مصر و گفتگو با همتای مصری خود برگزار گردید. در این دیدارها علاوه بر موضوعات مورد علاقه طرفین, در خصوص گسترش صادرات پالم مالزی به این کشور آفریقایی نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته است. مالزی در 5 ماهه اول سال 2021 تنها نزدیک به 46 هزار و 500 تن روغن پالم به مصر صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال 2020 با کاهشی بیش از 37 درصد مواجه شده است.

قیمت های روغن پالم در بازار بورس مالزی پس از یک صعود نسبتا زیاد طی هفته‌های اخیر شاهد کاهش بوده و در معامالات منتهی به 28 خرداد (18 ژوئن) به 3,424 رینگیت در هر تن رسید که در مقایسه با 2 هفته گذشته کاهشی 17 درصدی را نشان می دهد. دلایل این موضوع به طور عمده به دو عامل بر میگردد؛ اولی کاهش قیمت دانه‌های روغنی بویژه سویا در سطح جهانی:  قیمت روغن سویا در بازار معاملات شیکاگو تا 3 درصد کاهش داشته و در بازار بورس کالای دالیان چین نیز کاهشی 1.7 درصدی را شاهد بوده و این اتفاقی است که طی هفته‌های اخیر رخ داده است. عامل دوم اعلام دولت هند برای توقف سیاست اعمال تعرفه بر واردات روغن پالم. همچنین هند به عنوان بزرگترین واردکننده دانه‌های روغنی در جهان از ابزار تعرفه برای تعادل در قیمت ها بهره می‌برد و با توجه به بالا رفتن قیمت روغن مورد نیاز در داخل تصمیم گرفت با توقف اعمال سیاست های تعرفه‌ها، کمی از فشار در بازارهای داخلی بکاهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما