معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان (هفته سوم خرداد)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در هفته سوم خرداد ماه 1400 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش  6.1 درصدی مجموع تولید ناخالص داخلی ترکمنستان در 5 ماهه گذشته

مجموع تولید ناخالص داخلی ترکمنستان در 5 ماهه گذشته به میزان 6.1 درصد افزایش یافته است. میزان مبادلات کالاها در خرده‌فروشی نیز در مقایسه با سال گذشته در مدت زمان مذکور 17.5 درصد افزایش یافته است. علاوه بر آن در بازه زمانی مذکور، برنامه بخش درآمد بودجه‌ای دولت به میزان 120.4 درصد و بخش هزینه بودجه‌ای آن به میزان 92.2 درصد اجرایی شده است.

آغاز تولید نایلون سفید صدفی پلی‌پروپیلنی توسط مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی

خط تولید نایلون سفید صدفی پلی‌پروپیلنی مورد استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی راه‌اندازی شد. در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی، علاوه بر نایلون‌های با ضخامت 20، 25 و 30 میکرومتر، تولید نایلون‌های جدید نیز راه‌اندازی شده و برنامه‌ریزی می‌شود سالانه 2 هزار تن از این محصولات جدید تولید و به بازارهای داخلی و خارجی ارسال شوند. همچنین در نظر است نخستین بخش تولیدات این محصول از طریق بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به فروش برسد.

افزایش میزان تولید مواد سینتتیک غیرنساجی توسط انجمن اقتصادی

انجمن اقتصاد ناحیه صنعتی بخش آق‌بوغدای استان آخال، میزان تولید پارچه‌های اسپان‌باند (نوعی پارچه پلی‌پروپیلنی فاقد بافت) خود را افزایش داد. این کارخانه در حال حاضر 3 هزار تن از این محصول را تولید نموده است. در تولید پارچه‌های با فناوری اسپان باند به‌ویژه از فیبر پلی‌پروپیلن تولید شده در کارخانه پلیمر قیانلی استفاده می‌شود. در کارخانه مذکور از این محصول جهت تولید کاورها، کیسه‌ها، رومیزی‌ها، پیش‌بندها و مواد بهداشتی استفاده می‌شود. اسپان باند در صنعت تولید مبل نیز به طور گسترده کاربرد دارد. در حال حاضر بازرگانان پارچه‌های جدید اسپان باند را به کشورهای ترکیه، چین و روسیه صادر می‌نمایند.

واردات 32 میلیون دلار مواد نفتی گرجستان از ترکمنستان در سه ماهه نخست سال 2021

گرجستان در سه ماهه نخست سال 2021 مجموعا 60 هزار و 400 تن محصولات نفتی  به ارزش 32 میلیون دلار از ترکمنستان وارد نموده است.  

افزایش میزان مبادلات تجاری شرکت‌های عضو اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان در 5 ماهه نخست 2021

در بازه زمانی مذکور میزان گردش مالی شرکت‌های خصوصی خدماتی وابسته به اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان به میزان 3.1 درصد و شرکت‌های ساختمان‌سازی نیز به میزان یک درصد افزایش یافته است. در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی می 2021 میزان تولیدات صنعتی در بخش خصوصی به میزان 6.6 درصد و تولیدات کشاورزی نیز به میزان 26 درصد افزایش داشته است. همچنین در بازه زمانی مذکور تعداد اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان 7 درصد افزایش یافته و به 26 هزار و 200 مورد رسیده است.

مشارکت کانادا در حوزه نفتی دوستی

کانادا علاقمند به مشارکت در بخش انرژی ترکمنستان می‌باشد. ابراز علاقه به این بخش، به دنبال امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه توسعه مشترک میدان هیدروکربن «دوستلیق (دوستی)» میان ترکمنستان و آذربایجان در ماه ژانویه سال 2021 آغاز شد.

واردات  ازبکستان از ترکمنستان به ارزش 130.5 میلیون دلار در 4 ماهه نخست سال 2021

بنا بر اطلاعات مندرج در گزارش کمیته دولتی آمار ازبکستان، میزان مبادلات تجاری میان ازبکستان و ترکمنستان در 4 ماهه نخست سال 2021 برابر 166.9 میلیون دلار شده است.

راه‌اندازی خط تولید صابون

انجمن اقتصادی «قدم سیاحت» واقع در عشق‌آباد خط تولید انواع صابون‌ها را راه‌اندازی نمود. انواع صابون‌های تولیدی این شرکت در بسته‌های پلی‌اتیلنی 90 گرمی و جعبه‌های کارتنی 140 گرمی ‌بسته‌بندی می‌شوند. ظرفیت تولید صابون این کارخانه به میزان 60 تن در ماه می‌باشد. مواد اولیه تولید این صابون‌ها یعنی روغن پالم و کوکوس از کشور مالزی و روغن گلیسیرین نیز از ترکیه وارد می‌شود. انجمن اقتصادی «قدم سیاحت» در نظر دارد ماهانه 50 هزار صابون 90 گرمی و 80 هزار صابون 140 گرمی را به بازار داخلی عرضه نماید. علاوه بر آن، این شرکت با هدف گسترش حجم فعالیت خود در نظر دارد در آینده خط تولید صابون مایع و مایع ظرف‌شویی را نیز راه‌اندازی نماید.

واردات 80 تن محصولات شوینده از روسیه توسط ترکمنستان در هر ماه

طی دو سال اخیر ترکمنستان، حدود 1000 تن انواع مواد شوینده و پاک‌کننده از روسیه وارد نموده است. پیش از این محموله‌های وارداتی از طریق جاده وارد می‌شد، اما اکنون از خدمات راه‌آهن نیز بهره گرفته می‌شود. ترکمنستان هر ماه 80 تن از محصولات این شرکت را وارد می‌نماید.

بهبود وضعیت آب در ترکمنستان

آقای اورازگلدی یف معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در مورد بهبود وضعیت تأمین آب در کشور با استفاده کارآمد از منابع آب و ایجاد ذخایر مضاعف منابع آب به جلسه کابینه دولت گزارش داد. وی در مورد اقدامات عملی برای توسعه اقتصاد آب، تقویت بیش از پیش پایه‌های مادی و فنی آن و معرفی فن‌آوری‌های مدرن توضیحاتی ارائه داد.

افزایش تولید سیمان و مصالح ساختمانی در ترکمنستان        

آقای دوردی یف معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در خصوص تولید انواع جدید سیمان و افزایش حجم تولید آن به جلسه کابینه دولت گزارش داد. وی گفت، وزارت صنعت و تولیدات ساختمانی وظایف تعیین شده مربوط به تولید کالاهای جایگزین به ویژه مصالح ساختمانی با کیفیت بالا جهت رفع نیاز برای پروژه‌های ساختمانی در کشور و سایر بخش‌های اقتصاد را به طور کامل انجام می‌دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما