معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۴

اخبار اقتصادی تانزانیا( هفته چهارم خرداد)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته چهارم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اعطای وام 130 میلیون یورویی فرانسه به پروژه نیروگاه خورشیدی 150 مگاواتی تانزانیا (تانزانیا اینوست)

دولت فرانسه از طریق آژانس توسعه فرانسه (AFD) توافق نامه مالی خود را برای تأمین اعتبار ساخت نیروگاه جدید خورشیدی 130 میلیون یورویی با دولت تانزانیا امضا کرده است. نیروگاه خورشیدی در منطقه کیشاپو در منطقه شینیانگا، در آفتابگیرترین منطقه تانزانیا واقع خواهد شد و اولین نیروگاه PV متصل به شبکه در کشور خواهد بود. این خط به خط ولتاژ بالا 220 کیلو ولت سینگیدا- شنیانگا متصل خواهد شد و انتظار می رود 91600 مگاوات ساعت در سال تولید کرده با کاهش چشم گیر انتشار دی اکسید کربن را به ارمغان خواهد آورد. این نیروگاه در دو فاز اجرا خواهد شد و فاز اول پروژه به 50 مگاوات و در مرحله بعد به 150 مگاوات می رسد تا به دومین نیروگاه PV خورشیدی در آفریقای شرقی تبدیل شود.

تانزانیا، قطب گازی شرق آفریقا – دیلی نیوز

برابر آخرین ارزیابی‌های بعمل آمده، وزارت انرژی تانزانیا در صدد انجام اصلاحات اساسی به منظور تعدیل قیمت گاز طبیعی با هدف افزایش درآمدهای مالیاتی کشور برآمده است. در حال حاضر 470 میلیون فوت مکعب در روز، ظرفیت نصب شده پردازش گاز طبیعی در تانزانیا وجود دارد، ضمن اینکه بیش از 1000 فوت مکعب ظرفیت حمل و نقل را نیز دارا می‌باشد. در حال حاضر نیز بیش از 40 صنعت در تانزانیا از گاز طبیعی برای مصارف صنعتی استفاده می‌کنند. از لحاظ اکتشافات گازی نیز تانزانیا توانسته است تعداد مناسبی از سرمایه گذاران را به این بخش جلب کند. شرکت PAET اولین شرکت تولید گاز طبیعی در تانزانیا است که مشغول کار در میادین گازی سونگو با ظرفیت 1.5 تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی، می‌باشد. از سوی دیگر میدان گازی خلیج منیازی نیز که توسط شرکت فرانسوی توتال کشف شد با همکاری شرکت های مورل و پروم (M&P) ، شرکت انگلیسی  Wentworth و سازمان همکاری و توسعه نفت و گاز تانزانیا (TPDC)  بر مبنای مشارکت، مورد کاوش و توسعه قرار گرفته است. طبق گفته TPDC  ذخایر گاز طبیعی تانزانیا در حدود 57 تریلیون فوت مکعب به صورت رسمی‌به ثبت رسیده است.

افتتاح اولین پالایشگاه طلا در تانزانیا – تانزانیا اینوست

در ماه جاری، رئیس جمهور تانزانیا تصفیه خانه طلا و پالایشگاه فلزات گرانبهای موانزا(MMPR) را در شهر موانزا افتتاح کرد. این پالایشگاه فلزات گرانبها را از کشورهای همسایه تأمین نموده توانایی استخراج روزانه 480 کیلوگرم طلا با خلوص 999،9 و 60 کیلوگرم نقره را دارد. MMPR در ژانویه سال 2020 به عنوان سرمایه گذاری مشترک بین شرکت معدنکاری تانزانیا (STAMICO) ، مهندسین مشاور ACME سنگاپور و تجارت عمومی روزلا دبی تاسیس شد. این پالایشگاه در آوریل 2021 آغاز به کار کرد. طلا تصفیه شده در MPMR برای فروش به بازارهای بین المللی در نظر گرفته شده است که به عنوان شمش به خریداران عمدتا در امارات متحده عربی که یکی از بزرگترین بازارهای بین المللی است ، فروخته می‌شود. علاوه بر این ، انتظار می رود این کارخانه با فراهم آوردن فرصتی برای تصفیه مواد معدنی کشورهای همسایه ، سرمایه گذاری بیشتری را به خود جلب کند.

تانزانیا برنامه حفاری هلیوم را در روکووا آغاز می‌کند – روزنامه سیتیزن

شرکت اکتشاف هلیوم هلیوم وان (AIM: HE1) از آغاز برنامه حفاری اکتشافی خود در پروژه روکوا در جنوب غربی تانزانیا در 12 ژوئن 2021 خبر داده است. این شرکت در حال برنامه ریزی برای یک برنامه سه حلقه چاه با هدف قرار دادن سازه‌های کم عمق در نزدیکی حفره‌های ایتیمبولا هلیوم است. پیش بینی می‌شود که حفاری اولین چاه تقریباً یک ماه به طول انجامد و اطلاعات ارزشمندی در مورد سطح زیرین ارائه می‌کند. در حین حفاری به طور مداوم ردیابی هلیوم کنترل می‌شود تا نمایش گاز هلیوم از ورود به سیستم شناسایی شود. دیوید مینچین مدیر عامل شرکت هلیوم وان اظهار داشت: "برنامه اکتشاف اوج 5 سال کار اختصاص یافته است. تکمیل هر چاه تقریباً یک ماه طول می‌کشد تا با داده‌هایی که از اولین چاه بدست خواهد آمد برای تصفیه و حفاری بدون خطر چاه‌های بعدی بهره گیری کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما