معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۸

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی (هفته اول تیر )

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته اول تیر 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اقتصاد استان خائوتنگ علیرغم موج جدید کرونا در حال بهبود است

خانم قله هوکو عضو شورای مشورتی مجلس ایالتی استان خائوتنگ آفریقای جنوبی و وزیر دارائی این استان در هنگام ارائه بودجه به پارلمان محلی گفت، این استان با وجود موج سوم شیوع کورونا از لحاظ اقتصادی همچنان رو به رشد است. وی با وجود رشداقتصادی چند ماه اخیر نگرانی خود را از شیوع سریع کرونا در استان و همچنین نرخ بالای بیکاری ابراز کرد. وی رشد اقتصادی استان در سه ماهه اول را 4.6 درصد عنوان کرد و گفت چهار حوزه معادن، حمل ونقل و ارتباطات، تجارت و خدمات مالی و پولی محور مهم رشد اقتصادی در این استان هستند.

درخواست وارد کنندگان برای کاهش تعرفه واردات

(انجمن) واردکنندگان و صادرکنندگان نوظهور آفریقای جنوبی با اشاره به تعرفه بالای مرغ برای حمایت تولید داخلی و افزایش قیمت 20-60 درصدی این محصول که باعث کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان شده است از وزارت صنعت و تجارت آفریقای جنوبی خواستند تا نسبت به تعرفه واردات تجدید نظر کنند. اوناتی اسپیرز رئیس این انجمن گفت که افزایش تعرفه‌ها در سال گذشته باعث کاهش قدرت خرید و فقر غذائی می‌شود بنابراین دولت باید در اعمال تعرفه‌ها تنها تولید را در نظر نداشته باشد و بلکه مصرف کنندگان را هم در نظر بگیرد. ابراهیم پاتال وزیر صنعت و تجارت آفریقای جنوبی در ماه گذشته در هنگام سخنرانی در پارلمان کشور موضوع سیاست دولت برای افزایش تعرفه کالاهای وارداتی که در داخل تولید می‌شود را یکی از برنامه‌های این وزارتخانه برای سال جدید عنوان نمود.

امارات پروازهای خود را به آفریقای جنوبی از سر می‌گیرد

شرکت هواپیمائی امارات در بیانیه ای اعلام کرد که از 23 ژوئن پروازهای خود را به آفریقای جنوبی، نیجریه و هند از سر می‌گیرد. این شرکت اعلام کرد که از آخرین پروتکلهای اعلام شده توسط کمیته عالی مدیریت بحران و بلایای طبیعی دوبی برای این پروازها استفاده می‌شود. این شرکت اعلام کرده در سال مالی گذشته معادل 6 میلیارد دلار ضرر داشته است که این ضرر در سی سال گذشته بی سابقه است. این شرکت همچنین گفته است که مجبور شده است عذر 31 درصد از کارکنان خود راکه از 116 ملیت بوده اند به دلیل شیوع کرونا بخواهد.

هزینه زندگی برای مهاجران در شهرهای ژوهانسبورگ و کیپ تاون بیشتر شده است

بر اساس مطالعه صورت گرفته توسط موسس مرسر، هزینه زندگی برای مهاجران در شهرهای ژوهانسبورگ و کیپ تاون در سال 2021 نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در این مطالعه  که در مورد هزینه زندگی برای مهاجران بر روی 400 شهر دنیا انجام شده است، شهر ژوهانسبورگ رتبه 184 را به دست آورده است این در حالی است که در سال گذشته رتبه 192 داشت. شهر کیپ تاون نیز رتبه 178 به دست آورده است که در سال گذشته رتبه 187 داشته است. در این مطالعه شهرهای عشق آباد، سنگاپور و بیروت به عنوان گرانترین شهرها برای زندگی مهاجران عنوان شده است. در آفریقا نیز پایتخت چاد به عنوان گرانترین و لوزاکا در زامبیا، ویندهوک در نامیبیا و تونس به عنوان ارزانترین شهرها معرفی شده اند. مهمترین علت افزایش هزینه زندگی برای مهاجران در سال جاری نسبت به سال گذشته در ژوهانسبورگ تقویت ارزش راند واحد پول آفریقای جنوبی در مقابل سایر ارزهای بین المللی عنوان شده است.

تلاش دولت برای تقویت بنادر آفریقای جنوبی

بنادر آفریقای جنوبی با وجود اهمیت آنها در تجارت جهانی و منطقه ای وضعیت مناسبی ندارند. بانک جهانی در آخرین گزارشی که منتشر کرده است، بنادر این کشور را جزء ضعیف ترین بنادر بین المللی معرفی کرده است. آقای رامافوزا رئیس جهور آفریقای جنوبی در بازدیدی که از بندر کیپ تاون داشت ضمن پذیرفتن ضعف دولت در تقویت بنادر گفت که اداره ی مستقلی در شرکت ترانسنت برای تقویت بنادر شکل خواهد گرفت. وی از شرکت دولتی ترانسنت که مسئولیت اداره بنادر در آفریقای جنوبی بر عهده دارد قدردانی کرد و از این شرکت خواست تا اداره ملی بنادر را جهت تقویت بنادر ایجاد نماید. این اداره کلیه درآمدهای بندری آفریقای جنوبی را صرفا در بنادر و برای تقویت انها هزینه خواهد نمود.

کلاه برداری 3.6 میلیارد دلاری رمز ارزی در آفریقای جنوبی

دو برادر در شهر دوربان آفریقای جنوبی با تشکیل پلتفورم مبادله رمز ارز با نام آفریکریپت AfriCript مبلغ 51 میلیارد راند معادل 3.6 میلیارد دلار کلاه برداری کردند. امیر کاجی Ameer Cajee و  رایوه Raieve دو برادر که گرداننده این پلتفورم بوده اند در ابتدای ماه آوریل با اعلام اینکه این پلتفورم هک شده است آن را مسدود کردند. هنوز منابع رسمی این خبر را تائید نکرده اند. در صورت تائید این خبر، بزرگترین کلاهبرداری در آفریقای جنوبی محسوب می‌شود.

تورم ماه می در آفریقای جنوبی، بالاترین میزان تورم در 30 ماه گذشته

بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره آمار آفریقای جنوبی، میزان تورم در ماه می 5.4 درصد گزارش شده است. اداره آمار می‌گوید بالاترین میزان تورم این ماه را حمل و نقل و مواد غذائی داشته است. روغن، گوشت، شکر، سبزیجات و نوشیدنیهای غیرالکلی به ترتیب 20، 8.5، 6.6، 8.7، 6.6 درصد بالاترین افزایش را داشته است. حمل و نقل هم به میزان 15.7 درصد در ماه می افزایش داشته است. ماه آوریل نیز میزان تورم در این کشور بالا بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما