معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۵

اخبار اقتصادی ترکمنستان (هفته چهارم خرداد )

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته چهارم خرداد 1400 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

مبادلات بورس ترکمنستان 

میزان معاملات تجاری در هفته گذشته در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان بیش از 2 میلیون و 252 هزار دلار گزارش شده است. تجار بریتانیایی محصول بنزین اتومبیل اکو-93 تولید شده از سوی کنسرن دولتی «ترکمن گاز» را خریداری نموده و نمایندگان تجاری کشورهای روسیه، ترکیه و آذربایجان نیز محصولاتی از قبیل پارچه‌های پرزدار و الیاف نخ را خریداری کردند.همچنین تجار کشورهای امارات متحده عربی و ترکیه نیز محصول الیاف نخ به ارزشی بیش از 822 هزار منات را از بورس ترکمنستان خریداری نمودند. هفته گذشته در مجموع تعداد 176 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت پذیرفت.

خصوصی سازی 16 ملک دولتی در ترکمنستان

وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان شرایط مزایده‌ فروش 16 مورد از املاک دولتی این کشور که در تاریخ 29 ژوئن 2021 در این وزارت برگزار خواهد شد را اعلام نمود. برخی املاک تحت نظارت وزارتخانه‌های تجارت و روابط اقتصادی خارجی، کشاورزی و حفاظت از محیط‌زیست، کنسرن «ترکمن گاز»، اتحادیه دولتی «ترکمن قالی»، شهرداری عشق آباد و استانداری‌های لباب و مرو در این مزایده‌ها به فروش خواهد رسید.

بر اساس قوانین مربوط به اتباع خارجی، اشخاص حقوقی، سازمان‌های بین‌المللی، شعب و نمایندگان دائم آن‌ها در ترکمنستان تنها با شرط داشتن رأی مربوطه از آژانس حفاظت اقتصاد از ریسک‌ها وابسته به وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان قادر به شرکت در مزایده خواهند بود. ثبت نام از متقاضیان تا 24 ساعت قبل از برگزاری مزایده انجام شده و زمان برگزاری مزایده نیز ساعت 09:00 صبح روز 29 ژوئن 2021 می‌باشد. 

راه‌اندازی خط تولید نوع جدید سیمان پرتلند در ترکمنستان

در کارخانجات سیمان تحت نظارت وزارت صنایع و تولیدات ساختمانی ترکمنستان، خط تولید نوع جدید سیمان پرتلند راه‌اندازی شده است. معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور ساخت و ساز آقای دوردیلی‌یف در نشست اخیر کابینه وزرا، گزارشی در این خصوص ارائه نمود. مشارالیه در خصوص راه‌اندازی خط تولید انواع جدید سیمان‌ها و افزایش میزان تولید آنها اظهار داشت: "مواد اولیه سیمان پرتلند مذکور از معدن بازالت پورفیریت «اوفرا» وابسته به اداره معدن بالکان و سنگ کوه میدان آق‌بولوت واقع در بخش دولتلی استان لباب تأمین می‌شوند. این سنگ‌های معدنی با ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خود متمایز شده و امکان تولید سیمان کیفیت بالا را فراهم می‌آورند".

افزایش حجم حمل و نقل بار در فرودگاه بین‌المللی ترکمن آباد

در بازه زمانی سه ماهه نخست سال 2021، از فرودگاه بین‌المللی ترکمن آباد مجموعا 418.3 تن بار ارسال و 637.5 تن بار نیز پذیرش شده است. از این فرودگاه در طول سال 2020 مجموعا کمی‌ بیش از 715 تن بار به مقاصد مربوطه ارسال و 2146.6 تن بار نیز پذیرش شده است.

خصوصی سازی تله‌کابین و شهربازی واقع در عشق‌آباد

وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان با پیشنهاد مربوط به واگذاری تله‌کابین عشق‌آباد که تحت نظر وزارت نیرو این کشور قرار دارد و همچنین شهربازی «ارتکیلر دؤنیاسی ترکمن‌باشی (دنیای افسانه‌های ترکمن‌باشی)» که تحت نظارت شهرداری عشق‌آباد می‌باشد، به مدیریت بخش خصوصی موافقت نمود.

افزایش تولید بنزین اتومبیل در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی

مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی در 5 ماهه نخست سال 2021 مجموعا 666 هزار و 733 تن بنزین اتومبیل باکیفیت تولید نموده و این میزان تولید، 80 هزار تن بیشتر از تولید مدت مشابه آن در سال گذشته می‌باشد. این مجموعه در بازه زمانی مذکور 24 هزار و 383 تن گاز مایع تولید نموده که این میزان 8 هزار و 85 تن بیشتر از میزان تولید مد نظر گرفته شده در برنامه می‌باشد. همچنین در بازه زمانی مذکور میزان نفت خام ورودی جهت پالایش به این مجموعه برابر یک میلیون و 830 هزار تن بوده است.

پرداخت کامل بدهی ترکمنستان به چین

کنسرن دولتی «ترکمن گاز» وام دریافتی خود از چین را به طور کامل عودت نمود. وام مذکور برای احداث خط لوله انتقال گاز ترکمنستان- چین و اجرای طرح‌های اختصاص داده شده جهت توسعه میدان گازی «گالگینیش» اخذ شده بود. خبر تسویه کامل وام ترکمنستان به صورت رسمی در تاریخ 8 ژوئن 2021 از سوی شعبه سینزیان بانک دولتی توسعه چین منتشر شد. معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور نفت و گاز آقای عبدالرحمانوف نیز در گزارش‌های خود در جریان نشست اخیر کابینه وزرا به این موضوع اشاره نموده بود.

تبادل تجارب کارآفرینان ترکمن در زمینه بهبود حوزه گلخانه

اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان در نشست ویدئوکنفرانسی با موضوع بهبود حوزه فعالیت‌های گلخانه‌ای با همتایان ترکیه‌ای خود به تبادل نظر و تجربه پرداختند. سفیر ترکیه در ترکمنستان و نمایندگان بانک بازسازی و توسعه اروپا، بانک سهامی تجاری ترکمن- ترک و نمایندگان وزارت تجارت ترکیه در این ویدئوکنفرانس شرکت نمودند.

در این ویدئوکنفرانس نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع آنتالیا، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات مرتبط با احداث گلخانه‌ها و همچنین نمایندگان شرکت‌های کشاورزی درباره فناوری‌های نوین و روش‌های پرورش سبزیجات و میوه‌ها در شرایط گلخانه‌ای سخنرانی نموده و در خصوص اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌های تولید گلخانه‌ای در عصر حاضر و توان تسریع روند احیای اقتصاد پس از پاندمی‌ کووید19 تأکید کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما