معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۴

اخبار اقتصادی قطر (هفته سوم خرداد )

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته سوم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:

الف) اخبار و تحولات اقتصادی داخلی قطر

31 میلیارد دلار ارزش قراردادهای پروژه‌های قطر در سال جاری

شرکت کامکو سرمایه گذاری کویت گفت که قطر در سه ماهه اول قراردادهای گسترده توسعه گاز به ارزش 13 میلیارد دلار از پروژه‌های منطقه خلیج فارس را در اختیار گرفته و انتظار می رود ارزش این پروژه در سالجاری به 31 میلیارد دلار برسد. 

اجرای بالاترین استانداردهای ایمنی در فرودگاه حمد

فرودگاه بین المللی حمد به دلیل تعهد خود به استانداردهای بهداشت و ایمنی مربوط به ویروس کرونا صادر شده توسط تیم بازیابی بخش هواپیمایی کشوری (CART)، گواهینامه اعتبار بخشی مؤسسه استاندار انگلیس (BSE) وابسته به سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) را دریافت کرد. تیم احیای بخش هواپیمایی کشوری (CART) در پاسخ به شرایط استثنایی تحمیل شده بیماری همه گیر کرونا، با هدف محدود کردن اثرات همه گیری در صنعت حمل و نقل هوایی در سطح جهانی و همچنین ارائه راهنمایی‌های عملی و سازگار تشکیل شده است، همچنین ارائه راهنمایی‌های عملی و سازگار که می‌تواند به بهبود ایمن سفرهای هوایی کمک کند.

ب) اخبار و تحولات اقتصادی خارجی قطر

تقویت پروژه‌های توسعه در 5 بخش در روسیه

وزیر تجارت و صنعت و همتای روسیه ای او جلسه گفتگو تجاری قطر ـ روسیه را در حاشیه کنگره بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ روسیه افتتاح کردند. وزیر در این جلسه تأکید کرد، مشارکت قطر در این کنگره قوت و استحکام همکاری‌های بین دو کشور را بازگو می‌کند و توافقنامه‌ها و یادداشت تفاهم های همکاری امضا شده فیما بین در گذشته افق های همکاری‌های دو جانبه را در تمام عرصه‌ها بویژه در زمینه‌های صنعتی، اقتصادی، انرژی، زیرساختی و دیگر زمینه‌های حیاتی را فراهم ساخت. وی گفت: حجم مبادله تجاری بین دو کشور در سال 2020 به نسبت 47 درصد افزایش داشت و به 296 میلیون دلار رسید. از سوی دیگر انجمن بازرگانان قطر در مقر اتاق بازرگانی سنت پترزبورگ اولین توافقنامه همکاری در زمینه‌های تجاری و سرمایه گذاری دو جانبه را امضا کردند.

وزیر مشاور در امور انرژی: محیط زیست در رأس منافع ما است

وزیر مشاور در امور انرژی در جلسه ای در مورد تحولات انرژی در کنگره سن پترزبورگ اقتصادی بین المللی در روسیه که با حضور معاون نخست وزیر روسیه برگزار گردید، بر اهمیت انتقال مداوم به انرژی کم کربن تاکید و بر مسئولیت همه در تولید انرژی با مسئولیت بیشتر از نظر محیط زیست پرداخت. وی تأکید کرد که نیاز فوری به انرژی کم کربن وجود دارد و محیط زیست در مرکز استراتژیهای تمام شرکت های فعال در قطر است، اما او هشدار داد که عجله بیش از حد باعث می‌شود بخش نفت و گاز از سرمایه گذاری محروم گردند.

17 شرکت و بانک قطری در فهرست فوربس

فوربس خاورمیانه لیست سالانه 100 شرکت قدرتمند خاورمیانه را برای سال 2021 اعلام کرد، این لیست شامل بزرگترین و سودآورترین شرکت ها در بازار مالی در منطقه است. 17 شرکت و چند بانک قطری در این لیست درج شده اند. بانک ملی قطر برای دومین سال متوالی در این لیست به عنوان بهترین بانک در خاورمیانه در این لیست انتخاب شد. دیگر شرکت ها و بانک ها عبارتند از: شرکت های ارتباطات اوریدو، صنایع قطر، ناقلات، ازدان، بروه، بیمه قطر، وقود و بانک های المصرف، الریان، الاهلی، التجاری، الدوحه و الخلیجی.

قطر بیشترین سرمایه گذاری در میان کشورهای شورای همکاری در روسیه را دارد

شرکت هواپیمایی قطر ایرویز در طی مشارکتش در کنگره سن پترزبورگ اقتصادی بین المللی چندین یادداشت تفاهم همکاری با روسیه منعقد کرد، در همین راستا "اکبر الباکر" رئیس اجرایی قطر ایرویز گـفت: « مشارکت قطر در این کنگره به عنوان کشور « مهمان» در سال جاری نشان دهنده تعهد تزلزل ناپذیر دو کشور به توسعه جهانی و اقتصادی است».

الباکر افزود: قطر بیشترین حجم سرمایه گذاری را در اقتصاد روسیه در سطح کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دارد. الباکر در ادامه گفت در حاشیه این کنگره توافقنامه همکاری با شرکت برجسته گردشگری TUI روسیه امضا کردیم که بر اساس آن برای اولین بار، پروازهای خصوصی و مستقیم بین مسکو و دوحه از اکتبر 2021 تا مه 2022 آغاز می‌شود.

ارسال 209 اتوبوس برقی به دوحه

شرکت اتوبوسرانی یوتونگ چین (Yutong Bus) از ارسال  209 اتوبوس برقی به شرکت حمل و نقل قطر خبر داد. این دومین دسته از درخواست شرکت قطری است که به زودی به این کشور وارد می‌شود. شرکت مواصلات قطر درخواست 1002 اتوبوس با کیفیت بالا از همین نوع اتوبوس را از شرکت چینی سفارش داده است.

205 میلیارد ریال ذخایر بین المللی قطر  

داده‌های صادره بانک مرکزی قطر، رشد مداوم ذخایر بین المللی و نقدینگی ارزی بانک مرکزی را اعلام کرد، که در پایان ماه می 2021 به سطح 205.26 میلیارد ریال رسید، در حالیکه در مقایسه ماه مه سال 2020، 202.9 میلیارد ریال بوده است و این بدان معنا است که در سال 2021 حدود 1.19 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما