معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۷

اخبار اقتصادی نروژ (هفته سوم خرداد)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی نروژ در هفته سوم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بازگشایی‌های کرونایی باعث افزایش خوش بینی در بازار شده است

  فعالیت های تجاری طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است و شرکت ها معتقدند که کاهش اقدامات کنترلی کرونا تا شش ماه آینده منجر به رشد قابل توجهی خواهد شد.این مطلب را گزارش سه ماهه بانک مرکزی نروژ Norges Bank  که از شبکه منطقه ای بانک مرکزی دریافت نموده است ، نشان می دهد.بانک مرکزی نروژ Norges Bank خاطرنشان نمود خصوصاً شرکتهای صنعتی و شرکتهایی که خدمات را به جامعه بازرگانی می فروشند که فعالیتهای بیشتری داشته اند.

 میلیاردها کرون در نیروگاههای  بادی دریایی سرمایه گذاری خواهد شد

  دولت میلیاردها کرون سرمایه گذاری خواهد کرد تا استفاده از انرزی باد دریایی را به یک ماجراجویی نروژی تبدیل کند  و در عین حال از تلفات ناشی از نیروی باد در خشکی جلوگیری کند.خانم تینا برو وزیر انرژی و نفت به NRK گفت: این در واقع مهمترین برنامه انرژی و صنعتی است که طی سالهای بسیار طولانی مسیری طولانی را طی کرده است.

نروژ از تعرفه گمرکات اتحادیه اروپا معاف می‌شود

اتحادیه اروپا در نظر دارد نروژ را از تعرفه‌های جدید آب و هوا برای سیمان ، برق ، کودها، فولاد و آلومینیوم معاف کند.اسناد فاش شده  این را نشان می دهد چهار کشور منطقه اقتصادی اروپا EFTA سوئیس ، نروژ ، ایسلند و لیختن اشتاین همگی در لیست استثناهای اتحادیه اروپا قرار دارند. تعرفه آب و هوا برای محافظت از واردات شرکت های اروپایی از کشورهایی است که مقررات سختگیرانه آب و هوایی ندارند.

دولت اجازه اکتشاف های جدید  نفتی صادر می‌کند

دولت در مرحله صدور مجوز، امسال برای  84 بلوک جدید در منطقه موسوم به APA برای اکتشاف نفت دست شرکتها را باز گذاشت.وزارت نفت و انرژی در یک بیانیه مطبوعاتی نوشت ،این منطقه از پیش به 84 بلوک تعریف شده گسترش یافته است که از این تعداد چهار بلوک در دریای شمال، 10 بلوک در دریای نروژ و 70 بلوک در دریای بارنتس است.اعلام و تخصیص زمین برای حفظ سطح فعالیت در فلات قاره نروژ مهم است.تینا برو وزیر نفت و انرژی می‌گوید: این امر به مدیریت خوب منابع کمک می‌کند ، ارزش افزئده زیادی برای جامعه ایجاد می‌کند و فرصتهای شغلی  در سراسر کشور تأمین می‌کند.

پیام سیاست انرژی:  قیمت برق افزایش می یابد

اقدامات متناسب با تغییرات آب و هوا و صنعت در سال های آینده به برق بسیار بیشتری احتیاج دارند. دولت وحزب پیشرفت FRP در مورد تأثیر آن بر قیمت برق کاملاً اختلاف نظر دارند. ارنا سولبرگ نخست وزیر و تینا برو وزیر نفت و انرژی راه حلهای خود را در قالب گزارش دولت در باره انرژی ارائه دادند.خانم تینا برو گفت:امروز مهمترین برنامه انرژی و صنعت کشور برای چندین دهه آینده ارائه خواهد شد. این برنامه فصل بعدی در تاریخ انرژی کشور نروژ است. نروژ قصد دارد تا سال 2030 میزان تولید گازهای گلخانه ای خود را 50 تا 55 درصد کاهش دهد. بعلاوه ، تا سال 2050 عملاً از انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری خواهیم کرد. برای رسیدن به این هدف، تعدادی از وسایل حمل و نقل، ماشین آلات و صنایع امروزی باید برقی شوند. دولت همچنین تولید گازهای گلخانه ای که یکی از بزرگترین "مقصرین" ، یعنی بخش نفت و گاز را کاهش می دهد.تعدادی از سکوهای نفتی امروزه انرژی خود را با استفاده از گاز تولید می‌کنند. برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در این بخش از صنعت کشور دولت انرژی فلات قاره خود را با نیروی برق تامین خواهد کرد.

 Terje Halleland  سخنگوی سیاست انرژی و محیط زیست درحزب پیشرفت Frp ، این برنامه را دور از ایده‌های خوب دانست وی گفت:، برنامه‌های برق رسانی به فلات قاره با برق تولید شده در خشکی باعث افزایش قیمت برق برای اکثر مردم و از بین رفتن رقابت برای صنعت ما در سرزمین اصلی می‌شود.

نخست وزیر نروژ: ما معتقدیم توسعه ضروری است

تجدید ساختار در سیاست های نفت و انرژی ، برنامه‌های مربوط به تولید هیدروژن، استفاده از نیروگاههای بادی دریایی و سایر اقدامات جدید برخی از مواردی است که در این گزارش مشاهده  شده است خانم سولبرگ اعلام کرد که پنج مرکز و یک یا دو کارخانه تولید هیدروژن در نروژ تا سال 2025 تأسیس می‌شود.هیدروژن بعنوان گزینه ای مناسب با تغییرات آب و هوا  برای جایگزینی سوخت سنتی است و استفاده از آن در حمل و نقل و صنعت حمل و نقل هوایی بعمل خواهد آمد. این اولین بار است که سیاست های انرژی و نفت در یک گزارش گنجانده می‌شوند.

صادرات تسلیحات  نروژ  به ارزش 6 میلیاردکرون

 وزارت امور خارجه در گزارش سالانه خود در باره صادرات تجهیزات دفاعی اعلام کرد: شرکت های نروژی تولیدکننده سلاح و تجهیزات نظامی در سال 2020  در حدود 6.2 میلیاردکرون اسلحه و تجهیزات نظامی‌ صادر کرده اند، این در حالی است که ارزش این صادرات در سال 2019 حدود 4.5 میلیارد کرون بود و اینک افزایش صادرات 36 درصدی نسبت به سال2019 را شاهد هستیم.

نروژ به اهداف تعیین شده از سوی ناتو نمی رسد

نروژ امسال احتمالاً 1.85 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای دفاع هزینه خواهد کرد و بنابراین به هدف 2 درصد ناتو نمی رسد.این آمار در بررسی کلی از سوی ناتو  اعلام شده است که پیش از اجلاس سران در هفته آینده در اتحاد دفاعی آماده شده است.

 صندوق بین المللی پول: اقتصاد نروژ 3.2٪ رشد خواهد کرد

بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول (IMF) ، اقتصاد نروژ بصورت نسبتاً ملایم تحت تأثیر پاندمی‌کرونا قرار گرفت و تا پایان سال به همان سطح قبلی باز می‌گردد. این صندوق پیش بینی کرد رشد اقتصادی در نروژ در سال جاری 3.2 درصد می‌باشد. صندوق بین المللی پول در خلاصه ای از گزارش خود نوشت:  نروژ در سال 2020 به دلیل اقدامات حمایتی قابل توجه مقامات دولتی و پایین بودن میزان ابتلا و مرگ، یکی از ضعیف ترین عقب گردهای اقتصادی را در اروپا تجربه کرد.

 کاهش تعداد فاقدین مسکن

  بر اساس گزارش اخیر موسسه تحقیقات شهری و منطقه ای NIBR ، در پایان سال گذشته 3325 نفر در نروژ فاقد مسکن بودند.تعداد افراد بی خانمان از سال 2016 تا 2020، 15 درصد کاهش یافته است،این کاهش در دوره چهار ساله قبلی تا 36 درصد بود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما